Kronikk av Maria Lisiecka, NHO Logistikk og Transport:
Foto: Istockphoto
Økning av ansvar for flyfrakt under Montreal-konvensjonen
International Civil Aviation Organization (ICAO) varsler om at luftfraktsansvaret øker til 26 SDR per kilogram ved frakt av gods. Beløpet ligger i dag på 22 SDR* per kilogram.
SDR står for "Special Drawing Rights", som er en enhet definert av det internasjonale pengefondet (IMF). Som eksempel var 1 SDR ansett å utgjøre 1,333 USD den 18. oktober 2024.
Økte ansvarsgrenser for flyfrakt under Montreal-konvensjonen
International Civil Aviation Organization (ICAO) har varslet en økning i ansvarsgrensene for luftfrakt, som nå vil være 26 SDR per kilogram gods, opp fra dagens 22 SDR.
Justeringen av ansvarsgrensene skjer hvert femte år i henhold til inflasjonsnivået, og de nye grensene trer i kraft fra 28. desember 2024.
I Norge er ansvarsgrensen for luftfrakt fortsatt satt til 19 SDR, ifølge forskrift om fraktførerens ansvar. Dette kan skape utfordringer for norske speditører som må tilpasse seg både nasjonale og internasjonale regler. Det er viktig for speditører å gjennomgå sine fraktbrev og kontrakter for å sikre at de er i samsvar med de nye reglene, samt å vurdere forsikringsdekningen.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
ICAO er såkalt "depositar" for
Montreal-konvensjonen, en depositars oppgave er blant annet å forvalte og
oppbevare en folkerettslig avtale, som Montreal-konvensjonen er.
Ansvarsbegrensningene etter Montreal-konvensjonen skal
justeres etter inflasjonsnivå hvert femte år jf. artikkel 24. Det er ICAO som
står for justeringene etter bestemmelsen. De nye beløpene er gjeldende fra 28.
desember 2024.
Norge skal i utgangspunktet følge etter og endre
ansvarsbegrensningene i takt med konvensjonen, imidlertid har ikke
ansvarsbegrensningene blitt endret og etter norsk rett er ansvarsbegrensningen
satt til 19 SDR jf. forskrift om fraktførerens ansvar for skade ved lufttransport
av passasjerer, reisegods og gods § 1 fjerde ledd.
SDR står for "Special Drawing Rights", som er en
enhet definert av det internasjonale pengefondet (IMF). Som eksempel var 1 SDR
ansett å utgjøre 1,333 USD den 18. oktober 2024.
Til orientering endres også følgende ansvarsbegrensninger i
konvensjonen ved luftfart til:
- 151 880 SDR ved personskade eller dødsfall
- 6 202 SDR pr. passasjer ved forsinkelse ved
befordring av passasjer
- 1 519 SDR ved befordring av reisegods
Og som nevnt til 26 SDR ved befordring av gods.
Overnevnte justeringer vil påvirke speditører ettersom de må
samordne dokumentasjons- og risikohåndteringsprosessene når de håndterer
forsendelser via luft, for å sikre en sømløs overholdelse av de økte ansvarsgrensene.
Man bør også undersøke om en er tilstrekkelig dekket under forsikringspolisen.
IATA (The International Air Transport Association) har
angitt at deres medlemmer får en overgangsperiode på seks måneder, slik at
flyselskapene kan håndtere sine fraktbrev. IATA vil også oppdatere resolusjon
600b, 600i, 672 og deres anbefalte praksis 1679 for å gjenspeile de nye
ansvarsreglene. Overnevnte dokumenter gjelder eksempelvis maler vedrørende
fraktbrev, elektroniske fraktbrev og cargo-tjenester.
EU har godtatt de nye ansvarsbegrensningene etter
Montreal-konvensjonen. Norske aktører bør merke seg at det foreligger
forskjeller nasjonalt og internasjonalt.
Norske speditører bør se igjennom sine fraktbrev og
kontrakter for å være klar over hvilket lovverk som vil gjelde dersom man
kommer i ansvar i tillegg til å undersøke forsikringsdekningen.
Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver.
Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering.
Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk!