2023 - Kort oppsummert:
12. desember: Christer Busse
Følg Mtlogistikk og Logistikk Insides adventskalender. Bak luke nummer 12 finner vi Christer Busse, administrerende direktør i LEMAN Norway AS.
Logistikkredaksjonens adventskalender
- I forlagshuset Bjørgu har vi to publikajsoner som følger logistikkkbransjen tett.
- Her er Logistikk Inside og søsterpublikasjonen Mtlogistikk.nos redaksjonelle adventskalender. Her ber vi et knippe bransjepersonligheter fra logistikkens verden komme med sine refleksjoner rundt året vi snart legger bak oss og om året vi går inn i.
- Det presenteres en ny artikkel hver dag.
Christer Busse har vært ansatt i LEMAN Norway siden 2015, først som salgsdirektør, før han i 2020 ble forfremmet til administrerende direktør i den norske LEMAN-virksomheten.
LEMAN er et dansk logistikk-konsern med en bred portefølje av tjenester innen spedisjon, frakt og 3PL.
- Hva i logistikkåret 2023 mener du gir mest grunn til optimisme for fremtiden?
- 2023 har vært preget av store omveltninger i markedet, både
nasjonalt og internasjonalt. Volumdropp fra Asia, som senere også har preget
Europa fra sommeren og ut. Sammen med økte renter, kostnadsøkninger med mer, er
det nok litt vanskelig å finne mange grunner for optimisme. Men det som er fint er at dette tvinger bransjen til å
være litt kreative, og tenke litt utenfor boksen, og til å utfordre "status quo". Både i form av hvordan vi jobber, prosesser, og utvikling av nye
løsninger. Særlig viktig blir dette når vi spisser oss inn mot Digitoll som
kommer i 2025.
Hos LEMAN fortsetter vi å holde fokus på kundene våre og
løsninger de ønsker, samtidig med at vi prøver å tenke litt nytt.
- Hva er du mest fornøyd med for året som har gått på vegne av egen bedrift?
- Jeg har ganske mye å være fornøyd med om dagen. Det siste året/halvannet har vi doblet
størrelsen på lageret vårt, opp til 40.000 kvadratmeter, vi har åpnet et nytt
flyfraktskontor på Gardermoen, tatt i bruk nye systemer og satset på nye unge
talenter, samtidig som at vi blir flinkere til å inkludere alle ansatte i
retninger og løsninger.
I et marked hvor de fleste har mindre å gjøre,
øker vi på kundesiden og ser ut til å levere ett godt år. Dette skal de gode
ansatte ha full kudos for - det er de som gjør forskjellen. LEMAN har samtidig satset internasjonalt, med åpninger i Vietnam,
Taiwan, Mexico, Island og overtagelse av Nauta i Sveits. Et styre og en eier
som tror på det vi gjør, og som satser - det er spennende å være en del av.
- Er det noen i logistikkbransjen du mener bør får en ekstra anerkjennelse for den jobben som er lagt ned for næringen?
- Jeg vil gjerne berømme arbeidet NHO, og bransjemedlemmer,
har gjort for å samle en ressursgruppe i forbindelse med at
direktekjøringsordningen forsvinner i 2025. Det er viktig å anerkjenne at vi står sterkere sammen i slike overganger.
- Hva tror du kommer til å prege 2024 for egen bedrift?
- Lave volumer og økte kostnader vil prege markedet vårt, og tror at
dette vil være hovedfokus også for LEMAN. Vi er godt rustet til dette, men
viktig å ha en ydmyk tilnærming til kunder og ansatte i den tiden vi går inn i. Det blir uansett utvilsomt nok et spennende år!
- Hva tror du kommer til å prege logistikkåret 2024?
- Igjen tror jeg lavere volumer og økte kostnader blir
utfordrende, men håper det bedrer seg over sommeren 2024. Det er også en nysgjerrighet på hvordan AI vil utfordre vår datasikkerhet og
videreutvikle våre produkter og systemer.