Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport.
Fotos: Istockphoto, NHO LT og Temu. Montasje: Logistikk Inside
Temu tar over. Hva betyr det for norsk varehandel?
Halvparten av norske forbrukere har handlet på Temu og på rekordtid har selskapet tatt 15 prosent av det norske pakkemarkedet. Logistikken går knirkefritt fra fabrikk til forbruker. Hva betyr det for varehandelen?
Har du noe på hjertet?
- Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver.
- Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering.
Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk!
Send til: tips@logistikkinside.no
Mellomleddene kuttes og kostnadene stuper
Forretningsmodellen er enkel: Fra fabrikk direkte til
forbruker. Et uendelig utvalg av produkter innen klær, sko, elektronikk, godt
promotert av influencere på TikTok har gitt en omsetningsvekst fra 0
til over 400 milliarder kroner på to år, ifølge Bernstein Research.
Sammenlignet med norske konkurrenter kuttes kostnader til
lager, husleie for butikker i kjøpesentre eller bykjernen, salgsmedarbeidere,
renholdere og administrasjon. De står igjen med distribusjonskostnaden ut til
forbrukere, til tross for at de markedsfører fri frakt for alle varer.
Pakkevolumene øker kraftig.
Slaver, gift og dataovervåkning
Motstanden er betydelig: Selskapet bryter
markedsføringsloven, utnytter barn og uigurer som slaver, de selger
giftige produkter og betaler ikke toll. Det blir hevdet at produktene er usikre
med tanke på kinesisk overvåkning. Både EU og USA ønsker å regulere for å sikre
konkurranse på like vilkår. Motstanderne har mange gode poenger og Temu må både
rydde opp og håndtere dette.
Billig ræl fra Kina? Høykvalitetsproduktene kommer!
Mange ser ned på forbrukere som kjøper billigprodukter. Som
følge av dyrtiden har middelklassen slått følge med lavinntektsgruppene i å
handle fra lavpriskjedene. Ifølge Financial Times har Temu i USA allerede tatt
20 prosent markedsandel fra Dollar General og Dollar Tree.
Våre medlemmer varsler at dette er første bølge av
konkurranse som norsk næringsliv vil bli utsatt for. Høykvalitetsprodukter er på
full fart inn i markedene med nye aktører. Det er all grunn til å tro at
forbrukere vil handle bildeler, verktøy og elektronikk av høy kvalitet til
brøkdelen av dagens priser.
Game over for tradisjonell varehandel?
Temu demonstrerer at forretningsmodellen kan levere direkte fra
fabrikk til nær 200 millioner forbrukere i Vesten. Nye logistikkløsninger og
økte pakkevolumer kan isolert sett bidra til utvikling og vekst. Men for norsk varehandel
kan dette bli litt for spennende.