Hvor godt forberedt er norske vareeiere på Digitoll? Hva er betalingsviljen for mer bærekraftige transportløsninger? Hva er viktig og lite viktig når de velger transportører? Dette og mye mer skal avdekkes i den store Vareeierundersøkelsen 2024.Foto: Istockphoto.
Nå kartlegger vi næringslivets behov for transport- og logistikktjenester!
På konferansen LOGISTIKK 2024 på Vika kino 29. mai presenteres funnene fra logistikkredaksjonens kartlegging av norske bedrifters tanker og synspunkter rundt varetransport og logistikktjenester.
Tradisjonen tro vil søsterpublikasjonene Logistikk Inside og Moderne Transport gjøre et dypdykk ned i hverdagen til norske bedrifter som kjøper transport- og logistikktjenester.
LOGISTIKK 2024
Hvor: Vika kino, Oslo
Når: Onsdag 29. mai, 08:30 – 16:00
Arrangør: Logistikk Inside og Moderne Transport, i samarbeid med Logistikkforeningen avd. Østlandet
Om konferansen: Dagskonferanse med fokus på rammevilkår for vareeiere og transporttilbydere, bærekraft innen logistikk og varetransport, teknologitrender og status for den store omleggingen til obligatorisk Digitoll fra 2025.
Bekreftede foredragsholdere per 4. mars:
Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør, NHO Logistikk og Transport
Sandra Bourbon, strategi- og forretningsutvikler, Bring Shelfless
Denne uken sender redaksjonen ut Vareeierundersøkelsen 2024 til en rekke norske vareeiere, her definert som bedrifter som kjøper tjenester innen varetransport eller andre logistikkrelaterte varer og tjenester.
Dette er bransjens mest omfattende undersøkelse for å avdekke ståa og fremtidsutsiktene blant norske bedrifter når det kommer til hvilke valg bedriftene gjør for sine forsyningskjeder.
- Vi har sett noen spennende utviklingstrekk de siste årene, blant annet innen vilje til å tenke bærekraft i transport, investeringsvilje og ikke minst vareeiernes ønske om å gjøre forsyningslinjene sikrere i en tid der det er mye usikkerhet, sier Glenn Lund, redaktør i Logistikk Inside.
Sammen med redaktørkollega Øyvind Ludt, er han mannen som står bak undersøkelsen. Analyseselskapet Friske Fakta AS står for den tekniske løsningen.
Nearshoring og Digitoll
Nytt i år er at redaksjonen ønsker å finne ut mer om hvordan norske vareeiere forholder seg til Digitoll og hvor de gjør sine innkjøp eller har sin produksjon.
- Der er første gang vi stiller konkrete spørsmål om hva vareeierne tenker om nearshoring og om dette er noe som er aktuelt for dem, nå som mange har fått lengre forsyningslinjer fra Asia til Europa i forbindelse med uroen i Rødehavet. Dette skjer jo i kjølvannet av andre utfordringer de siste årene, med pandemi, krig i Ukraina, tørke i Panamakanalen og containerskipet "Ever Given" som satte seg fast i Suezkanalen i en snau uke for noen år siden. Det er derfor spennende å finne ut mer hvordan bedriftene forholder seg til dette, om de bare bygger inn litt mer robusthet i forsyningslinjene eller om de ser på muligheter for sourcing eller produksjon i Europa, sier Lund.
- Og så er vi naturligvis veldig spente på hva bedriftene tenker om Digitoll. Den store endringen som skjer på tollsiden neste år vil i praksis påvirke all vareimport. Her er det mye å sette seg inn i og å forberede seg på, og det er interessant å få en pekepinn på hvor godt bedriftene har satt seg inn i regelverk og rutiner, legger han til.
Lund og kollega Øyvind Ludt ser frem til å presentere den ferdige rapporten på konferansen LOGISTIKK 2024 i slutten av mai.