Mangel på grønt drivstoff bremser omstillingen

Maersk er blant selskapene som ser seg nødt til å reduserer sine grønne ambisjoner som følge av mangel på grønt brennstoff. 

Maersk har siden 2021 hatt en ambisjon om at 25 prosent av rederiets sjøfrakt skulle drives av grønt brennstoff innen kort tid. Dette målet anses nå som alt for ambisiøst, meddelte konsernet i sin kvartalsberetningen da de presenterte tallene for Q4-2024 nylig. Selskapet kutter ambisjonen til mellom 10 og 20 prosent inne 2030, melder den danske finansavisen Børsen.

Årsaken er en vedvarende mangel på klimanøyttralt drivstoff, selv om det bygges mange nye skip med kapasitet til å bruke grønne alternativer. Produksjonen av grønt drivstoff (green fuels) har ikke holdt tritt med etterspørselen, noe som skaper utfordringer for både Maersk og andre rederier.

I en fersk nyhetsartikkel fra nettstedet Maritime Danmark refereres det til en undersøkelse fra bransjeforeningen Danske Rederier som viser at 65 prosent av de spurte toppsjefene forventer at grønt brennstoff først blir flåtens primære drivstoff etter 2035. Dette skaper uro i bransjen, hvor mange har investert tungt i grønn teknologi uten at brennstoffproduksjonen følger med. Maersk tilhører disse - selskapet har investert i mange skip som 

- Vi får klart flere dårlige nyheter om feilslåtte brennstoffprosjekter enn gode, sier Anne H. Steffensen, administrerende direktør i Danske Rederier, til Børsen.

I stedet for grønt brennstoff, skal Maersk nå blant annet kutte CO2 gjennom en mer effektiv drift. Selskapet ser også til EU Kommisjonens Clean Industrial Deal for å øke produksjonen av grønne brennstoffer.

- Uten grønne brennstoffer til å putte i tanken på våre skip, kommer vi aldri i mål med målsetningen om klimanøyral skipsfart, uttaler Steffensen videre.

Powered by Labrador CMS