2023 - Kort oppsummert:
13. desember: Ingvild Storås
Følg Mtlogistikk og Logistikk Insides adventskalender. Bak luke nummer 13 finner vi Ingvild Storås, administrerende direktør i CargoNet AS.
Logistikkredaksjonens adventskalender
- I forlagshuset Bjørgu har vi to publikajsoner som følger logistikkkbransjen tett.
- Her er Logistikk Inside og søsterpublikasjonen Mtlogistikk.nos redaksjonelle adventskalender. Her ber vi et knippe bransjepersonligheter fra logistikkens verden komme med sine refleksjoner rundt året vi snart legger bak oss og om året vi går inn i.
- Det presenteres en ny artikkel hver dag.
Ingvild Storås har siden 2021 vært administrerende direktør i CargoNet. Selskapet, som er en del av VyGruppen, er landets klart største aktør innen kombitransport med jernbane.
- Hva i logistikkåret 2023 mener du gir mest grunn til optimisme for fremtiden?
- En klar trend i samfunnet er et tydelig sterkere fokus på klima
og miljø. Vi opplever nå at stadig flere av næringslivsaktørene er opptatt av
«grønne transporter», og her er jernbanen en viktig del av løsningen. En av de
raskeste veiene til redusert klimafotavtrykk er å flytte godset fra vei til
bane. Jernbanen egner seg aller best på de lange strekningene, og jernbanen
kombinert med elektriske lastebiler gir en fremtidsrettet og grønn transport.
Vi opplever også at gods på bane er blitt mer synlig. «Hans» og utfordringene
med Randklev bru har skapt store utfordringer for både oss og resten av
bransjen i år, men skal vi trekke noe positivt ut av det, så er det at vi
opplever at det er blitt mer bevissthet rundt den viktige samfunnsrollen gods
på bane har og større forståelse for at bransjen må ha bedre og mer
forutsigbare rammebetingelser. CargoNet transporterer daglig et volum som
tilsvarer cirka 1250 lastebiler. Det er nok ingen som ønsker å få dette volumet ut
på veien igjen, med den effekten det ville hatt på klima, miljø og
trafikksikkerhet.
I det store bildet så har de fleste av oss også blitt obs på viktigheten
av god beredskap, også her har jernbanen en viktig rolle både når det gjelder
forsyningssikkerhet og transport av utstyr.
- Hva er du mest fornøyd med for året som har gått på vegne av egen bedrift?
- Det som
har gledet meg aller mest i året som har gått er å oppleve den fantastiske "stå-på viljen" som er i organisasjonen vår, i alle ledd. Ikke minst ble det
synlig under «Hans» og konsekvensene i etterkant med stengt Dovrebane. Vi har
en organisasjon om er villige til å strekke seg langt for at togene skal gå,
også når det synes nesten umulig.
Første
halvår av 2023 brukte vi mye tid på å utarbeide en strategi som setter retning for
hvordan vi skal videreutvikle selskapet og rigge oss for fremtiden. Vi gjorde
også organisatoriske justeringer for å tilpasse oss fremtidig marked, utfordringer
og muligheter.
I året som
har gått har vi ellers oppgradert en betydelig del av materiellparken. Vi har fått
på plass fire nye hybrid lokomotiver i tillegg til flere energieffektive elektriske
lokomotiver. Vi forventer at dette over tid vil gi bedre driftsstabilitet - til
glede for våre kunder og alle oss som jobber i selskapet.
På
terminalsiden har vi i tillegg til normal oppgradering også startet uttesting
av elektrisk løftemateriell i samarbeid med leverandøren. Først ut er en
elektrisk truck og mot slutten av året får vi også på plass en elektrisk
reachstacker på Alnabru. Selv om jernbanen er regnet som en klimavennlig næring,
ønsker vi også å bidra i den videre jobben med det grønne skiftet i bransjen.
Jeg er
også svært glad for den utviklingen vi har hatt innen HMS der vi har mer enn
halvert antall skader fra 2022 til 2023, og har nå et lavt skadeantall. Dette har
ikke kommet av seg selv, men er et resultat av strukturert og systematisk
arbeid i godt samspill mellom vår HMS-organisasjon og den operative driften.
- Er det noen i logistikkbransjen du mener bør får en ekstra anerkjennelse for den jobben som er lagt ned for næringen?
- Det er flere i logistikkbransjen som jeg
mener fortjener en anerkjennelse. I år vil jeg først trekke frem våre kunder
som har vist tålmodighet i en krevende tid for gods på bane. Vi har slitt med å
levere det produktet vi ønsker, og kundene forventer, dette året. Vi ser frem
til å løfte kvaliteten på våre leveranser igjen utover i 2024.
Jeg vil også trekke frem bransjeorganisasjonen
NHO LT med Are Kjensli i spissen som har vært en god støttespiller og døråpner
for å nå ut med viktige budskap både til media og politisk ledelse. Dette har blant annet vært med på å bidra til at det har kommet på plass viktige tiltak knyttet til
konsekvensene av en lang periode med stengt Dovrebane.
- Hva tror du kommer til å prege 2024 for egen bedrift?
- Jeg forventer at 2024 blir et
krevende, men også spennende år for CargoNet. Vi ser frem til at Randklev bru åpner
for trafikk i mai/juni, og at vi igjen kan transportere gods på Dovrebanen.
Det å få godset raskest mulig tilbake på banen på denne strekningen har høy
prioritet, og er også helt nødvendig for å sikre lønnsomhet i driften. Det er også
viktig at vi får på plass nødvendige og forutsigbare rammebetingelser slik at klarer
å levere et godt produkt til kundene våre over tid.
Jeg har stor tro på at
klimafokuset vil bli enda sterkere i det kommende året, og at det også vil medføre
økt interesse for grønne transportlinjer. Jeg håper og forventer at politikere
og myndigheter i større grad vil legge til rette for dette med både gulrot og
pisk.
- Og hva tror du kommer til å prege 2024 for logistikkbransjen som helhet?
- Bransjen forventes å merke mer til
usikkerhet knyttet til politisk uro og ustabilitet i økonomien, med økte renter
og svak kronekurs. Resultatet av dette vil sannsynligvis være reduserte volumer
en tid og behov for restruktureringer i bransjen.
Utover det forventer jeg at det vil
bli økt fokus på teknologisk utvikling og hvordan vi kan utnytte KI til å øke
produktiviteten og lønnsomheten i bransjen.