Statsbudsjettet 2024:
Norske Havner: - Positivt med økning, men behovet er større
Kystbudsjettet er et av de områdene på samferdselsbudsjettet som øker mest neste år i regjeringens budsjettforslag. Kjell-Olav Gammelsæter, direktør i Norske Havner, finner likevel ikke grunn til å sprette champagnekorken denne fredagen av den grunn.
Kystbudsjettet økes med vel 12 prosent i 2024. Mye av dette går til utbedring av farleder og til fiskerihavner. Også ordningen effektive og miljøvennlige havner øker med ca 25 millioner kroner.
- Dette er positive økninger, men ut fra behovene anser jeg dette som en nøktern økning sier Kjell-Olav Gammelsæter til Logistikk Inside.
Direktøren i Norske Havner hadde et innlegg under Transport & Logistikk der han snakket varmt om havnenes betydning. Da Logistikk Inside plukker opp telefonrøret nøyaktig en uke etterpå, har han akkurat formulert sine tanker i et innlegg på LinkedIn. Han konstaterer i telefonsamtalen og i innlegget at havnenæringen og sjøfarten kun i begrenset grad har klart å nå gjennom.
- Norske Havner har gjentatte ganger understreket behovet havnene har for god infrastruktur på land. Vi vet at flere havner har behov for utbedringer både på vei og bane. Eksempelvis Holmenbrua i Drammen og jernbane- og veiprosjektet i Bodø. Det siste også avgjørende viktig for en ny skipsrute mellom Tromsø, Harstad og Bodø. Dessverre finner vi ikke noe om dette i budsjettet. Det er svært beklagelig og noe vi vil jobbe videre med fremover, meddeler han.
- Viktige signaler fra regjeringen om arealutvikling
Gammelsæter registrerer at det ikke er satt av egne midler til arealutvikling, men biter seg merke i at regjeringen er opptatt av hvor kommunene bør legge sine næringsarealer. Regjeringen skriver følgende:
Næringsarealer bør utvikles i eller i umiddelbar nærhet til havnene. Kommunene må selv avgjøre hvilke arealer som er egnet og som bør reguleres til havneformål og andre utbyggingsformål. Statlige og regionale myndigheter kan påvirke beslutningen i planprosessen på ordinært vis gjennom virkemidler i plan- og bygningsloven dersom det er behov for det.
- Dette er et viktig signal til lokale myndigheter
som skal regulere næringsarealer i årene fremover. Vi vet at dersom
næringsarealene ligge i tilknytning til havn er sjansen betydelig større for at
næringslivet benytter sjøtransport, sier Gammelsæter.