2023 - Kort oppsummert:
16. desember: Lars Arne Brøttem
Følg Mtlogistikk og Logistikk Insides adventskalender. Bak luke nummer 16 finner vi Lars Arne Brøttem, konserndirektør og CEO i Nor-log.
Logistikkredaksjonens adventskalender
- I forlagshuset Bjørgu har vi to publikajsoner som følger logistikkkbransjen tett.
- Her er Logistikk Inside og søsterpublikasjonen Mtlogistikk.nos redaksjonelle adventskalender. Her ber vi et knippe bransjepersonligheter fra logistikkens verden komme med sine refleksjoner rundt året vi snart legger bak oss og om året vi går inn i.
- Det presenteres en ny artikkel hver dag.
Etter en lang karriere i Schenker-systemet ble Lars Arne Brøttem i 2017 hentet inn i rollen som konsernsjef i Miniekspress-selskapene i Stokke. Og siden mai i 2019 har han ledet morkonsernet Nor-log Gruppen med stø hånd, som ifjor fusjonerte en rekke selskaper og ble landets største veitransportør.
- Hva i logistikkåret 2023 mener du gir mest grunn til optimisme for fremtiden?
- Jeg er på generelt
grunnlag optimist for fremtiden, til tross for at det finnes mørke skyer over og
rundt oss både som bransje og i næringslivet for øvrig. Synes det er særlig
grunn til optimisme rundt bransjens engasjement i det grønne skiftet. Veldig
mange jobber hardt og målrettet for å bidra aktivt i arbeidet med å etablere
bærekraftige og klimanøytrale løsninger. Dette drives også fram gjennom at flere
kunder setter bærekraftfokuset høyere på agendaen og jeg håper at enda flere
kunder/transportbrukere er tydelige i sine krav til bransjen om å tilby
klimanøytrale løsninger i fremtidige transportforespørsler/anbud. Så er det å
håpe at myndighetene lytter til bransjen og legger til rette for rask og
effektiv utbygging av infrastruktur både for biogass og lading i tråd med
bransjens behov og næringslivets behov
- Hva er du mest fornøyd med for året som har gått på vegne av egen bedrift?
- I
Nor-log har vi en fantastisk gjeng med ansatte, både langs veien og på våre
lokale kontorer/terminaler, som har bidratt til at vi i løpet av året som har
gått har et enhetlig og landsdekkende transportnettverk som kan håndtere både
tørr, kjøl og frys, i tillegg til øvrige integrerte transporttjenester for
kundene. Alt dette samlet under merkevaren Nor-log og i et felles IT-system med
datafangst og sporing, men med sterke lokale avdelinger som hver dag håndterer
kundene med lokal kunnskap og lokal forankring. Dette er viktig
for oss slik at vi også fremover kan være en attraktiv samarbeidspartner for
alle våre kunder, og at vi sammen kan utvikle innovative totalløsninger for
transport og distribusjon av temperert gods til glede for både eksisterende og
nye kunder. Nå kan vi tilby alt fra hele biler via partigods og delpartier til
små og store stykkgodsforsendelser med tilhørende distribusjon (last-mile),
kjøl eller frys. Nasjonalt og grenseoverskridende til/fra Europa.
- Er det noen i logistikkbransjen du mener bør får en ekstra anerkjennelse for den jobben som er lagt ned for næringen?
- Jeg
vil si at vi hver dag henter inspirasjon fra dyktige og fremtidsrettede kunder
som utfordrer oss og skaper grunnlag for utvikling. Vi er heldige i Nor-log som
har en kundesammensetning som inneholder både svært store, men også små og
mellomstore virksomheter og kjente merkenavn. Summen av dette gir gode
totalløsninger med høy dekningsflate og kvalitet. Så synes jeg det er viktig å
trekke fram alle yrkessjåførene – både våre egne i Nor-log, men også alle andre
yrkessjåfører - som gjør en samfunnskritisk og viktig jobb hver eneste dag og
natt, året rundt og i alle årstider. En kan ikke få sagt ofte nok hvor viktig
det er at vi sørger for god rekruttering til dette yrket. I så måte gjorde både
arrangører, deltakere og samarbeidspartnere en flott jobb under årets Følg
Drømmen, ikke Strømmen! Viktig for bransjen, men ikke minst helt avgjørende for
næringslivet og samfunnet vi lever i.
- Hva tror du kommer til å prege 2024, for egen bedrift og for bransjen generelt?
- For vår del i Nor-log skal vi fortsette utviklingen av vårt
distribusjonsnettverk og våre transporttjenester, deriblant innenfor "last-mile"-løsninger. Dette innebærer også investeringer og oppgradering på terminalsiden
ved flere av våre lokasjoner i Norge, som vi gleder oss til å fortelle mer om i
2024. Først ut er Stavanger nå til nyttår. I tillegg fortsetter arbeidet med å
omstille kjøretøyparken til klimanøytrale biler, og vi ser fram til at
infrastrukturen for biogass kommer på plass i henhold til de planene som er
skissert fra de aktuelle aktørene. Vi kommer også til å fase inn flere
elektriske biler for distribusjon flere steder i året som kommer.
Når det er sagt, så må både vi og bransjen være forberedt på å tilpasse
oss konsekvensene av den makroøkonomiske situasjonen rundt oss. Det er
krevende tider både for husholdningene og næringslivet, og vår bransje er intet
unntak i så måte. Hyppige og kraftige kostnadsøkninger har rammet både bransjen
og næringslivet, og det blir mer viktig enn noen gang å ha god kontroll på egne
kostnader, effektive løsninger, samt aktivitets- og volumutviklingen.