Meko-konsernet skal bygge et helt nytt sentrallager i Vestby. Her skal all delehåndtering for de norske virksomhetene samles. Planen er å sette spaden i jorda neste år og å ha lageret i drift mot slutten av 2025.
Dette er et stort og viktig steg. Vi har en tro på en vesentlig bedring av effektiviteten.
Mekonomen Company-sjef Geir Hoff
Meko AB består av Nord-Europas ledende reservedelsdistributører; FTZ, Inter-Team, Koivunen, MECA, Mekonomen og Sørensen og Balchen. Det er de tre sistnevnte som har verkstedvirksomhet i Norge og som nå samler sin sentrallagervirksomhet.
Velprøvd automasjon
Opprinnelig var planen å lage et nytt sentrallager i Mjøs-regionen, men nå har konsernet landet på at det er mer gunstig å være plassert sør for Oslo, når tre grossister skal inn under samme lagertak. Det blir Bulk Industrial Real Estate som bygger lageret på en av de siste ledige tomtene i Vestby. Lageret blir høyteknologisk, ifølge en pressemelding.
Her kommer vi til å benytte oss av velprøvd automatiseringsteknologi, noe som gir betydelig kortere leveringstid til verksteder og butikker i hele Norge.
Mekonomen Company-sjef Geir Hoff
Over 100.000 AutoStore-kasser
Det nye lageret vil bli automatisert med en AutoStore med en makskapasitet på 135.000 kasser som Element Logic skal levere.
– I Strängnäs har vi en skyttelløsning i dag, men vi valgte Autostore fordi vi mener det gir oss best fleksibilitet i dette tilfellet. Vi starter med 100.000 kasser og kan øke ved behov, sier Geir Hoff til svenske Dagens Logistik.
Totalt får det nye lageret kapasitet på totalt 130.000 SKUs
– Det er omtrent det de tre kjedene har til sammen i dag. Så kan de jo bli konsolideringer og forandringer i sortimentet fremover, men det er ikke noe vi ser på foreløpig, sier Hoff.
Kommer fra manuelle lagre
Lageret blir 33.000 m² stort. Tidligere har Meca hatt sitt lager på rundt 8000 m² i Gjøvik, mens Sørensen og Balchen har hatt et manuelt lager på 6500 m² på Rosenholm i Oslo.
Tidligere har delelogistikken skjedd via flere regionale lageranlegg i Norge, med støtte fra det svenske sentrallageret i Strängnäs. I tillegg til det nye sentrallageret skal Mekonomen opprettholde det de kaller «ekspresslagre» over hele landet - rundt 80 i tallet.
Geir Hoff ser for seg at samlokalisering i ett lager vil gi gode fordeler.
– Vi har en tro på en vesentlig bedring av effektiviteten. Årsaken er at Sørensen og Balchen samt Meca kommer fra manuelle lagre, sier Hoff til BilBransje24.
– Samtidig kommer Mekonomen i Norge fra et automatisert lager som ikke vil gi den samme effekten for denne delen av virksomheten, legger han til.
– Er det grunn til å frykte at Konkurransetilsynet vil reagere på at dere nå samordner virksomhetene i nytt lager?
– Vi tror ikke at Konkurransetilsynet vil reagere på dette. Det er en ren logistikkoperasjon, sier Geir Hoff.