Hva skjer med godsvolumene mellom Oslo og Narvik?
Hans-Øyvind Ryen (f.v.), Robin Olsen og Wolfgang Frank planlegger for en de facto nedleggelse av godspendelen Oslo-Narvik.
Montasje: Logistikk Inside
Speditrørene bekrefter: - Vi planlegger en fremtid med veitransport
Det nye tollregelverket som innføres for transittgods via Sverige kan slå beina under godsstrømmene mellom Nord-Norge og Sør-Norge.
NHO Logistikk og Transport deler et krisescenario der landets viktigste godspendel, strekningen Oslo-Narvik, kan bli lagt brakk for næringslivet. Dette har ikke bare store negative konsekvenser for vareeiere og forbrukere som må betale mer for transporten, men det påvirker også trafikksikkerhet, veislitasje, miljøutslipp og Norges beredskapsevne.
Ironisk nok befinner vi oss i en situasjon der det allerede er "brudd på linjene" mellom landsdelene etter togulykken 24. oktober. Det viser hvor sårbare vi er med hensyn til å opprettholde gode forbindelser mellom landsdelene.
Speditørene med mest gods via denne korridoren er samstemte - de planlegger en fremtid med veitransport fra januar 2025.
- Vi har nå begynt planleggingen for å overføre godset
fra bane til vei. Det burde vært helt unødvendig og det haster med en løsning.
Nå styrer vi rett inn i en operasjon som vil medføre en stor belastning for
både miljøet og folks økonomi, uttaler konserndirektør i Posten Bring, Hans-Øyvind
Ryen.
Avtroppende PostNord-topp, Robin Olsen, følger opp:
- Dette vil gi en svært kritisk situasjon for
forsyningskjedene til Nord-Norge, konstaterer han.
Også Schenker fortviler.
- Vi i Schenker har satt opp egne tog til Narvik. Nå må
vi flytte alt over til vei, uttaler Wolfgang Frank, direktør for landtransport i Norge.