Click to add kicker Fisk får forkjørsrett fra Narvik til Italia NARVIK: Med Narvik som en del av TEN-T-nettverket vil gods herfra få fordeler på europeiske skinner.
Kjøper svensk godstogselskap Finske Nurminen Logistics har kjøpt svensk Essinge Rail AB og styrker seg på jernbanetransport mellom Kontinentet og Norden.
Click to add kicker Bane Nor dropper godsspor - ordfører og havnesjef skuffet – Havnesporet er en forutsetning for reguleringsplanen for den nye jernbanen, har ordfører i Moss Simen Nord sagt. Men Bane Nor skrinlegger likevel bygging av jernbanespor ned til Moss havn.
Voss tvinges tilbake på veien CargoNet mer enn dobler prisen for jernbanetransport for Voss Water, som nå ser seg nødt til å ta godset sitt tilbake på veien.
Click to add kicker Kjøper godsvogner til forsvaret – leier dem ut til sivilt bruk Gjennom et nordisk samarbeid har Bane Nor inngått en avtale med Forsvaret og den svenske Försvarsmakten, som gjør at de tre partene kan anskaffe jernbanevogner gjennom samme avtale.
Årsregnskapet 2023: Tallenes tale 2023: CargoNet AS Her ser du de økonomiske nøkkeltallene fra CargoNet AS for regnskapsåret 2023 og hvordan disse var i forhold til tilsvarende tall i 2022.
Årsregnskapet 2023: Som å sammenligne epler og pærer Ni ganger så høy omsetning, ti ganger så høye driftskostnader og elleve ganger så mange ansatte. I et år som for ettertiden alltid vil komme til å bli kjent som året der Dovrebanen falt. 2023 var virkelig et år det svingte av for Onrail!
Click to add kicker Samskip vil satse på skinner til Norge LARVIK: Med svensk kompetanse ønsker Samskip å bygge togløsninger til og fra Norge, samtidig som norsk sjøkompetanse skal bidra til å utvikle shortsea-produkt i Sverige
Jernbanetalen 2024; Statsråden med punktlighetsløfte for gods på bane Jon-Ivar Nygård har sett seg lei på at togselskapene for gods og passasjerer ikke når punktlighetsmålene. Nå skal det settes inn økt satsing på å holde rutetabellene, og samferdselsministeren gikk så langt som å komme med et punktlighetsløfte i sin første direktesendte "Jernbanetale".
Enkelt forklart: Nasjonal transportplan I denne artikkelen bryter vi enkelt ned hva nasjonal transportplan er for noe.
Enkelt forklart: Sporbredde til besvær for grensekryssende jernbanetransport Krigen i Ukraina har satt søkelyset på viktigheten av å ha felles standarder. Ulik sporbredde i forskjellige deler av Europa bidrar til unødvendige flaskehalser i det europeiske transportnettverket.
Ruster opp tømmerterminal Bane Nor skal øke kapasiteten ved Kongsvinger stasjon og Norsenga tømmerterminal.
Click to add kicker Samskip vil satse på skinner til Norge LARVIK: Med svensk kompetanse ønsker Samskip å bygge togløsninger til og fra Norge, samtidig som norsk sjøkompetanse skal bidra til å utvikle shortsea-produkt i Sverige
Ny, grønn mulighet for norsk næringsliv: Første godstog til Hirtshals Torsdag ble en ny intermodal rute for norsk næringsliv testet da det første godstoget ankom Hirtshals.
Bergensbanen gjenåpnet 2. april Tirsdag 2. april gjenåpnet Bergensbanen for trafikk etter omfattende ryddearbeid og gjenoppbygging av jernbaneinfrastrukturen etter den dramatiske godstogavsporingen 22. mars.
Får dispensasjon fra kjøre- og hviletiden Etter den alvorlige togavsporingen ved Arna stasjon sist fredag, som førte til full stans i all togtrafikk mellom Bergen og Vaksdal, har Norges Lastebileier-Forbund (NLF) sikret en viktig dispensasjon for godstransportørene.
Oppryddingen tar tid på Bergensbanen Fredagens dramatiske godstogavsporing tar tid å rydde opp i, melder Bane NOR.
Click to add kicker – Mange viktige tiltak for gods på bane Cargonets Ingvild Storås er positiv til jernbanesatsingen i Nasjonal Transportplan.
NTP: Toner ned behovet for å overføre gods fra vei til bane og sjø Gjennom årene har det vært mye snakk om viktigheten av å overføre gods fra vei til bane eller sjø. I dagens NTP-dokument skriver regjeringen at en storstilt satsing på godsoverføring er lite hensiktsmessig.
Nesten 200.000 containere på tog for Posten Bring Fredag la Posten Bring frem sin reviderte integrerte årsrapport for 2023. Her var det få overraskelser, da de viktigste tallene ble lagt frem allerede 16. februar.
Enkelt forklart: Nasjonal transportplan Denne uken legger regjeringen frem nasjonal transportplan for perioden 2025-2036. I denne artikkelen bryter vi enkelt ned hva nasjonal transportplan er for noe.
Industrieventyr og NATO-medlemskap åpner pengesekken på svensk side Den svenske regjeringen dytter Malmbanan oppover på prioriteringslisten etter NATO-innpass.
Kobler Haparanda og Umeå på Gøteborg Det finske logistikkselskapet, Nurminen Logistics, fortsetter sin strategi med internasjonal vekst ved å åpne en ny jernbaneforbindelse i Sverige i april, i samarbeid med VÄTE Rail AB, fra grensebyen Haparanda og Umeå til det intermodale knutepunktet Göteborg.
