Ofotbanealliansen med åpent brev til regjeringen:

Ofotbanen via Sverige er en kritisk transportåre mellom Nord- og Sør-Norge

- Svenske tollkrav truer Nord-Norges transport- og industrinæring

Ofotbanealliansen frykter konsekvensene for Nord-Norge dersom ikke svenske myndigheter endrer kurs med hensyn til nye tollregler som planlegges innført i januar. Brevet er stilet til regjeringen og publiseres i sin helhet. 

Publisert Sist oppdatert

Artikkelforfatterne

Kronikken er signert styringsgruppen i Ofotbanealliansen:

  • Narvik havn KF ved havnedirektør Børge Edvardsen Klingan
  • Rema Distribusjon Norge AS, Distribunal Narvik ved daglig leder Henric Dahlström
  • Nordlaks AS ved direktør Tor Anders Elvegård
  • Posten Norge AS ved direktør / Nettverk Norden / Logistikkløsninger Torstein Stormo
  • NHO Nordland ved seniorrådgiver Lars Fredrik Martinussen
  • LKAB AB ved direktør for offentlige anliggender og eksterne relasjoner Niklas Johansson
  • Kaunis Iron AB ved adm. dir. Klas Dagertun.

Alvorlige konsekvenser av nye svenske tollregler for norsk godstransport

De nye svenske tollreglene, som skal innføres i januar 2025, vil ha betydelige konsekvenser for norsk godstransport mellom Sør- og Nord-Norge. Regelverket vil påvirke hele logistikkbransjen som bruker Sverige som transittkorridor, og vil føre til økt press på Nordlandsbanen og sårbare veistrekninger. Dette kan resultere i forstyrrelser i transportinfrastrukturen i hele Norge.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

På vegne av Ofotbanealliansen skriver vi for å rette oppmerksomheten mot de alvorlige konsekvensene de nye svenske tollreglene vil medføre for norsk godstransport mellom Sør- og Nord-Norge.

De vil påvirke hele logistikkbransjen som benytter Sverige som transitt korridor mellom Sør- og Nord-Norge.

Dette nye regelverket skaper en rekke utfordringer:

1. Konsekvenser for transportinfrastrukturen i hele Norge:

Innføringen av disse reglene har alvorlige konsekvenser for transportinfrastrukturen i hele Norge. Omruting av vareflyt vil utøve et betydelig større press på den allerede overbelastede Nordlandsbanen, samt øke tungtrafikken langs sårbare veistrekninger mellom nord og sør.

2. Forstyrret retningsbalanse:

Nye tollregler vil forstyrre en etablert retningsbalanse mellom Sør- og Nord-Norge. Redusert nordgående transport vil påvirke forsendelser av viktige eksportvarer som fisk og mineraler, og dermed ramme fiskeog industrinæringer i nord.

3. Samfunn økonomiske utfordringer:

Representanter fra transportnæringen - togoperatører som CargoNet, logistikkaktører som Schenker, Post Nord, Posten Bring, lastebiltransporten og fra dagligvarekjeder kan oppleve nedleggelser og tapte arbeidsplasser i Nord-Norge, som vil gi svekket lokal økonomi og redusert skatteinntekt.

4. Betydelig økning av godstransport på norske veiene:

Med de omfattende kravene til dokumentasjon vil mange aktører være tvunget til å overføre transporten fra bane til vei.

Det vil øke presset på veiinfrastrukturen, spesielt på E6, som vil medføre høyere vedlikeholdskostnader og kan påvirke trafikksikkerheten langs allerede utsatte veistrekninger.

5. Kostnadshopp for transport og varepriser:

De nye kravene innebærer et økt administrasjonsarbeid og tidkrevende prosesser, som vil påføre logistikkaktører og bedrifter store ekstrautgifter. Det vil merkes i form av høyere varepriser for innbyggere i Nord-Norge, spesielt på dagligvarer og nødvendighetsvarer.

6. Beredskap og sikkerhet:

Nye regler truer Forsvarets forsyningssikkerhet, noe som vil svekke Norges beredskap og forsvarsevne i nord.

7. Økte klimautslipp:

For Posten Bring, som utgjør omtrent 30 % av volumet på transittkorridoren, vil en overføring fra bane til vei alene øke deres CO-rutslipp med anslagsvis 10 000 tonn årlig. Dette motarbeider Europas og særlig Norges mål om utslippskutt.

Konsekvensene er ikke bare miljømessige, men kan også påvirke Norges internasjonale forpliktelser knyttet til miljø og klimamål.

Vi ber regjeringen om å fremme en intens dialog med svenske og EU-myndigheter med mål om en tilpasset løsning for grensekryssende godstransport gjennom Sverige.

Alternative løsninger bør vurderes, som en dispensasjonsordning eller en lettelse i dokumentasjonskravene, slik at Nord-Norge ikke blir rammet økonomisk, forsyningsmessig og miljømessig.

Har du noe på hjertet?

  • Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver. 
  • Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
  • Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering. 

  • Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk! 

  • Send til: tips@logistikkinside.no

Powered by Labrador CMS