- Historisk visjonsløst! – Regjeringens forslag til ny nasjonal transportplan vil stå igjen som det endelige beviset på en feilslått transportpolitikk, sier direktør Kjell-Olav Magne Gammelsæter i Norske Havner.
Kronikk av Kjell-Olav Gammelsæther, Norske Havner: Klarer regjeringen å bestå NTP-eksamen? Når regjeringen førstkommende fredag legger fram sitt forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP), skal de svare ut svært mange forventninger og ambisjoner. Det kan bli en krevende eksamen, for regjeringen har lovet mye.
Statsbudsjettet 2024: Norske Havner: - Positivt med økning, men behovet er større Kystbudsjettet er et av de områdene på samferdselsbudsjettet som øker mest neste år i regjeringens budsjettforslag. Kjell-Olav Gammelsæter, direktør i Norske Havner, finner likevel ikke grunn til å sprette champagnekorken denne fredagen av den grunn.
- Havnene sitter på mye av løsningene næringslivet og miljøet trenger LILLESTRØM: Varsel om hardere kamp om samferdselsmidler samt regjeringens ønske om en ny industriell oppgangstid legger politiske føringer som må komme havnene og sjøtransporten til gode, mener Kjell-Olav Gammelsæter.
NHO LT og Norske Havner med samarbeidsavtale - Norske Havner og NHO Logistikk og Transport har inngått en samarbeidsavtale for å styrke arbeidet med havn og sjøtransport.
Click to add kicker NHO LT Sjø og Havn: – Tar utgangspunkt i hele verdikjeden Et helhetlig søkelys på sjøtransportens rammevilkår og konkurransekraft står i sentrum for NHO Logistikk og Transports nye offensiv mot medlemmene som har minst ett bein innen varestrømmene til sjøs.
Norske Havner om NHO LT Sjø og Havn: - Et supplement, ikke en konkurrent Norske Havner ønsker den nye interessegruppen velkommen som et nyttig supplement for å styrke havnenes og sjøtransportens rammevilkår.
Kommentar av Bernt Lind-Aaby: – Vi må samarbeide for å synliggjøre hvor viktig det er å satse på kysten Nicolay Bjørn-Lian i Norske Havner har intervjuet fagsjef Bernt Lind-Aaby i Norske Havner for å høre hva han mener om nasjonal transportplan. Intervjuet ble først publisert på Norske Havners hjemmeside og republiseres her i Inside etter tillatelse.
Regjeringens innspillskonferanse til kommende NTP: Norske Havner: - Vi må utvikle et næringsliv som er bærekraftig Kjell-Olav Gammelsæter, direktør i Norske Havner, talte sjøtransportens sak under regjeringens innspillskonferanse til kommende NTP.
Transport & Logistikk 2022: Logistikk- og transportbransjen samlet på Gardermoen Den store bransjekonferansen Transport & Logistikk arrangeres mandag og tirsdag 24. og 25. oktober. Åpningssesjonen var satt av til «rikets tilstand» - og det er nok av utfordringer å ta tak i.
Norske Havner om statsbudsjettet 2023: – Bedre enn forventet - Økningene er ikke store. Men i situasjonen som Norge og Europa nå er inne i, er forslaget til neste års statsbudsjett mer positivt for havnene enn forventet.
SJØTRANSPORT: Havnene spisser budskapet mot Arendalsuka Bransjeorganisasjonen Norske Havner ser frem til å argumentere sjønæringens sak under Arendalsuka 15.-19. august.
KRONIKK OM SJØTRANSPORT: Skjær i sjøen for eksport Havnene må utvikles dersom regjeringen skal nå målet om å øke fastlandseksporten med 50 prosent innen 2030.
HAVNE-NORGE Mathisen ny styreleder i Norske Havner Havnedirektør Ingvar M. Mathisen i Oslo Havn KF ble denne uken valgt til vervet som ny styreleder i Norske Havner.
Kronikk Havnene fremmer grønne industriarbeidsplasser Nye grønne arbeidsplasser langs kysten er oftest knyttet til havnene. Det bør regjeringen merke seg.
Kronikk Høyt tempo i Brussel – og i Norge I kronikken «Høyt tempo i Brussel» skriver fagsjef i Norske Havner Arnt-Einar Litsheim om EUs grønne giv og gir en god innføring i noen av de nye, ambisiøse klimatiltakene som vil påvirke sjøfarten og havnene framover.
Nye tilskudd til effektive og miljøvennlige havner Oppfordrer havnene til å komme på banen - Kystverket har nå utlyst en ny runde med tilskudd til effektive og miljøvennlige havner, og vi oppfordrer havnene til å søke om midler, sier Kjell-Olav Gammelsæter, direktør i Norske Havner.
På topp i politikkens «Premier league» Ber den nye regjeringen se til Brüssel - Klima har rykket opp i politikkens toppdivisjon. Dette krever en total omlegging av samferdselspolitikken.
Kronikk Tiden er i ferd med å renne ut Sommeren 2021 vil stå som et eksempel på hvordan klimaendringene påvirker kloden. Tørken i Nord-Amerika og flommen i Sentral-Europa er forvarsler om en fremtid med mer ekstremvær om vi ikke reduserer klimagassutslippene. Skal vi lykkes må det konkrete handlinger til, og det må skje raskt.
Har transportnæringens støtte Ønsker Sverre Myrli velkommen som samferdselsminister Fremstående transport- og logistikkaktører tror at et politisk flertall vil samles om Aps samferdselspolitiske talsmann som ny samferdselsminister til høsten.
Fokus på norsk havne- og sjøfraktvirksomhet Ny Hirtshals-sjef fra Blue Water Blue Water-sjef Per Holm Nørgaard vil nok holde fokus på norske havner og norsk sjøfraktvirksomhet når han tiltrer som ny havnedirektør i Hirtshals 1. august.
Kronikk Økt skipsfart gir en bærekraftig transportsektor Regjeringen vil bruke 1200 milliarder kroner på transportsektoren frem mot 2033. Vi trenger en mer bærekraftig transportsektor med økt bruk av klimavennlig skipsfart.
Kronikk • Havner Regjeringens klimaplan 2021-2030: Sjøtransport trenger massiv satsing Regjeringen kan legge til rette for en massiv satsing på sjøtransport av gods som reduserer klimautslipp. Eller de kan gjøre som de pleier: Vende ryggen til sin egen klimasatsing.
Kronikk • Norske Havner Kystens livsnerve i en tynn tråd Hurtigruta er i hardt vær i 2020 – både selvforskyldt og uforskyldt. Det rammer en rekke lokalsamfunn langs kysten.