Incoterms-reglene regulerer når og hvor en kjøper overtar ansvar for varene som er kjøpt. Ved bruk av EXW skal kjøper hente varene for egen kostnad ved selgers fabrikk eller lager. Kjøper bærer all risiko og alle kostnader forbundet med å bringe varene til sitt bestemmelsested - inkludert lasting av kjøretøy.Fotoillustrasjon: Weerayuth Kanchanacharoen
Bruk og misbruk av Ex Works
Selv etter å ha holdt utallige kurs, åpne eller bedriftsinterne, om de internasjonale leveringsbetingelsene, Incoterms 2020, slutter det ikke å forundre meg at så mange så ukritisk bruker ekstremklausulen Ex Works. Spiller det noen rolle? Ja – så følg med under!
Olav G.HermansenArtikkelen ble først publisert hos vår søsterpublikasjon moderne transport
Olav G. Hermansen er utdannet Cand.polit. og bedriftsøkonom og har mastergrad i logistikk.
Hermansen har 30 års erfaring fra arbeid med internasjonale handelsregler og transport, i Norges Eksportråd/Innovasjon Norge, Kuehne+Nagel, NorStella og Norges Lastebileier-Forbund.
Først en
liten repetisjon slik at vi har alle lesere med oss. De internasjonale
leveringsbetingelsene – nå regelverket Incoterms 2020- fordeler risiko og
kostnader mellom vareselger og kjøper knyttet til vareforsendelsen – hvor r i
transportløypa denne fordelingen skjer avhenger av avtalt leveringsbetingelse.
Det er kjøpskontrakten for det aktuelle varepartiet som definerer hvem som er
selger – og kjøper – altså partene i Incoterms. Levering på «incotermsk» er et
juridiske begrep, Og nøkkelspørsmålet er alltid om varen er levert -eller ikke,
i henhold til avtalt leveringsbetingelse
Ex
Works-betingelsen er en ekstremklausul – i den forstand at den utgjør selgers
minimumsforpliktelse – og motsatt kjøpers maksimale forpliktelse for transporten.
Kjøper kan i verste bli sittende med risikoen for at varepartiet skades eller
tapes før transporten en gang har begynt.
Oslo Chamber of Commerce ble ICC
Den 20.juni 2023 ble
det klart at Oslo Chamber of Commerce (Oslo Handelskammer) fra nå blir representant
for Det internasjonale handelskammeret (International Chamber of Commerce –
ICC) i Norge.
OCC endrer også navn til ICC Norge.
ICC har utviklet og eier Incoterms-regelverket, de internasjonale
rembursreglene og andre regelverk knyttet til internasjonal betalingssikring. Videre har ICC bla. et betydelig antall
ekspertkommisjoner med fremragende ressurspersoner fra næringslivet i en rekke
land. Videre er ICC ikke minst kjent som et tvisteløsningsorgan via sin
voldgiftsdomstol. For nærmere informasjon se www.iccwbo.org
Det selger
skal sørge for ved EXW er kun at varene er tilgjengelig for kjøper på selgers
sted, det vil si er samlet, merket og emballert for forsendelse. Alle andre oppgaver,
opplasting, transport, lossing og eksport- og importformaliteter er kjøpers
forpliktelser.
Så langt så
godt. Men hva med praksis?
Med Ex
Works i bakvendtland
Den mest
grunnleggende feilen ved bruk av Ex Works-betingelsen i Incoterms er når man overhodet
ikke har forstått logikken i regelverket. Som når en norsk vareselger i for
eksempel Moss og en italiensk kjøper blir enige om Ex Works Roma, kjøpers
sted. Men Ex Works Roma er fullstendig meningsløst
ettersom Ex Works-stedet er Moss og ikke Roma, slik regelverket er bygget opp. Mener
partene virkelig levering Roma er det ankomst - eller en av D-betingelsene i
Incoterms som må brukes.
Lasting – en helt kurant sak uten risiko og kostnader?
Det grunnleggende spørsmålet man her bør stille seg er; hvem har folkene,
utstyret (jekketraller, trucker og så videre) som trengs for å laste godset inn på
lastebilen inn i containeren eller lignende. Når jeg
spør praktikerne bekrefter de som regel at dette er selgers «hjemmebane». Men ifølge
EXW er det helt motsatt – opplasting er for kjøpers regning og risiko.
Så hva om
pallen med varer til en million kroner deiser i bakken under opplasting? Det
korte svaret er da; veldig leit for kjøper ettersom varene etter EXW allerede
er levert fra selger.
Men så
«enkelt» er det likevel ikke. Vi har en
voldgiftsdom som klart fastslår det i og for seg logiske – at selger har en
omsorgsplikt for aktuelt gods på sitt forretningsområde. Dommen, som etter
hvert har blitt viden kjent, overstyrer med andre ord EXW-regelen i Incoterms.
