Ifølge NHO LTs næringspolitiske direktør, Ole Andreas Hagen, er internasjonalisering og globalisering (inkl. språk), rivende IT-utvikling: fra hullkort til digital handel og hjemlevering de viktigste endringer de siste 50 årene. Hagen innleder også på Logistikk2022 i Saga Kino 31. mai, arrangert av Logistikk Inside og Moderne Transport. Foto: Per Dagfinn Wolden
Per Dagfinn Wolden
Fra speditør til logistikk-gigant
De mest fremtredende trekk fra tidenes morgen innen spedisjon er tett på kunden og markedet, god på organisering og rask til å snu seg rundt.
SSSSSOg når det gjelder de viktigste endringer siste 50 årene, ja så snakker vi om internasjonalisering og globalisering (inkl.cc språk), rivende IT-utvikling: fra hullkort til digital handel og hjemlevering.
Spedisjon og speditører har stått overfor en rivende utvikling de seneste ti-årene, fra å være mindre speditører til logistikkaktører i ulike varianter, ja flere har blitt til logistikk-giganter.
Nå setter Logistikk Inside søkelyset på denne utviklingen. I tiden fremover vil vi presentere aktører som representerer disse endringene.
Ifølge NHO LTs næringspolitiske direktør, Ole Andreas Hagen, har mer komplekse verdi- og forsyningskjeder og spesialisering økt i takt med at næringslivet har endrer seg.
Hagen er også innleder på Logistikk2022 i Vika Kino 31. mai, arrangert av Logistikk Inside og Moderne Transport.
Ifølge NHO LT-direktøren kommer definisjonen spedisjon av italiensk "spedire", og som betyr " å få ting til å skje".
Det snakkes ofte om 10 på topp-aktører i bransjen. Men da er det viktig å huske på, sier Hagen:
- Aktørene har en mye mer strategisk funksjon for sine kunder enn kun å frakte godset fra A til B og få transporten til å skje. De er sterkt integrert mot kundene, IT spiller en viktig rolle, det samme gjør lagerstyring/retur, informasjonsløsninger, i forhold til en rekke partnere og leverandører.
Logistikk 2022:
Har du husket å melde deg på til vårens mest spennende logistikk-konferanse?
Når: 31. mai
Hvor: Vika Kino, Oslo
Blant foredragsholderne:
Thor Myklebust, seniorforsker, Sintef og Hyperloop Cargo
Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør NHO LT
Pia Meling, VP Sales and Marketing Massterly
Silvija Seres, matematiker og teknologinvestor, LØRN.TECH
Kim Aleksander Hammer Iversen, gründer Zendera.
Elisa Gasperini, leder for bærekraft og samfunnsansvar, Ahlsell Norge
Se fullstendig program og kjøp konferansebiLlett på logistikk2022.no
Logistikk 2022 arrangeres av Logistikk Inside og Moderne Transport i samarbeid med Logistikkforeningen.
Ifølge proff.no ligger 977 selskaper under begrepet spedisjon og fortolling.
NHO LT opererer med rundt 500 medlemmer som sysselsetter 12.000. Hagen fremhever at organisasjonene også har medlemmer som ikke faller inn under spedisjonshatten. Det være seg havneoperatører, rederier, drivstoffprodusenter, transportører, m.v.
- I vår siste rapport (som ikke er publisert ennå) operer vi med at transport- og logistikkbransjen består av ca. 10.000 virksomheter som sysselsetter 51.000 personer innen gods på vei, landsdekkende posttjenester og andre post- og budtjenester, forteller NHO LTs næringspolitiske direktør.
Og når det gjelder omsetning, så forteller Hagen:
- Omsetningene i de tre næringskodene (SSB-koder) er på henholdsvis 58,5 milliarder kroner, 13 milliarder kroner og 6 milliarder kroner for post- og budtjenester. Det er også verdt å merke seg en viss glidning i retning av selskaper som tilbyr forsendelser av pakker oppad til 31,5 kg, og som er å betrakte som en postsending slik det defineres av postloven, sier Hagen.
Fra ni lastebileiere til logistikk-gigant
Selskapet som i 1976 ble etablert av ni lastebileiere er i dag en logistikkgigant og verdens tredje største transport- og logistikkselskap.
De Sammensluttede Vognmænd (DSV), som ble grunnlagt av Leif Tullberg, har en omsetning i 100 milliarder-klassen, og +75.000 ansatte i mer enn 90 land.
DSV A/S er for lengst notert på den danske fondsbørs.
Adm. direktør og Group CEO, Jens Bjørn Andersen, er godt kjent i norsk spedisjon-, transport- og logistikk-kretser.
For et par år siden overtok DSV en av sine heftigste konkurrenter, Panalpina.
Og som Logistikk Inside har skrevet tidligere, så kan mye tyde på at det meste av det sjefen for den danske transportkjempen gjennom 14 år rører blir til gull.
Norsk redningsaksjon
Jens Bjørn Andersen gjorde seg bemerket innen norsk transport- og logistikkbransje da han som daværende adm. direktør i Tollpost Globe (PostNord) i 2001 fikk selskapet på fote etter en redningsaksjon med flere endringsprosjekter, i samarbeid med adm. direktør i PostNord, Robin Olsen, og som da var markedssjef i selskapet.
Tollpost gikk 26 millioner kroner i pluss i 2001, etter en fantastisk snuoperasjon fra minus.
Foruten speditør har Andersen hatt flere lederstillinger i både norske og britiske organisasjoner før han ble administrerende direktør i DSV i 2008, i en alder av 42 år.