2023 - Kort oppsummert:
24. desember: Are Kjensli
Følg Mtlogistikk og Logistikk Insides adventskalender. Bak den siste luken finner vi Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport.
Logistikkredaksjonens adventskalender
- I forlagshuset Bjørgu har vi to publikajsoner som følger logistikkkbransjen tett.
- Her er Logistikk Inside og søsterpublikasjonen Mtlogistikk.nos redaksjonelle adventskalender. Her ber vi et knippe bransjepersonligheter fra logistikkens verden komme med sine refleksjoner rundt året vi snart legger bak oss og om året vi går inn i.
- Det presenteres en ny artikkel hver dag.
Are Kjensli har vært administrerende direktør i bransjeorganisasjonen NHO Logistikk og Transport siden 2014.
- Hva i logistikkåret 2023 mener du gir mest grunn til optimisme for fremtiden?
- Jeg mener at vi mediemessig ser en økt
interesse for bransjen. Vi får mer oppmerksomhet, og har styrket vår posisjon
som en samfunnskritisk funksjon. Noen eksempler på dette er fokus på
rekruttering av sjåfører, brudd i forsyningskjeder som følge av krig i Europa,
og fokuset på konsekvensene av Randklev bru-sammenbruddet.
Videre ser vi at bransjens arbeid med det
grønne skiftet tas mer og mer på alvor. Myndighetene har kommet mer på banen,
men det er først og fremst bedriftene selv som sørger for at investeringer og
endringer finner sted.
Begrepet sosial bærekraft har i år fått en
større betydning. Vi opplever et stadig mer konstruktivt samarbeid med
Regjering og myndigheter, f.eks. med å sikre anstendige lønns- og arbeidsvilkår
også for varebilsegmentet.
- Hva er du mest fornøyd med for året som har gått på vegne av egen bedrift?
- I NHO Logistikk og Transport har vi en svært
hyggelig medlemsutvikling som bidrar til at vi kan bruke mer ressurser hver dag
på våre medlemmer og bransjen.
Vi har i 2023 etablert NHO LT Sjø og Havn,
som gjenspeiler hele verdikjeden i denne transportformen. Vi har også økt vårt
engasjement i våre regionforeninger, spesielt i forbindelse med høstens lokalvalg og innspill
til NTP.
- Er det noen i logistikkbransjen du mener bør får en ekstra anerkjennelse for den jobben som er lagt ned for næringen?
- Vi har generelt et godt forhold til myndighetene, og
det er hyggelig å trekke frem en person som fortjener ekstra ros. Vegdirektør
Ingrid Dahl Hovland gjør en særdeles viktig jobb for å modernisere Statens
Vegvesen, blant annet til å bli mer kunde- og markedsorientert. Dette gir
positive ringvirkninger for alle i transportnæringen.
- Hva tror du kommer til å prege 2024, for NHO LTs del?
- For NHO Logistikk og Transport sin del vil
vi fortsette vårt løpende arbeid med å forbedre bransjens rammebetingelser, og det
blir det en del aktivitet i forbindelse med fremleggelsen av ny NTP, hvor blant annet vårt prosjekt "Mobilitet 2040" og behovet for økt satsing på FoU og innovasjon blir
et viktig innspill. Vi er videre i gang med å revidere vårt kurs- og kompetanseprogram,
og ikke minst har vi startet arbeidet med å videreutvikle og fornye Transport
og Logistikk-konferansen, som i 2024 gjennomføres den 21. – 22. oktober på
Gardermoen.
- Hva tror du kommer til å prege 2024, for bransjen generelt?
- 2024 blir et krevende år for vår bransje. Vi forventer fortsatt kostnads- og lønnsvekst, kombinert med svak krone og høye renter. Mot ekspertenes spådommer fikk vi en ny renteøkning også nå i desember.
Mange kundegrupper til vår bransje sliter tungt, noe som igjen legger press på våre medlemmer.
Transportnæringen står overfor store omstillinger. Innføring av Digitoll, det grønne skiftet, in-sourcing av sjåfører, innskjerpelser, reguleringer og avgiftsøkninger fra myndighetene er eksempler på dette. Så har vi tro på at Bane NOR så raskt som mulig får bundet sammen jernbane-Norge igjen, som er viktig for både togselskapene og samlasterne.