2023 - Kort oppsummert:
7. desember: Christian Narmo
Følg Mtlogistikk og Logistikk Insides adventskalender. Bak luke nummer syv finner vi Christian Narmo, administrerende direktør i NBT.
Logistikkredaksjonens adventskalender
- I forlagshuset Bjørgu har vi to publikajsoner som følger logistikkkbransjen tett.
- Her er Logistikk Inside og søsterpublikasjonen Mtlogistikk.nos redaksjonelle adventskalender. Her ber vi et knippe bransjepersonligheter fra logistikkens verden komme med sine refleksjoner rundt året vi snart legger bak oss og om året vi går inn i.
- Det presenteres en ny artikkel hver dag.
Narmo tiltrådte topplederstillingen i NBT i januar 2019.
- Hva i logistikkåret 2023 mener du gir mest grunn til optimisme for fremtiden?
- Jeg merker meg at det er stor interesse rundt bærekraft og
miljøtilpassede løsninger samt alternative løsninger som kan bidra til
kostnadsreduserte løsninger for den enkelte kunde. At ikke alle skal drive med
lager, transport eller logistikk vil vi nok merke i stor grad inn i 2024. Det
mener jeg er utelukkende positivt og at vi som aktører som ønsker å satse på
gode bærekraftige løsninger vil kunne bidra til et løft i markedet på kort tid.
Vi som aktører innenfor 3PL eller transport i Norge må konkurrere mot mange
utlandsaktører, men jeg merker meg at flere satser tungt og at dette vil løfte
kvalitet på de ulike segmentene fremover. Trenden i markedet knyttet til
transport vil nok reduseres inn i 2024, men vi har tro på at denne vil øke mot
slutten av året i takt med renteendringen i markedet.
- Hva er du mest fornøyd med for året som har gått på vegne av egen bedrift?
- At NBT som selskap gjør sitt beste år i 2023
på sin historiske reise er noe vi alle er ekstremt fornøyd med. Vi har
underveis i 2023, ISO-sertifisert oss innenfor 9001 og 14001. NBT har en
ambisiøs vekstambisjon, men samtidig har vi et stort søkelys på det
medmenneskelig i vår organisasjon og når vi lykkes på flere arenaer er dette
noe vi er veldig stolte av. En ting er si hva vi skal gjøre, men det å faktisk
gjennomføre i tråd med forventinger er noe vi prioriterer ekstremt høyt og det
klart veldig artig når vi lykkes. 2023 vil være et år som blir husket for
hvilke endringer NBT gjennomførte, og har med det skapt en ny og riktig
retning for selskapet kortsiktig som langsiktig.
- Er det noen i logistikkbransjen du mener bør får en ekstra anerkjennelse for den jobben som er lagt ned for næringen?
- Det er mange mennesker som ønsker denne bransjen vel, men jeg synes at sjåfører og terminalarbeidere mottar for
lite annerkjennelse for deres innsats i det daglige. Om det er
miljøtilpasninger, ulike IKT tilpasninger eller andre lovkrav så utgjør det
faktisk hverdagen til alle i drift. Så fra min side ønsker jeg å rette en stor
takk til deres innsats og håper flere vil satse på de ulike jobbene som
logistikkbransjen tilbyr.
- Hva tror du kommer til å prege 2024 for egen bedrift?
- NBT kommer til å fortsette vekstreisen sammen med våre kunder og
samarbeidspartnere. 2024
vil være preget av kostnadselementer som skaper høyere konkurransekraft og NBT
vil gi våre kunder større konkurransekraft gjennom våre gode løsninger i tråd
med endringene som kommer i markedet. Våre kunder vil fortsette sitt fokus på
bærekraft og miljø også inn i 2024, men dette vil nok
utfordre den enkelt bedrift mer et tidligere år.
- Hva tror du kommer til å prege logistikkåret 2024?
- Vi tror at 2024 blir et år som fortsatt er preget av usikkerhet
knyttet til det politiske klimaet i verden med pågående kriger, utfordrende økonomi og
generelle markedsmessige utfordringer. Det sagt, så tror vi også at 2024, i
enda større grad enn tidligere år, at markedet kommer til å preges av et betydelig
og økt fokus på miljø og bærekraft i det mange virksomheter nå må ta dette på
alvor. Dette reflekteres blant annet i kravene til bærekrafts- og
miljørapportering som gjelder alle virksomheter. I forlengelsen av dette, tror
vi også at 2024 blir et år med et betydelig fokus på innfasing av ny teknologi
(økt fokus på elektrifisering av bilpark, smartere leverings og
automasjonsløsninger). I sum leverer disse nye løsningene økt effektivitet og
mulighet for økt transparens i verdikjeden. I tillegg vil noen av disse
løsningene også være bidragsytere til redusert fotavtrykk gjennom redusert og
endret energibehov og økt optimalisering i verdikjeden.