2023 - Kort oppsummert:

18. desember: Robin Olsen

Følg Mtlogistikk og Logistikk Insides adventskalender. Bak luke nummer 18 finner vi Robin Olsen, administrerende direktør i PostNord.

Logistikkredaksjonens adventskalender

  • I forlagshuset Bjørgu har vi to publikajsoner som følger logistikkkbransjen tett. 
  • Her er Logistikk Inside og søsterpublikasjonen Mtlogistikk.nos redaksjonelle adventskalender. Her ber vi et knippe bransjepersonligheter fra logistikkens verden komme med sine refleksjoner rundt året vi snart legger bak oss og om året vi går inn i.
  • Det presenteres en ny artikkel hver dag.

- Hva i logistikkåret 2023 mener du gir mest grunn til optimisme for fremtiden?

- Nå som en del opplever strammere økonomi, ser vi at folk er mer forsiktige med sine innkjøp og tenker seg om før de handler. Tross dette har netthandelen holdt seg sterkt, mens butikkhandelen nå har opplevd en nedgang grunnet lavere varehandel. Det er opplagt at netthandelen tar markedsandeler fra butikkhandelen i tråd med trenden vi så før pandemien. Det som er spesielt i år mot i fjor, er den sterke veksten pakker levert til pakkeautomater som har triplet seg siden i fjor. Vi forventer at pakkeautomater kommer til å være førstevalget for leveringer av det som handles på nett, og vi er i full gang med utrulling av et landsdekkende nettverk for pakkeautomater. Vi har passert 3000 pakkebokser på 1100 lokasjoner, men antallet øker uke for uke. Vi vil ha utplassert 5000 pakkeautomater allerede i 2025 slik takten ligger nå.

- Hva er du mest fornøyd med for året som har gått på vegne av egen bedrift? 

- Det er tre områder jeg er spesielt fornøyd med i egen organisasjon. For det første har vi lyktes med omstilling til lavere volumer og økte kostnader. Fra toppåret i 2021 med varehandel og transportvolumer har vi redusert kostnadene med 20 prosent og samtidig har vi satset på å utvikle forretningen for en økende pakkeandel i takt med økt andel netthandel i varehandelen.

Vi har gjennomført en rekke satsninger og investeringer i tjenester, systemer og infrastruktur. I infrastruktur har vi de siste årene investert i terminaler og pakkeautomater i på over en milliard kroner, hvor vi blant annet åpnet to ny terminaler i Kristiansand og Drammen, samt Bergen sent i 2022. Med disse endringene som vi har gjort er vi nå godt rigget med en meget konkurransedyktig plattform for vekst i transport- og logistikkmarkedet i Norge fremover.

Det andre som jeg er fornøyd med, er vår reise i det grønne skiftet. Vi har ambisjonen om å være fossilfrie i 2030 og vi er godt fornøyde med investeringer i fossil- og utslippsfrie kjøretøy. PostNord sitt mål er å være fossilfri innen 2030, noe som er svært krevende i forhold til at hele bilparken må byttes ut. Arbeidet er påbegynt og vil eskalere i årene framover. Per i dag har vi over 100 el-varebiler, 110 biogass lastebiler og syv elektriske containerbiler. Neste år vil alle egne kjøretøy være fossilfrie-

Det tredje som jeg er fornøyd med er det kraftig satsningen på sosial bærekraft. Dette gjelder alt fra lokalt HMS arbeid til hvordan vi regulerer bruk av underleverandører. Vi har fått til et godt samarbeid med kontrolletater som skatteetaten og veivesen samt har systematisert oppfølging av transportleverandører. Alle transportleverandører som er vurdert som å være i gråsonen er skiftet ut.

I sum mange gode endringer som er gjort i året som har gått som ikke nødvendigvis synliggjøres i en kortsiktig bunnlinje, men som har strategisk løftet PostNord Norge for en sterk lønnsom vekst fremover.

- Er det noen i logistikkbransjen du mener bør får en ekstra anerkjennelse for den jobben som er lagt ned for næringen?

- Det er lett å la seg inspirere av våre kollegaer i Danmark. Hva de har fått til på så kort tid er imponerende med mange nyttige læringspunkter.

PostNord Danmark har stått ovenfor de største omstillingene av alle postselskaper i verden med en digitaliseringsgrad som gjør at brevmengdene mer eller mindre er forsvunnet på under ti år – og parallelt satsninger i et voksende pakkemarked. De omstillingene vi har gjort i Norge er bare en brøkdel av de endringene som danskene har vært igjennom – og det tempo de har hatt på endringer er det mye av lære av!

- Hva tror du kommer til å prege 2024, for egen bedrift?

- Vi kommer til å se en ytterligere nedgang i varehandelen inn i 2024, som vil redusere transportbehovet i bransjen, samtidig som vi vil stå ovenfor en økende kostnadsinflasjon. Dette vil kreve at transportørene, oss inkludert må omstille til et lavere kapasitets- og kostnadsnivå. Vi tror at dette vil snu utover høsten 2024, men dette er avhengig av den økonomiske utviklingen og varehandelen.

