Kronikk av Maria Lisiecka, NHO Logistikk og Transport: Økning av ansvar for flyfrakt under Montreal-konvensjonen International Civil Aviation Organization (ICAO) varsler om at luftfraktsansvaret øker til 26 SDR per kilogram ved frakt av gods. Beløpet ligger i dag på 22 SDR* per kilogram.
NORSTELLAs høstmøte: Om Digitoll og ny tollsertifiseringsordning OSLO: På NORSTELLAs høstmøte i Oslo 31. oktober delte Martin Berntzen Often, advokat i NHO Logistikk og Transport, oppdateringer om Digitoll-initiativet – et av de mest omfattende digitaliseringsprosjektene i norsk næringsliv.
Fra speditørskole til fremtidsrettet logistikkskole GARDERMOEN: Med navnebytte og nytt læringsopplegg vil NHO Logistikk og Transport nå bredere ut med sitt spedisjonskurs, som skifter navn fra Speditørskolen til Logistikk- og transportskolen.
Årets unge talent i logistikk: Jørgen Landbø fra PostNord GARDERMOEN: PostNords Jørgen Landbø har blitt kåret til årets unge talent innen logistikk, og spås en lysende fremtid i bransjen.
Kronikk av Derya C. Inan: Statsbudsjettet: Byene må med – næringslivet må involveres I lys av regjeringens statsbudsjett er det viktig å huske at grønn bylogistikk og god transportinfrastruktur er avgjørende for at Norge skal nå sine klimamål. På Urban Logistics under C40-konferansen på Oslo rådhus delte jeg synspunkter fra NHO Logistikk og Transport om smartere og mer bærekraftige løsninger, som er bra for økonomien og for klimaet.
Transport & Logistikk 2024: Logistikk- og transportbransjens rolle i en krevende virkelighet Vår næring har en viktig samfunnskritisk funksjon i Norge.
Kronikk om Temu som trussel mot norske varehandelsbedrifter: Temu tar over. Hva betyr det for norsk varehandel? Halvparten av norske forbrukere har handlet på Temu og på rekordtid har selskapet tatt 15 prosent av det norske pakkemarkedet. Logistikken går knirkefritt fra fabrikk til forbruker. Hva betyr det for varehandelen?
Årsregnskapene 2023: Godstransport på vei - Et krevende år for veitransporten Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, erkjenner at 2023 var et utfordrende år for mange bedriftsledere i veitransportbransjen.
Regjeringens forslag til statsbudsjett 2025: - Statsbudsjettet bommer på NTP-målene Regjeringen foreslår å bruke cirka 95,2 milliarder kroner til samferdsel i 2025 som er knyttet til Nasjonal transportplan. Dette er langt bak målene satt i Nasjonal transportplan, påpeker NHO Logistikk og Transport.
FIATA World Congress Panama 2024: Representerte Norge i Panama under logistikkens verdenskongress NHO Logistikk og Transport var på plass i Panama på verdenskongressen 23.-27. september.
Transport & Logistikk 2024: Logistikk- og transportbransjens rolle i en krevende virkelighet Vår næring har en viktig samfunnskritisk funksjon i Norge.
Transport & Logistikk 2024: Klima og beredskap – et høyaktuelt tema Det er knappe seks uker til Transport & Logistikk åpner dørene på Gardermoen. Et av mange viktige temaer på årets konferanse er vær og beredskap.
Transport & Logistikk 2024: Klima og beredskap – et høyaktuelt tema Det er knappe seks uker til Transport & Logistikk åpner dørene på Gardermoen. Et av mange viktige temaer på årets konferanse er vær og beredskap.
Arendalsuka 2024: Skal ta knekken på de kriminelle aktørene i budbilsegmentet Politiet har avdekket utbredt kriminalitet i varebilsegmentet innenfor logistikk- og transportbransjen, spesielt blant underleverandører.
EU ønsker å harmonisere virkningen av førekortinndragelse i unionen EU foreslår nye regler for tilbakekall av førerretten med virkning i hele EU. Dersom reglene anses som EØS-relevante vil reglene også få konsekvenser for bilister og yrkessjåfører i Norge.
"Mobilitet 2024" La frem mobilitetsrapport NHO overleverte omfattende analyse av Norges mobilitetsfremtid med fire fremtidsscenarioer for 2040.
"Mobilitet 2040" - Vi må tenke smartere om vi skal løse utfordringene - Vi klarer ikke å bygge oss ut av samferdselsutfordringene frem mot 2040, så vi må tenke smartere og ta i bruk ny teknologi.
"Mobilitet 2040" - Disse fire grepene må Norge gjøre! I rapporten "Mobilitet 2040" lanseres fire avgjørende innsatsområder som kan bidra til at Norge kan lede an i utviklingen av en smartere, mer bærekraftig fremtid for mobilitet.
Click to add kicker Enighet for lastebilsjåførene Lønnsforhandlingene mellom Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Fellesforbundet på arbeidstakersiden og NHO og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har resultert i enighet.
- Vil ha langvarige negative konsekvenser for gods på bane Kollapsen av Randklev bru delte i praksis jernbane-Norge i to, og svekket gods på bane som en effektiv og miljøvennlig transportform i Norge.
