Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Vareeierundersøkelsen 2025:

Hvor godt forberedt er norske vareeiere på Digitoll? Hva er betalingsviljen for mer bærekraftige transportløsninger? Hva er viktig og lite viktig når de velger transportører? Dette og mye mer skal avdekkes i den store Vareeierundersøkelsen 2025.

Nå kartlegger vi næringslivets behov for transport- og logistikktjenester!

På konferansen LOGISTIKK 25 på Vika kino 22. mai presenteres funnene fra logistikkredaksjonens kartlegging av norske bedrifters tanker og synspunkter rundt varetransport og logistikktjenester. 

Publisert Sist oppdatert
Her finner du fjorårets svar i Vareeierundersøkelsen 2024. Nå kartlegger vi om det har vært noen endringer det siste året. Les den her.

Tradisjonen tro vil søsterpublikasjonene Logistikk Inside og Moderne Transport gjøre gjøre sitt et dypdykk ned i hverdagen til norske bedrifter som kjøper transport- og logistikktjenester. 

LOGISTIKK 25

Hvor: Vika kino, Oslo

Når: Torsdag 22. mai, 08:30 – 16:00

Arrangør: Logistikk Inside og Moderne Transport, i samarbeid med Logistikkforeningen avd. Østlandet

Om konferansen: Dagskonferanse med fokus på rammevilkår for vareeiere og transporttilbydere, bærekraft innen logistikk og varetransport, teknologitrender og status for den store omleggingen til obligatorisk Digitoll fra 2025. 

Bekreftede foredragsholdere per 14. mars:

  • Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør, NHO Logistikk og Transport
  • Harald Borgen, logistikkdirektør, Norli
  • Anders Gautestad Jacobsen, jurist, NHO Logistikk og Transport 
  • Kari Due-Andresen, managing partner og sjeføkonom, Akershus Eiendom
  • Alexander Haneng, visionary explainer og direktør for innovasjon og bærekraft i NHO Service og Handel
  • Per Olof Arnäs, visionary explainer
  • Erik Haugland, daglig leder, Ørland Transport
  • Eryn Dinyovszky, CEO, Yilport Nordic
  • Glenn Lund, redaktør, Logistikk Inside
    • Øyvind Ludt, redaktør, Moderne Transport

Påmelding og info: Logistikk25.no

Denne uken begynner redaksjonen utsendelsen av Vareeierundersøkelsen 2025 til en rekke norske vareeiere

Dette er bransjens mest omfattende undersøkelse for å avdekke ståa og fremtidsutsiktene blant norske bedrifter når det kommer til hvilke valg bedriftene gjør for sine forsyningskjeder. 

- Vi har sett noen spennende utviklingstrekk de siste årene, blant annet innen vilje til å tenke bærekraft i transport, investeringsvilje og ikke minst vareeiernes ønske om å gjøre forsyningslinjene sikrere i en tid der det er mye usikkerhet, sier Glenn Lund, redaktør i Logistikk Inside. Sammen med redaktørkollega Øyvind Ludt fra Moderne Transport, er han mannen som står bak undersøkelsen. Analyseselskapet Friske Fakta AS står for den tekniske løsningen.

Anonymisert

For å sørge for at alle vareeierne svarer åpent og ærlig på alle spørsmål, også om hva som er viktigst når de velger transport- og logistikkpartner, og hvordan de vurderer samarbeidet med sine viktigste logistikkleverandører, er undersøkelsen anonymisert. 

- Det er viktig for oss at alle føler at de kan svare helt ærlig på alle spørsmål, understreker redaktørduoen.

Digitoll - hva er ståa nå?

Et viktig tema i fjorårets vareeierundersøkelse var Digitoll. En stor omlegging av all vareimport til Norge. Vår hypotese - basert på en rekke intervjuer og samtaler med norske vareeiere i fjor - var at norske vareeiere generelt var veldig dårlig forberedt på Digitoll. Det bekreftet også fjorårets vareeeierundersøkelse. Selv mange av landets største vareeiere var dårlig forberedt. Men det var også Tolletaten, og det endte med at implementeringen av Digitoll, som opprinnelig skulle bli obligatorisk fra 1. april i år, ble utsatt med 18 måneder. 

I år er vi spent på å finne ut om bedriftene har brukt tiden godt og er bedre forberedt nå enn de var for et år siden, eller om de fortsatt sitter på gjerdet. 

Hvor viktig er bærekraft?

Både varehandels- og industribedrifter må ta stilling til bærekraft for både produkter og transport. Hva vareeierne tenker om bærekraft innen transport er dermed et viktig tema i undersøkelsen. Velger de grønne løsninger for transporten? Er de villige til å betale noe ekstra for å gjøre transporten klimanøytral?

Fra politisk hold er det en ambisjon om å flytte varevolum fra vei til sjø og bane. I årets undersøkelse gjør vi et dypdykk i hvorfor vareeiere velger shortsea shipping  eller jernbanetransport innenriks - eller hvor skoen trykker for å utløse et større modalskift til sjø og bane.    

Er du en vareeier?

  • Vi sender ut undersøkelsen til en rekke norske vareeiere og håper flest mulig vil ta seg tid til å svare for å gi oss og bransjen innsikt i hvordan staå er blant små og store norske vareeiere.
  • Gi oss gjerne beskjed om din bedrift ønsker å svare, men ikke har fått tilsendt lenke til undersøkelsen. Send en e-post til gl@logistikkinside.no.
  • Alle bedrifter som deltar får gratis abonnement på Logistikk Inside i seks måneder (for eksisterende abonnenter kan den overføres til en kollega). 
  • Alle bedrifter som svarer får 1000 kroner i rabatt på billetten til konferansen Logistikk 25. Den kommer i tillegg til rabatt for Logistikk Insides abonnenter eller rabatt for medlemmer i Logistikkforeningen. 
  • Link til fjorårets sluttrapport finner du her: Vareeeierundersøkelsen 2024

Frykter bedriftene handelskrig?

Tollmurer har vært noe som har preget nyhetsbildet de første månedene i 2025. Vi spør vareeierne om de frykter handelskrigen - og hvordan de tror den vil påvirke virksomheten.

Presenterer funnene på konferanse 22. mai

Lund og Ludt ser frem til å presentere den ferdige rapporten på konferansen LOGISTIKK 25 i slutten av mai. 

Alle vareeiere som deltar i spørreundersøkelsen får den ferdige rapporten tilsendt per mail 23. mai.   

Logistikkredaksjonen ved Øyvind Ludt (f.v.) og Glenn Lund, redaktører i henholdsvis Moderne Transport og Logistikk Inside, undersøker trender og ståa hos norske vareeiere. De setter stor pris på alle vareeiere som bidrar til å gi økt innsikt.gjennom å besvare Vareeierundersøkelsen 2025.



Powered by Labrador CMS