Vi har sett etter pandemien at netthandelen holder seg bra, og at netthandelen tar markedsandeler fra butikkhandel. Dette tror vi vil forsterke seg neste år og inn i 2025. Jeg er ikke optimistisk for butikkhandelen, tross økt kjøpekraft grunnet lavere inflasjon og rente. Vi kommer til å se en konsolidering innen butikkhandel og kjøpesentre.

Utrullingsfasen av våre pakkeautomater vil også fortsette i 2024. I 2025 vil PostNord Norge ha ca. 5000 utplasserte automater spredt over hele landet – noe som tilsvarer en dobling fra i dag. Estimert vil det leveres ca. 10 millioner pakker til pakkeautomatene samme år. Foreløpige funn viser at pakkeautomater kan redusere CO2-utslippene med 25 prosent sammenlignet med hjemlevering, om pakkeautomaten er i gå-avstand fra hjemmet til forbrukere, eller de henter pakken samtidig som de gjør andre ærend. Miljøbesparelsene vil øke med vekst i volumene til pakkeautomatene.

- Hva tror du kommer til å prege 2024, for bransjen generelt?

- Transport- og logistikknæringen er en kritisk samfunnsfunksjon for vareleveringer enten til bedrifter eller forbrukere, med mange ulike alternativer for levering. «Uten lastebilen stopper Norge» er et gammelt slagord, men som har blitt høyaktuelt i disse dager – og spesielt når vi som bransje står ovenfor en utfordrende og krevende markedssituasjon. Vi står ovenfor de største omstillingene noensinne innen vareforsyninger i fredstid. Dette er nødvendige omstillinger, hvor også myndighetene kan bidra til at det blir en raskere og smidigere omstilling til beste for det norske samfunnet.

Det som dominerer, først og fremst, er omstilling av varehandelen etter pandemien, med lavere volumer i butikkhandelen, høy inflasjon og økende andeler netthandel på bekostning av butikkhandel. Dette påvirker også transport- og logistikknæringene som må tilpasse seg til lavere volumer, økt inflasjon og økt andel av leveringer direkte til forbrukere. PostNord har gjort betydelige investeringer i sorteringskapasitet og pakkeautomater, samt omlegging av vareflyt. Dette er viktig for å tilpasse seg raskere til riktig nivå av kapasitet og kostnader ut fra forventet volum. Myndighetene kan også bidra med reguleringer og insentiver for en mer smidig og effektiv levering til forbrukere og butikker som en del av NTP transportplan utover investeringer i infrastruktur.

En annen drivkraft i samfunnet er omstillingen til økt sosial bærekraft i verdikjeden, hvor vareeier og større transport- og logistikkselskaper må ta et proaktivt ansvar for transportinnkjøp. Ikke minst også med myndigheter i spissen for å sikre anstendige arbeidsforhold til logistikk. Store aktører som PostNord og Posten Bring har gått i spissen for dette med å etablere tett samarbeid med Skatteetaten, Statens Vegvesen og øvrige kontrolletater for å forebygge og kjempe arbeidslivskriminalitet i transportnæringen. Og da med et spesielt søkelys på utenlandske transportører og det uregulerte varebilsegmentet.

Et annet viktig tiltak for oss blir å stadig øke andelen av egne sjåfører og biler for økt egenkontroll. Det er de koordinerte og forsterkede tiltakene som ofte gir mest effekt og vi er også avhengig av hverandre for å lykkes. Myndighetene kan også her bidra mer gjennom å regulere varebiltransporten, tettere samarbeid med transportselskapene for å avdekke arbeidskriminalitet og øke kontrollvirksomhet for å sikre like konkurransevilkår for de seriøse aktørene i bransjen. Det foregår også en stor omstilling generelt i samfunnet til det grønne skiftet. Transportsektoren står for en stor andel av Norges samlede utslipp. I praksis betyr dette at hele vare- og lastebilparken skiftes ut til fossilfrie- og utslippsfrie kjøretøy for at Norge skal levere sine utslippsmål. Bransjen og PostNord er godt i gang med dette arbeidet. PostNord har startet opp med elektriske lastebiler for containertransport, fossil- og utslippsfrie kjøretøy for distribusjon og overføre gods fra vei til bane hvor det er mulig. Myndighetene kan understøtte denne utviklingen i grønne skiftet i transportsektoren med gode Enova støtteordninger for elektriske og biogass kjøretøy, landsdekkende ladestasjoner og sikre et velfungerende jernbanenettverk.

Disse underliggende drivkreftene påvirker samfunnet, transport- og logistikkbransjen og PostNord. Vi i bransjen har derfor et stort ansvar med å påvirke gode rammevilkår gjennom gode politiske avgjørelser. Dette kan gjennomføres gjennom et tett samarbeid med partene i arbeidslivet for å koordinere en næringspolitikk med rammebetingelser som bransjen trenger. Vi som bransje må derfor, i større grad, heve stemmen, bidra med vår kunnskap og innsikt, samt bli mer synlig i samfunnsdebatten. Vi må bevege oss fra være kun en utøver til også bli en pådriver for en mer effektiv og miljøvennlig varetransport i Norge, som igjen vil styrke det øvrige næringslivet og samfunnet ellers.

PostNord vil, som et ledende transport- og logistikkselskap, ta sitt ansvar for å sikre bedre rammebetingelser for samfunnskritisk varetransport i Norge.

Powered by Labrador CMS