HOLDER SEG OPPDATERT: Snaut 200 lærevillige og fremoverlente logistikere besøkte Logistikk23. Onsdag 29. er det klart for Logistikk2024 på Vika Kino.
Vårens viktigste konferanse: Hold av 29. mai!
Onsdag 29. mai inviterer Moderne Transport og Logistikk Inside til Logistikk 2024. Konferansen skal hjelpe norsk logistikk til å bli lønnsom - gjennom å formidle verdifull innsikt i verdikjedestyring, bærekraft, teknologi og toll.
Arrangør: Logistikk Inside og Moderne Transport, i samarbeid med Logistikkforeningen avd. Østlandet
Om konferansen: Dagskonferanse med fokus på rammevilkår for vareeiere og transporttilbydere, bærekraft innen logistikk og varetransport, teknologitrender og status for den store omleggingen til obligatorisk Digitoll fra 2025.
Bekreftede foredragsholdere per 8. februar:
Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør, NHO Logistikk og Transport
Sandra Bourbon, strategi- og forretningsutvikler, Bring Shelfless
Onsdag 29. mai er det klart for konferansen Logistikk 2024 på Vika Kino i Oslo. Den følger de to vellykkede arrangementene Logistikk22 og Logistikk23.
– Vi har fått gode tilbakemeldinger på de to konferansene vi
arrangerte i 2022 og 2023, og vil spinne videre på disse erfaringene i årets
utgave, forteller Øyvind Ludt og Glenn Lund, redaktører i henholdsvis Moderne
Transport og Logistikk Inside.
De kan fortelle at programkomiteen er i ferd med å utforme et knallspennende program, der mange gode innledere allerede er bekreftet – se detaljer i faktaboksen eller klikk her for mer informasjon og påmelding.
Bærekraft,
Digitoll, teknologi og rammevilkår
«Grønn, effektiv og lønnsom» er den overordnede tematikken på Logistikk 2024, men under denne fanen skjuler det seg selvsagt mange fasetter.
– Det blir tredje gang vi arrangerer konferansen, og i alle de
siste årene har bedrifter vært nødt til å navigere i et skiftende landskap
preget av økonomisk uro og forstyrrelser i forsyningskjedene. Dette viser
tydelig at vi ikke befinner oss i en midlertidig unntakstilstand, men at en
stor grad av usikkerhet trolig vil være den nye «normalen». Å orientere seg i dette landskapet er en viktig bærebjelke i programmet. Vi
vil blant annet gi deltagerne innsikt i makrobildet for både næringslivet
generelt og transportbransjen spesielt. Når en ser de store linjene og
trendene, er det også enklere å identifisere utfordringene, sier Inside-redaktør Glenn Lund.
Samtidig er man i logistikkbransjen inne i en
enorm omstilling til lavere klimagassutslipp – en prosess som kan være kostbar, men som kan bidra til lønnsomhet og konkurransefortrinn på sikt om det gjøres riktig. Dette er et tema vi skal bore oss
litt ned i på konferansen, blant annet med gode caser på godt samarbeid mellom vareeier og
transportør.
– Som alltid vil det også bli litt rom for å snakke om ny
teknologi og spennende nye muligheter. Vi vil også
ta tak i et av temaene som «brenner mest» det neste året, overgangen til
Digitoll og hvordan dette vil prege hverdagen til både vareeiere og
transportører, legger MT-redaktør Ludt til.
Kartlegger
vareeiernes logistikkbehov i 2024
De to redaktørene presenterer også de ferske funnene fra logistikkredaksjonens store årlige
vareeierundersøkelse – som gjennomføres for fjerde gang.
– Undersøkelsen sendes ut til norske vareeiere i disse dager,
og vi håper naturligvis på god respons også i år, forteller de.
– Vi har sett noen spennende utviklingstrekk de siste årene,
blant annet innen vilje til å tenke bærekraft i transport, investeringsvilje og ikke minst vareeiernes ønske om
å gjøre forsyningslinjene sikrere i en tid der det er mye usikkerhet, sier
Lund.
– Spesielt det siste ønsker vi å finne ut litt mer om i
årets undersøkelse, der vi for første gang stiller konkrete spørsmål om hva vareeierne
tenker om nearshoring og om dette er noe som er aktuelt for dem, nå som mange
har fått lengre forsyningslinjer fra Asia til Europa i forbindelse med uroen i
Rødehavet. Dette skjer jo i kjølvannet av andre utfordringer de siste årene, med
pandemi, krig i Ukraina, tørke i Panamakanalen og containerskipet Ever Given
som satte seg fast i Suezkanalen i en snau uke for noen år siden. Det er derfor
spennende å finne ut mer hvordan bedriftene forholder seg til dette, om de bare
bygger inn litt mer robusthet i forsyningslinjene eller om de ser på muligheter
for sourcing i Europa, legger han til.
Nettverksbygging
Duoen forteller at det også i år legges opp til en hyggelig
nettverksmingling med båttur i Oslofjorden rett etter konferanseslutt, i
samarbeid med Logistikkforeningen avd. Østlandet. Vi kan love noen meget trivelige timer, og nesten garantere strålende solskinn, behagelig temperatur og kun små krusninger på fjorden …