Geir Hoff leder den norske virksomheten i Meko-konsernet.

Samler tre reservedelsgrossister under ett lagertak

Meca, Mekonomen og Sørensen og Balchen får fra 2025 ett felles sentrallager i Vestby. 

Publisert Sist oppdatert

Meko-konsernet skal bygge et helt nytt sentrallager i Vestby. Her skal all delehåndtering for de norske virksomhetene samles. Planen er å sette spaden i jorda neste år og å ha lageret i drift mot slutten av 2025.

Dette er et stort og viktig steg. Vi har en tro på en vesentlig bedring av effektiviteten.

Mekonomen Company-sjef Geir Hoff

Meko AB består av Nord-Europas ledende reservedelsdistributører; FTZ, Inter-Team, Koivunen, MECA, Mekonomen og Sørensen og Balchen. Det er de tre sistnevnte som har verkstedvirksomhet i Norge og som nå samler sin sentrallagervirksomhet.

Lageret blir liggende på nordenden av industriområdet i Vestby, med det kommende Ikea-lageret som nærmeste nabo.

Velprøvd automasjon

Opprinnelig var planen å lage et nytt sentrallager i Mjøs-regionen, men nå har konsernet landet på at det er mer gunstig å være plassert sør for Oslo, når tre grossister skal inn under samme lagertak. Det blir Bulk Industrial Real Estate som bygger lageret på en av de siste ledige tomtene i Vestby. Lageret blir høyteknologisk, ifølge en pressemelding.

Her kommer vi til å benytte oss av velprøvd automatiseringsteknologi, noe som gir betydelig kortere leveringstid til verksteder og butikker i hele Norge.

Mekonomen Company-sjef Geir Hoff

Over 100.000 AutoStore-kasser

Det nye lageret vil bli automatisert med en AutoStore med en makskapasitet på 135.000 kasser som Element Logic skal levere.

– I Strängnäs har vi en skyttelløsning i dag, men vi valgte Autostore fordi vi mener det gir oss best fleksibilitet i dette tilfellet. Vi starter med 100.000 kasser og kan øke ved behov, sier Geir Hoff til svenske Dagens Logistik.

Totalt får det nye lageret kapasitet på totalt 130.000 SKUs 

– Det er omtrent det de tre kjedene har til sammen i dag. Så kan de jo bli konsolideringer og forandringer i sortimentet fremover, men det er ikke noe vi ser på foreløpig, sier Hoff.

Kommer fra manuelle lagre

Lageret blir 33.000 m² stort. Tidligere har Meca hatt sitt lager på rundt 8000 m² i Gjøvik, mens Sørensen og Balchen har hatt et manuelt lager på 6500 m² på Rosenholm i Oslo.

Tidligere har delelogistikken skjedd via flere regionale lageranlegg i Norge, med støtte fra det svenske sentrallageret i Strängnäs. I tillegg til det nye sentrallageret skal Mekonomen opprettholde det de kaller «ekspresslagre» over hele landet - rundt 80 i tallet.

Geir Hoff ser for seg at samlokalisering i ett lager vil gi gode fordeler. 

– Vi har en tro på en vesentlig bedring av effektiviteten. Årsaken er at Sørensen og Balchen samt Meca kommer fra manuelle lagre, sier Hoff til BilBransje24.

– Samtidig kommer Mekonomen i Norge fra et automatisert lager som ikke vil gi den samme effekten for denne delen av virksomheten, legger han til.

– Er det grunn til å frykte at Konkurransetilsynet vil reagere på at dere nå samordner virksomhetene i nytt lager?

– Vi tror ikke at Konkurransetilsynet vil reagere på dette. Det er en ren logistikkoperasjon, sier Geir Hoff.

Husk å oppdatere ditt passord!

  • Logistikk Inside skifter innloggingsløsning mandag 13. november. 
  • Fortvil ikke, det er superenkelt å få nytt passord. 
  • Når du skal logge inn, trykk "Glemt passord".
  • På vår kundesupport er Christian parat til å hjelpe deg om du har spørsmål. Han kan nås på telefon 66 82 31 04 i ordinær arbeidstid. 
  • Du kan også sende en mail til post@logistikkinside.no
Powered by Labrador CMS