2023 - Kort oppsummert:

23. desember: Henning Aandal

Følg Mtlogistikk og Logistikk Insides adventskalender. Bak luke nummer 23 finner vi Henning Aandal, daglig leder i Onrail.

Publisert Sist oppdatert

Logistikkredaksjonens adventskalender

  • I forlagshuset Bjørgu har vi to publikajsoner som følger logistikkkbransjen tett. 
  • Her er Logistikk Inside og søsterpublikasjonen Mtlogistikk.nos redaksjonelle adventskalender. Her ber vi et knippe bransjepersonligheter fra logistikkens verden komme med sine refleksjoner rundt året vi snart legger bak oss og om året vi går inn i.
  • Det presenteres en ny artikkel hver dag.

Siviløkonom og tidligere lokfører, Henning Aandal, etablerte Onrail AS i 2003. I mange år var det et sovende selskap, helt frem til selskapet etablerte sin første godsrute mellom Oslo og Åndalsnes i 2021. 

Selskapet overtok i første kvartal i år en rekke av de tidligere godsrutene til Green Cargo Norge AS, som trakk seg ut av det norske innenriksmarkedet på bane. 

- Hva i logistikkåret 2023 mener du gir mest grunn til optimisme for fremtiden?

- Vi som jobber med logistikk, påvirkes mye av "temperaturen" i næringslivet. Mens bremsen har vært på en god stund nedover i Europa på grunn av høyere renter og energikrise, har vi nordmenn holdt forbruket oppe. Men etter hvert har økonomiske tyngdelover slått inn her også. Onrail merket dermed mindre gods på togene fra i sommer. Det gledelige er at nedgangen på jernbanen er mindre enn ellers i markedet. Det betyr at godstogene styrker markedsandelen sin når næringslivet gjør sine transportvalg. Fremdeles er det nok pris og regularitet som gjør at man foretrekker Onrail og andre togselskaper, men miljø-fortrinnet slår også inn i økende grad. 

- Hva er du mest fornøyd med for året som har gått på vegne av egen bedrift? 

- Det var naturligvis et kjempehopp for Onrail å utvide med godstog til Bergen, Stavanger og Trondheim sist vinter. En slik mangedobling av virksomheten ville normalt sett tatt flere år å gjennomføre, mens vi hadde kun tre måneder på oss før godset fra de nedlagte Green Cargo-togene hadde havnet på europaveiene. Dette godset utgjør over 100.000 vogntog i året. 100 oppsagte ansatte fikk jobb i Onrail, som var en fordel for begge parter. Mange kollegaer har stått på dag og natt! I begynnelsen hadde vi flere eldre lokomotiver som gjerne kunne stoppe av seg selv ute på sporet. Onrail har derfor investert i flere nye energieffektive lokomotiver, noe som betyr at så mye som 70 prosent av våre elektriske lokomotiver er fabrikknye i år. Den nye lokflåten er vi altså stolte av! 

- Er det noen i logistikkbransjen du mener bør får en ekstra anerkjennelse for den jobben som er lagt ned for næringen?

- Som alle husker, ga ekstremværet «Hans» store problemer for togselskapene. Infrastrukturkrisen i Norge er fortsatt pågående ettersom Dovrebanen er langtidsstengt. Vanligvis hører vi mest fra Østfold-pendlerne når det er togforsinkelser, men denne gangen var det logistikk-bransjen generelt og godstogene spesielt som fikk oppmerksomhet. Noen tar nok oss som jobber med logistikk – alt fra truckførere til befraktere - som en selvfølge. Da infrastrukturen sviktet, oppdaget mange at innsatsen som gjerne gjøres kveld og natt er årsaken til matbutikkene fylles, medisiner kommer frem og sjømatnæringen får eksportert varene sine. Jeg vil trekke frem Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet som raskt forstod hvor akutt situasjonen var på jernbanen. Godsselskapene og kundene våre var "sjakk matt" da brua i Ringebu falt sammen. Etablering av kompensasjonsordning og alternativ godstogkorridor via Rørosbanen var helt avgjørende for å holde togene i gang. Samtidig følte jeg at godstogenes samfunnskritiske rolle ble anerkjent og fikk en høyere status. Det kan altså komme noe positivt ut av en krise.

- Hva tror du kommer til å prege 2024, for bedriftens del?

- Etter den fantastiske veksten til Onrail, blir 2024 benyttet til konsolidering. Vi må komme oss i stabilt sideleie for å bli like effektive som vi var før da vi kun kjørte Åndalsnes-toget. Og apropos Åndalsnes-toget; dette godstoget er babyen til Onrail. I mai 2024 eller enda tidligere, blir det kanskje et nytt comeback på Raumabanen. Møre og Romsdal – det store eksportfylket – må jo ha et miljøvennlig transportalternativ! Du må spørre meg på nytt om dette på nyåret! 

- Hva tror du kommer til å prege 2024 for bransjens del?

- Med så korte briller, er det egentlig rentenivået og utviklingen i arbeidsledigheten som kommer til å prege logistikkbransjen mest. Fra 2025 ser det lysere ut. Da tror jeg at godstogene blir overfylte!

Powered by Labrador CMS