2023 - Kort oppsummert:

11. desember: Marit Vårdal

Følg Mtlogistikk og Logistikk Insides adventskalender. Bak luke nummer elleve finner vi Marit Vårdal, Sales Director Nordic - Chemicals & Reefers og Country manager i Maersk Norge.

Publisert Sist oppdatert

Logistikkredaksjonens adventskalender

  • I forlagshuset Bjørgu har vi to publikajsoner som følger logistikkkbransjen tett. 
  • Her er Logistikk Inside og søsterpublikasjonen Mtlogistikk.nos redaksjonelle adventskalender. Her ber vi et knippe bransjepersonligheter fra logistikkens verden komme med sine refleksjoner rundt året vi snart legger bak oss og om året vi går inn i.
  • Det presenteres en ny artikkel hver dag.

Marit Vårdal har jobbet i A.P. Møller-Mærsk siden 2005. Det danske konsernet er et av verdens største logistikk- og transportselskaper.S

- Hva i logistikkåret 2023 mener du gir mest grunn til optimisme for fremtiden?

- Absolutt det økte fokuset på bærekraft og veien mot nullutslipp. Vi har mast og snakket om dette i flere år, og omsider ser det ut til at kunder og konkurrenter kommer på banen. Veldig bra!

- Hva er du mest fornøyd med for året som har gått på vegne av egen bedrift? 

- Først og fremst vil jeg si at vi har hatt et utrolig år tross markedet; kunder og medarbeidere er veldig fornøyde – og det er det beste utgangspunktet for fremtiden! Vi har også etablert løsninger og kompetanse rundt flyfrakt og stykkgods, noe vi er godt fornøyde med. Bortsett fra disse positive ‘nære ting’ vil jeg igjen nevne bærekraft og partnerskap. I 2023 har flere av våre store og viktige kunder i Norden gjort langsiktige avtaler med oss – der vi ved hjelp løsningen ‘ECO Delivery’ inngår partnerskap som hjelper oss å erstatte fossilt drivstoff med biofuel og dermed spare over 80 prosent av utslippene på sjø. I september døpte og lanserte vi verdens første containerskip driftet med grønn metanol, Laura Maersk, og det var stor stas å vise henne fram til kundene! I årene 2024-2026 blir det levert ytterligere 25 større skip basert på samme grønne drivstoff, og vi investerer fortsatt mye tid og ressurser på ny teknologi som kan hjelpe oss på veien mot nullutslipp ‘til lands, vanns og i lufta med’ innen 2040! COP28 er en utmerket arena for oss, der møter vi nåværende og fremtidige lokale og globale partnere med samme mål - null utslipp!

- Er det noen i logistikkbransjen du mener bør får en ekstra anerkjennelse for den jobben som er lagt ned for næringen?

- Norge som shipping-nasjon og Norden for øvrig har mye å være stolt av, og jeg synes de selskapene som tar steget og satser/investerer i ny teknologi for å redusere bruk av fossilt drivstoff virkelig er verdt å trekke fram! Yara og NCL og deres nylig lanserte konsept Yara Eyde er et godt eksempel – men det er flere selskap som har spennende og viktige prosjekter på gang; Samskip og Asko for å nevne et par.

- Hva tror du kommer til å prege 2024 for egen bedrift?

- Et ruskete marked – noe som skyldes mange faktorer med utfordringer i form av nedgangstider globalt, krig og andre relativt uforutsigbare faktorer. Vi fortsetter jobben med å bringe verdi til kundene våre, men det blir nok et tøft år i motbakke! Men det er jo i motbakke det går oppover..

- Hva tror du kommer til å prege logistikkåret 2024?

- Som tidligere nevnt, med nedgangstider og et krevende makrobilde, ser jeg for meg ytterligere konkurser og nedskjæringer hos både vareeiere og i bransjen vår, dessverre. Håper markedet og trenden snur allerede i 2024!

 

Powered by Labrador CMS