Godstogene ruller igjen på Ofotbanen: Here we roll again! Nesten ett døgn før prognosen tilsa kunne malmtogene begynne å rulle igjen på Ofotbanen. Foreløpig kun for godstog.
Sabotasje-mistanken svekket etter avsporing Samme dag som Sverige kom et nytt viktig steg nærmere NATO-medlemskap, sporet et godstog av på Malmbanan ved Vassijaure. Svensk politi utelukket ikke at det kunne dreie seg om en sabotasjeaksjon. Mistanken er ikke lagt helt død, men de første undersøkelsene tyder på at avsporingen har "naturlige jernbanemessige årsaker".
Enkelt forklart: Sporbredde til besvær for grensekryssende jernbanetransport Krigen i Ukraina har satt søkelyset på viktigheten av å ha felles standarder. Ulik sporbredde i forskjellige deler av Europa bidrar til unødvendige flaskehalser i det europeiske transportnettverket.
Click to add kicker ColliCare lanserer sitt tredje tog I februar vil ColliCare doble kapasiteten for godstransport med tog mellom Sverige og Italia.
Jernbanetalen 2024; Statsråden med punktlighetsløfte for gods på bane Jon-Ivar Nygård har sett seg lei på at togselskapene for gods og passasjerer ikke når punktlighetsmålene. Nå skal det settes inn økt satsing på å holde rutetabellene, og samferdselsministeren gikk så langt som å komme med et punktlighetsløfte i sin første direktesendte "Jernbanetale".
Statsbudsjettet 2024: 32,3 milliarder til jernbane Regjeringen foreslår å bevilge 32,3 milliarder kroner til jernbaneformål i 2024. Dette er en økning på 2,7 prosent fra saldert budsjett for 2023, men prisveksten medfører at budsjettforslaget i realiteten representerer en liten nedgang.
Økonomi: Svensk kladdeføre på norske skinner - tapte flere hundre millioner på norsk innenrikstransport Green Cargo avviklet den norske innenrikstrafikken i januar etter å ha slitt med å få lønnsomhet i driften gjennom flere år. I perioden 2016 til og med 2022 hadde Green Cargo Norge AS og datterselskapene et akkumulert underskudd på 233 MNOK i den norske innenriksvirksomheten.
ØKONOMI: Regnskaper 2022: Godstransport med jernbane Her finner du komplette regnskaper for 2022 for godsoperatørene på jernbane i Norge.
Enkelt forklart: Sporbredde til besvær for grensekryssende jernbanetransport Krigen i Ukraina har satt søkelyset på viktigheten av å ha felles standarder. Ulik sporbredde i forskjellige deler av Europa bidrar til unødvendige flaskehalser i det europeiske transportnettverket.
Vestby-ordføreren lover stø kurs VESTBY: I løpet av kvelden får lokalpolitikerne i alle landets kommuner dommen fra velgerne. Blant de er Tom Anders Ludvigsen.
- Vi ønsker en sterkere kriseforståelse fra regjeringen - Siden broen kollapset 11. august har vi dessverre blitt styrket i troen på at det mangler noe på beredskapsevnen. Vi ønsker en sterkere kriseforståelse fra regjeringen.
Alarmen går. Klarer vi å bygge en bro? Dovrebanen er stengt. Forsyninger til Trøndelag og Nord-Norge er lammet, mens passasjerer må fly, ta buss eller droppe reisen. Klima-endringene setter oss på nye prøver, men ekstremværet HANS viser også vår manglende beredskapsevne. Randklev bro kollapset den 14. august. Hvor lang tid kan AS Norge bruke på å bygge en ny bro?
NHO LT: - Godstogene må prioriteres før persontogene på Rørosbanen Ekstremværet "Hans" bidrar til at NHO Logistikk og Transport må jobbe svært aktivt for å lose en presset logistikknæring gjennom krisen.
Messeglimt fra Transport Logistic: Hirtshals med fokus på stor utvidelse og «grønn korridor» MÜNCHEN: Hirtshals Havns vekst som knutepunkt for multimodalt gods henger tett sammen med fergelinken til de norske havnene.
Kronikk om Alnabruterminalen fra Einar Spurkeland: Alnabruterminalen forvitrer To nye kraner løser ikke kapasitetsproblemene på jernbanen og vil ikke føre til flere godstog. Det haster med modernisering og effektivisering av jernbaneterminalen for gods, men samtidig bør det planlegges en større og mer moderne hovedterminal for Østlandet.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023: Ingvild Storås, CargoNet - Under pandemien ser vi at forbrukerne har handlet mer varer på nett. Vi forventer at dette er en vedvarende trend. For CargoNet er det viktig at vi følger med på disse trendene og tilbyr våre kunder gode transportløsninger i takt med utviklingen.
På skinner for ColliCare Ny jernbanetjeneste Italia-Sverige ColliCare Logistics AB lanserer Import & Export-tog mellom Italia og Sverige.
Et eventyr på skinner i nord Fem kombitog-par i døgnet – og 50 prosent større kapasitet Godsterminalen i Narvik kan nå håndtere fire-fem kombitog-par i døgnet. Det er en kapasitetsøkning på 50 prosent.
I konstant multimodal-fokus Kapasitetssterke transportkorridorer Deres hovedtema er en fleksibel transportløsning mellom Nordicland fra og til Narvik, og videre gjennom Helsinki med Kina-tog og kobling gjennom Sverige eller Finland til Europa og Baltikum.