Mona Juell, administrerende direktør i DHL Global Forwarding, ble 18. april gjenvalgt for en ny periode som styreleder i NHO Logistikk og Transport.Arkivfotos: Istockphoto / Glenn Lund
- Vi må vise frem de "usynlige heltene"
Mona Juell, administrerende direktør i DHL Global Forwarding, ble torsdag gjenvalgt som styreleder i NHO Logistikk og Transport. Med sitt gjenvalg sikrer Juell en kontinuerlig ledelse i en periode preget av både betydelige forstyrrelser og muligheter innen logistikknæringen.
Selv har hun aldri angret på at hun i sin tid ble «lokket»
inn i logistikkens forunderlige og fascinerende verden. En adrenalinfylt
hverdag, preget av tidspress, men med stor mulighet for direkte påvirkning i egen
hverdag og skape en karriere. Det har vært en viktig motivasjon til å gå på
jobb og gi mer enn forventet hver dag.
- Det er mange som meg i denne bransjen, som aldri kunne
tenkt oss å jobbe med noe annet etter først å ha blitt «fanget». Men det er
viktig å få inn flere, understreker hun i dette intervjuet med Logistikk Inside.
Omdømme og rekruttering er blant hjertesakene til Juell. Et
bedre omdømme styrker ikke bare selvfølelsen til de som allerede er i bransjen,
det er også viktig for å bli mer attraktiv for de som står utenfor og kikker
inn.
- I NHO Logistikk og Transport jobber vi nå med en
omdømmekampanje som vi både håper og tror at skal bidra til å øke bevisstheten
hos folk om hva logistikkbransjen gjør og hvorfor den er så viktig, sier hun.
- Dette er selvfølgelig kjent for oss som jobber med
logistikk og varetransport, men for folk utenifra er det ofte mangelfull
forståelse for hva vi faktisk bidrar med. Da må vi tegne noen enkle bilder for
de:
Man kommer til en butikk og det er
ingen varer der.
Man leverer bilen på verksted, og de ikke kan hjelpe deg. Fordi
det ikke finnes reservedeler.
Sykehuset får ikke gjort jobben sin fordi
utstyr og medisiner er ikke der.
- Dette er illustrasjoner
på manglende logistikk sier hun.
- Det er vi som får alt i samfunnet til å «gå rundt», og
litt av utfordringen vår er at vi har vært «de usynlige heltene». Vi har gjort
jobben vår så bra at ingen legger merke til oss med mindre de har blitt
fremført av en bil som har vært i en ulykke. Nå må disse heltene frem i lyset, sier
hun og smiler.
- Vi må bli flinkere til å fortelle folk hvor dyktige vi er!
Varene kommer ikke med storken. Vi er et reisebyrå for godset med dertilhørene
behov for pass, lisenser og visa. Vi skal synliggjøre hvor viktig rolle vi har
i samfunnet, sier hun.
Hun påpeker at omdømme også handler om mer enn ren
rekruttering av nye ansatte til bransjen.
- Skal man skape betalingsvilje for de tjenestene bransjen
vår leverer må vi synliggjøre den verdien vi tilfører, understreker hun.
- Del av et knallsterkt styre-lag
I forbindelse med NHO Logistikk og Transports
generalforsamling torsdag ble hun klappet inn til en ny periode som
styreleder. Hun takker for tilliten og ser frem til å få «satt laget».
- Alle styrer må 'sette seg'. Nye medlemmer kommer med nye
innfallsvinkler og ny kompetanse. Så det er viktig at styret får satt sin form
og 'satt opp laget' riktig og funnet arbeidsform og kan ta tak i de sakene vi
skal jobbe med, sier hun.
Hun understreker betydningen av å ha god kontinuitet i
styret, kombinert med rik komplementær kompetanse som bringer verdifulle
perspektiver til bordet.
- Jeg er heldig å få være del av et knallsterkt lag. Med så
mye komplementær kompetanse får man gode input inn i styret nesten uansett hva
temaet måtte være, påpeker hun.
Roser administrasjonen
De siste årene har vært preget av store omveltninger.
- I logistikken gjelder det å være tilpasningsdyktig og
endringsvillig. Gjennom det siste året, men før det også, har det bare vært å
«roll with the punches». Det skjer nye ting hele tiden som setter oss på prøve,
og uforutsigbarhet har blitt den nye normalen, sier hun og smiler.
- Derfor er jeg veldig glad for at vi har en solid
administrasjon i NHOLT som «rir bølgene» og håndterer det som kommer av «curve
balls» som angår hele bransjen. Det må jeg bare få frem, på vegne av
medlemmene, sier hun, og sender noen verbale blomsterbuketter i retning administrasjonen
i NHO-huset på Majorstua.
Et år med store utfordringer
Hun tiltrådte som styreleder i april i fjor.
Hvilke
refleksjoner gjør hun seg etter ett år i lederstolen for en organisasjon som er interesse- og
arbeidsgiverorganisasjonen for cirka 500 medlemsbedrifter som totalt
sysselsetter rundt 11.000 personer innen transport, logistikk, spedisjon, lager
og terminaldrift for bil-, sjø, -bane- og flyfrakt i Norge?
- Også det siste
året har vært preget av betydelige omveltninger i globale forsyningskjeder,
drevet av geopolitisk uro, krig og klimarelaterte hendelser. Disse
utfordringene har spesielt vært følbare i forsyningslinjene mellom Norge og
internasjonale markeder, sier hun.
– Mange ganger kan situasjoner endre seg brått og
uforutsigbart. Når forsyningslinjene mellom Norge og Tel Aviv nærmest blir
borte «over natten» eller situasjonen i Rødehavet oppstår, skaper det en
dominoeffekt som påvirker verdikjedene dypt og bredt. Vår jobb er å finne løsninger, påpeker hun.
Sårbar infrastruktur
Videre påpeker Juell sårbarheten i Norges infrastruktur, som
ble synliggjort gjennom stengingen av Randklev bru og Ofotbanen, samt andre
disrupsjoner som har rammet vei- og jernbanetransporten det siste året.
- Disse hendelsene viser hvor sårbar forsyningskjeden er, og
utfordringene endrer ofte både operasjonelle og økonomiske landskap, sier hun.
- Og slike hendelser er kostnadsdrivende for bransjen vår,
der mange av aktørene sliter med marginene. Når man får økte drivstoffpriser,
lønninger og renter, legger det ytterligere press på bransjen, sier hun.
- Mye spennende digitaliseringsarbeid
- Selv om det er mye som er krevende, er det også mange
muligheter bransjen kan gripe. Logistikkbransjen spiller blant annet en veldig
viktig rolle i «det grønne skiftet». Og ikke minst åpner den økte digitaliseringen
nye dører, både i å høste produktivitetsgevinst og i å utvikle nye tjenester.
Blant annet er det utsikter til en digital revolusjon i å håndtere
internasjonal kommunikasjon, mener hun.
Men som hun er snar med å påpeke: Økt digitalisering kan gi
mer åpenhet, men det er også viktig å passe på digitaliseringsmedaljens store
bakside: sårbarhet mot cyberangrep.
- Det skjer mye spennende digitaliseringsarbeid både i
bransjen generelt og innad i bedriftene. Vi lever i en spennende tid,
konstaterer hun, klar for å trå til for
en ny periode for en samlet logistikknæring.
- I tillegg ønsker jeg at vi også styrker fokus og kunnskap om den internasjonale logistikken, avrunder hun.