"All time high" - med god margin Det har aldri blitt levert mer containerskipkapasitet enn det gjorde i 2023. Hele 2,3 millioner TEUs ble lagt til den globale flåtekapasiteten. Men selv det blir småtterier mot leveransene i inneværende år.
Kvartalsrapport Q1-2024: Solid vekst og bærekraftige initiativer i utfordrende tider Tross utfordringer i Rødehavet og Baltimore, opprettholder Wallenius Wilhelmsen positive markedsutsikter for inneværende år, etter å ha levert solide resultater i første kvartal.
Du store kineser, la oss færa te Mexico Om en observerer de globale trendene som preger logistikkbransjen, er Mexicos ferd mot å bli en stormakt i global vareforsyning en av de tydeligste trendene som trer frem.
Kvartalsrapport Q1-2024: Maersk kastet penger "på sjøen" A.P. Møller-Mærsk satt igjen med et overskudd etter skatt på 208 millioner dollar - cirka 2,3 milliarder kroner - etter første kvartal. Konsernet drar fordel av å ikke ha alle eggene i "shippingkurven", for den kunne vise til negativt driftsresultat i første kvartal.
Houthi-smell for miljøregnskapene Konflikten i Rødehavet har ført til dramatiske økninger i karbonutslippene fra den globale containerflåten.
Rekordlavt nivå for skipsopphugging Høy etterspørsel etter tonnasje til sjøs bidrar til et rekordlavt nivå for skipsresirkulering.
Hong Kongs posisjon som havneknutepunkt er truet Hong Kong har lenge hatt en posisjon som en av verdens travleste havner for Øst-Vest-trafikk. Denne posisjonen er nå truet.
Q1-2024 - Rankingliste over de ti største containerrederiene: Så mange TEUs har den globale shippingflåten vokst med i første kvartal MSC sementerte gjennom 2023 sin posisjon kraftig som verdens største containerrederi målt i fraktkapasitet, og har i første kvartal i år fortsatt å øke forspranget til konkurrentene, i et marked som er preget av sterke voksesmerter.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Fikk "fritt leide" av Houthiene - ble bombet rett etterpå I en blodig konflikt er ikke en "genteleman's agreement" mye verdt...
Som ventet - rutetidene sprakk i januar Tall fra Sea-Intelligence viser at det var "så som så" med påliteligheten til containerskipene i januar. Tallene indikerer også i stor grad hvilke rederier som seilte via Rødehavet og Suezkanalen og hvem som omdirigerte skipene.
Enkelt forklart: De 30 viktigste flaskehalsene i internasjonal skipsfart Som følge av uro i Midtøsten, tørke i Latin-Amerika og en spent situasjon mellom USA og Kina, er det i disse dager mye skriverier om Suezkanalen, Bab el-Mandeb, Panamakanalen, Hormuzstredet og Taiwanstredet. Det er fort gjort å gå surr i hvor de enkelte flaskehalsene er, og hva slags betydning de har for internasjonal skipsfart.
Enkelt forklart: 4. Windwardstredet Windwardstredet er et viktig farled spesielt for skipsruter mellom USAs østkyst og Panamakanalen.
Enkelt forklart: De 30 viktigste flaskehalsene i internasjonal skipsfart Som følge av uro i Midtøsten, tørke i Latin-Amerika og en spent situasjon mellom USA og Kina, er det i disse dager mye skriverier om Suezkanalen, Bab el-Mandeb, Panamakanalen, Hormuzstredet og Taiwanstredet. Det er fort gjort å gå surr i hvor de enkelte flaskehalsene er, og hva slags betydning de har for internasjonal skipsfart.
Enkelt forklart: Enkelt forklart: Dette er forskjellen på Suezmax, Panamax, Neo-Panamax og Capesize Panamakanalen og Suezkanalen er to menneskeskapte kanaler som har revolusjonert global handel. Det er imidlertid ikke alle skip som kan benytte seg av kanalene, noe som medførte et behov for å innføre skipsklasser som indikerer hva slags begrensninger som gjelder for ulike skip. I denne artikkelen gir vi deg litt grunnleggende shippingterminologi.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes XXL av shippingkrisen En begrenset eksponering mot asiatiske varer gjør at XXL i liten grad har blitt påvirket negativt av shippingkrisen i Rødehavet og Adenbukta.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes Jula av shippingkrisen Lengre ledetider og ubalanse i logistikkflyten er konsekvensene av uroen i Midtøsten, men logistikkdirektør Mikael Lennartsson Kellett hos Jula lar seg foreløpig ikke stresse av at varer fra Asia må rundt Kapp det gode håp istedenfor å ta den vanlige snarveien via Rødehavet og Suezkanalen.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes POWER av shippingkrisen Med forsinkelser på cirka to uker, har POWER dratt fordel av et sentrallager med god varebeholdning.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes Hydro Aluminium av shippingkrisen Til Logistikk Inside forteller Gerd Aalborg Aas, logistikksjef i Hydro Aluminium Metal, at de for tiden opplever en forsinkelse på rundt 14 dager på noen råvarer, men at det ikke har noen merkbare konsekvenser.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes Elkjøp av shippingkrisen Elkjøp har god varetilgang til tross for kladdeføre for forsyningslinjene i forbindelse med uroen i Midtøsten og lengre forsyningslinjer for sjøfrakten.
Drewry: Spår blodrøde driftsresultater for containerrederiene fra 2024 Utsiktene for den globale containerfraktbransjen fortsetter å mørkne, ifølge Drewrys nyeste containerprognose, som forutser at de store linjerederiene samlet sett vil levere et driftsunderskudd i størrelsesorden 15 milliarder dollar i 2024.
Arendalsuka 2023: Shippingnæringen får ekstrakostnader for miljøkvoter i 2024 Fra neste år får rederiene en ekstraregning som følge av innførsel av miljøkvoter for CO2 på skip over 5000 bruttotonn. I dagens marked ligger kvoteprisene på et stabilt nivå mellom 80 og 100 euro per tonn CO2 man slipper ut.
Arendalsuka 2023: Odfjell: - Kostnadsøkningen kan bidra til endrede kundevaner på sikt Øistein Jensen, Chief Sustainability Officer i tankrederiet Odfjell, har liten tro på at de nye miljøkvotene vil føre til store endringer på kort sikt, men er optimist på litt lengre sikt ettersom vareeiere vil incentiveres til å få lavere regninger så fort utslippene blir mer synlige og blir noe som er målbart og kan forbedres.
Kvartalsrapport Q2-2023: A.P. Møller-Mærsk: Driftsmargin på 12,4 prosent - oppjusterer årsprognosen Det danske logistikk-konsernet rapporterte om et andre kvartal 2023 som overgikk forventningene, samtidig som den pågående markednormaliseringen fortsatte gjennom kvartalet og førte til lavere volumer og lavere priser.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Skipsmegling I alt er det 143 bedrifter som er registrert under NACE-bransjekoden «52.292 – Skipsmegling» med driftsinntekter over en million kroner i både 2020 og 2021.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Utenriks sjøfart med gods Norge er en av verdens ledende sjøfartsnasjoner. I 2021 bokførte 568 norskregistrerte selskaper nesten 113 milliarder kroner i driftsinntekter.
DB Schenker Produktkonferenz Kan dokumentere CO2-fotavtrykket FRANKFURT: Er du interessert i å finne ut eksakt hvor stort CO2-fotavtrykk containeren du frakter over verdenshavet lager? DB Schenker forteller at de nå kan gi et mye mer nøyaktig miljøregnskap til kundene.