2023 - Kort oppsummert:

17. desember: Kirsten Steenberg & Petteri Nurmi

Følg Mtlogistikk og Logistikk Insides adventskalender. Bak luke nummer 17 finner vi Kirsten Steenberg og Petteri Nurmi, henholdsvis Managing Director Norway og CEO Nordic-cluster i DB Schenker.

Logistikkredaksjonens adventskalender

  • I forlagshuset Bjørgu har vi to publikajsoner som følger logistikkkbransjen tett. 
  • Her er Logistikk Inside og søsterpublikasjonen Mtlogistikk.nos redaksjonelle adventskalender. Her ber vi et knippe bransjepersonligheter fra logistikkens verden komme med sine refleksjoner rundt året vi snart legger bak oss og om året vi går inn i.
  • Det presenteres en ny artikkel hver dag.

- Hva i logistikkåret 2023 mener dere gir mest grunn til optimisme for fremtiden?

- Det er en tydelig trend med økt fokus på bærekraft som vi forventer vil gi en fortsatt økt etterspørsel etter grønne logistikkløsninger. Vi ser tydelig at det er en "vinn-vinn"-situasjon når vi er så tydelige i miljøsatsingen, og vi spiller hverandre gode fordi næringslivet ser gevinsten. Vi tror at når vi var så vidt tidlig ute med å sette ambisiøse klimamål for selskapet og investerte tilsvarende, så har vi fått både god hjelp av miljøbevisste kunder og ikke minst skapt et miljøengasjement hos våre medarbeidere. Dette er gode drivere i arbeidet fremover.

- Hva er dere mest fornøyd med for året som har gått på vegne av egen bedrift? 

- For oss er det flere ting som gjennom 2023 har vist at vi er godt rustet for både nedgangstider og for fremtiden. Vi får til å investere i ny infrastruktur uavhengig av konjunkturene. Vår splitter nye terminal i Bergen er ett eksempel, og ikke minst innfasingen av elektriske vare- og lastebiler. Her har 2023 vært et godt år hvor vi holder takten mot en 100 prosent karbonnøytral landtransport i 2027. Slike investeringer må holdes oppe i et gitt tempo, uavhengig av konjunkturene.

Vi er også stolt av hvordan våre folk har håndtert både uvær og flom. Det er ganske krevende å snu driften når jernbanen svikter, veinettet kollapser og ekstremværet "Hans" raser rundt oss. Pandemien ga oss en god påminnelse om vår samfunnskritiske rolle, noe våre medarbeidere har med seg hver dag på jobb. I 2023 har vi løst mange kriser og fått varene frem på nye veier. Det hadde vi ikke klart uten motiverte og dyktige folk.

- Er det noen i logistikkbransjen dere mener bør får en ekstra anerkjennelse for den jobben som er lagt ned for næringen?

- Logistikk er en svært viktig del av alle virksomheter. Det hjelper ikke å selge gode produkter hvis man ikke får de frem til kjøper. Derfor er det naturlig nok mange gode krefter og enkeltpersoner som fortjener honnør for sin innsats i så måte. Vi lever i en tid hvor logistikkbransjen har felles utfordringer knyttet til reguleringer, vedlikehold av infrastruktur og støtteordninger knyttet til miljø. Her har vi lyst til å løfte frem NHO LT som spiller en viktig rolle i sitt arbeide inn mot myndigheter og det politiske landskapet. De jobber utrettelig for å skape gode rammebetingesler for vår bransje, og er på plass når det oppstår situasjoner som krever hurtig aksjon inn mot myndighetene etc..

- Hva tror dere kommer til å prege 2024, for egen bedrift og for bransjen generelt?

- Vi tror 2024 også kommer til å bli et krevende år. Vi må tilpasse oss våre kunders varevolumer og det er mye som tyder på at oppturen nok ikke kommer tidlig i 2024. For oss er det viktig å tilpasse driften etter den volumene som kommer. Det er viktig for lønnsomheten, og det er viktig for miljøet. Vi jobber med spennende prosjekter innenfor digitalisering og bruk av AI hvor optimalisering er et nøkkelord. Så kanskje vi kan teste ut noen nye applikasjoner til neste år….vi får se.

Den videre innfasingen av nullutslippskjøretøy fortsetter i 2024. Vi begynner å få god dekning innen distribusjon, og vi forventer at langdistansetransporten eller trafikkene som vi kaller det, vil få et løft gjennom større bruk av biogass og fyllingsnettverk for dette. Her ligger det noen kommende begivenheter i vente.



Powered by Labrador CMS