Lovparagrafer i logistikkens tjeneste – en Norgesmesters hverdag Møt Maria Magdalena Lisiecka, den nye advokaten i NHO Logistikk og Transport, som sjonglerer juridiske nøtter i logistikknæringen med toppidrettsprestasjoner i Alpene og Mellom-Europa.
- Ikke pris oss ut av Oslo I denne kronikken tar NHO Logistikk og Transport og andre NHO-foreninger til orde for at nærings- og tungtransporten inn til Oslo er helt nødvendig for at hovedstaden skal "gå rundt".
Åpner dørene for start-ups på Gardermoen Konferansen Transport & Logistikk på Gardermoen i oktober ser verdien i å støtte oppstartbedrifter.
"Mobilitet 2024" La frem mobilitetsrapport NHO overleverte omfattende analyse av Norges mobilitetsfremtid med fire fremtidsscenarioer for 2040.
"Mobilitet 2040" - Disse fire grepene må Norge gjøre! I rapporten "Mobilitet 2040" lanseres fire avgjørende innsatsområder som kan bidra til at Norge kan lede an i utviklingen av en smartere, mer bærekraftig fremtid for mobilitet.
"Mobilitet 2040" 3 trender - Preferanser I "Mobilitet 2040" lanseres følgende tre trender innen preferanser.
"Mobilitet 2040" 3 trender - Demografi og økonomi I "Mobilitet 2040" lanseres følgende tre trender innen demografi og økonomi.
"Mobilitet 2040" 3 trender - Norsk politikk I "Mobilitet 2040" lanseres følgende tre trender innen norsk politikk.
"Mobilitet 2040" 3 trender - Ytre påvirkninger I "Mobilitet 2040" lanseres følgende tre trender innen ytre påvirkninger.
"Mobilitet 2040" - Vi må tenke smartere om vi skal løse utfordringene - Vi klarer ikke å bygge oss ut av samferdselsutfordringene frem mot 2040, så vi må tenke smartere og ta i bruk ny teknologi.
"Mobilitet 2040" 3 trender: Teknologi I "Mobilitet 2040" lanseres følgende tre trender innen teknologi.
En omdømmemessig blindsone - Vi måler omdømmet opp mot egne kunder, men utover det har vi nok ikke så stor bevissthet i forhold til omdømmet generelt.
Mona Juell gjenvalgt som styreleder i NHOLT: - Vi må vise frem de "usynlige heltene" Mona Juell, administrerende direktør i DHL Global Forwarding, ble torsdag gjenvalgt som styreleder i NHO Logistikk og Transport. Med sitt gjenvalg sikrer Juell en kontinuerlig ledelse i en periode preget av både betydelige forstyrrelser og muligheter innen logistikknæringen.
Spinner en "rød tråd" til Transport og Logistikk 2024 Forberedelsene til årets største bransjemønstring, Transport og Logistikk 2024, er godt underveis under ledelse av den nye prosjektlederen Kjersti Hagen Shetelig.
NTP: NHOLT: - Flott med forskningssatsing Etter å ha gjort sitt beste for å "snakke ned" ambisjonsnivået innen samferdselssektoren, oppfatter NHO Logistikk og Transport dagens stortingsmelding som en videreføring av dagens samferdselspolitikk.
Kronikk av Martin Berntzen Often om toll: Nye sanksjonspakker innføres i Norge Som flere medier allerede har informert om, har Norge nå gått med på å innføre EUs sanksjonspakke 12 og 13. Innføringsdato vil tilsynelatende bli førstkommende tirsdag, altså den 26 mars 2024.
Logistikkbransjen inviterer ungdomspartilederne til debatt 19. mars: Ungdomspartiene tar debatten om "grønn transport" og samferdsel Førstkommende tirsdag inviterer NHO Logistikk og Transport og Grønt Landtransportprogram til en spennende ungdomspartilederdebatt i Næringslivets Hus samferdsel og "grønn transport".
Varetransport i kollektivfeltet på nasjonal dagsorden i Dagsnytt 18 Ole Andreas Hagen i NHO Logistikk og Transport kastet inn en brannfakkel i debatten om vareflyt i trafikken i Oslo og Akershus. Onsdag kveld ble det debatt om godsbilene bør få tilgang til kollektivfeltet eller ei.
Camilla Raastad fra NHO LT til Bull Camilla Raastad, som har jobbet med transport- og logistikkrett i over 20 år, er ny partner i advokatfirmaet Bull.
Frykter økte bompengesatser etter Oslopakke 3-forhandlinger: - Bør få gi gass i kollektivfeltet Nyttekjøretøyene tar en stadig større del av regningen for Oslopakke 3 i Oslo og Akershus. En hardt presset godsnæring bør få mye mer igjen, mener NHO Logistikk og Transport, som peker på at tilgang til kollektivfeltet er en ypperlig start.
Vil gi elever førerkort på lastebil på videregående Syv tunge norske organisasjoner mener elever og lærlinger i yrkessjåførfaget skal tilbys førerkortopplæring på buss og lastebil gjennom skolen.
Lover og regler: NHO LT: - Kan bli utfordrende å finne riktige kandidater NHO Logistikk og Transport er positivt innstilt de nye reglene for kjønnsbalanse i norske styrerom, men ser samtidig at det kan bli vanskelig for enkelte medlemsbedrifter å finne de riktige kandidatene til å fylle rollene på kort sikt.