Finnes det
alternativer? Ja! Dersom Incoterms-betingelsen Free Carrier, forkortet
FCA, velges – har selger utvetydig risikoen og kostnaden for opplasting på sitt
sted.
Utførselsformaliteter
– «piece of cake» for kjøper?
Også var det
utførselsformaliteter da, fortolling av varene ut av Norge – eller ut av et
annet land ved vareimport til Norge. Når vi snakker utførselsformaliteter kan
det for enkelte varer også være tale om miljøsertifikat (avfall),
sunnhetssertifikat (matvarer) eller sågar krav om en utførselslisens.
Hva om ikke
kjøper eller hans speditør utførselsdeklarere varene i det hele tatt? Hvem tror du, ved et salg til Tyrkia, at norske
kontrollmyndigheter, les toll- og skatteetaten går på da, den norske selgeren
eller den tyrkiske kjøperen, selv om EXW er avtalt?
Kortsvaret er heldig tyrker – uheldig
nordmann. Samme logikk gjelder for lisensbelagte varer.
Igjen kan du gjøre verden enklere ved å velge leveringsbetingelsen Free Carrier
(FCA). For ved FCA hviler, som ved 10 av de 11 nåværende leveringsbetingelsene,
forpliktelsene til å ivareta utførselsformaliteter på selger – eller hennes
speditør, som i så fall fungerer som selgers forlengede arm. Vi kan også snu på flisa og se saken fra
kjøper ståsted. Hvor naturlig er det for en indisk importør å ta på seg forpliktelsene
for utfortolling og andre formaliteter ut av Norge – som jo er utgangspunktet –
og regelen – ved EXW?
Forsendelse
for kjøpers regning og risiko – hvor lurt?
Jeg har i årenes løp
registrert at mange eksportører avtaler salg av reservedeler på EXW-betingelsen.
De, eller deres speditør, ordner da med utførselsformaliteter og legger ut for
frakten. Dette er greit og fungerer så lenge partene er klar over at selger
utfører denne servicen på kjøpers regning og risiko. Sagt med andre ord er
det kjøper som sitter med hele transport- og fortollingsrisikoen. Han er således
den som til syvende og sist må betale frakten og svare for risikoen dersom
varene blir forsinket, går tapt eller er i manko.
For en del
år siden var jeg hos en større Sørlands-bedrift der reservedelsforsendelsene
gjennomgående gikk på EXW-vilkår. Den norske bedriften hadde stadig utfordringer
med en brasiliansk kjøper som gang på gang hevdet at varene ble borte, ikke kom
fram, var forsinket og at selger derfor ikke kunne få betalt – eller måtte
sende nye varer. Det gjorde selger da også gang på gang helt til
transportsjefen i bedriften «så lyset».
Da ringte han sporenstreks opp sin
brasilianske kjøper og sa omtrent som følger:
Jeg hører at du sier at forsendelsen er kommet bort under transporten. Men vi
har faktisk solgt deg varene på EXW vårt sted. Det betyr kjære kunde at du
sitter med hele risikoen og kostnaden for transporten. Vi har med andre ord
levert i henhold til kontrakten mens du ikke har tatt levering. Så først
betaler du utestående faktura på kr 80 000. Deretter kan vi avtale en ny
forsendelse.
Transportsjefen hadde med andre ord tatt poenget med EXW. Men hva med deg kjære
leser?
Er det så
farlig da?
La oss omformulere
spørsmålet: Er det så farlig å bryte en kjøpskontrakt da? Vi stiller spørsmålet
slik fordi Incoterms jo faktisk er del av kjøpskontrakten – eller om du vil av salgskontrakten. Og mange kontrakter inneholder ofte ris
bak speilet bestemmelser som prisavslag ved forsinket levering, forpliktelser
til ny leveranse eller sågar mulighet for å heve hele kjøpet – som følge av for
sen eller mangelfull levering.
For ikke å
tale om spørsmålet om hvem som sitter med forpliktelsen til å dekke skade eller
tap av gods i henhold til Incoterms. Er varene levert allerede før transporten
har startet, og kjøper ikke har noen transportforsikring kan en EXW-avtale, som
antydet i Brasil-eksempelet over, bli en kostbar affære for kjøper.
Mon tro om
hovedspørsmålet er hvorvidt du bagatelliserer formaliteter eller ikke?
I forretningslivet
er det ved konflikter ikke uvanlig at partene gjør seg høye og mørke, taler med
utestemme og står på sitt. Men sett nå
at også den andre parten velger å spille «hard ball» og påpeker at motparten og
ikke kan overse hva som er nedfelt i et av verdens mest brukte regelverk, Incoterms
som jo blant annet er lagt til grunn i kontrakten. Ved sitt «kjeftament» avslører motparten at
hun ikke har peiling på hva som er avtalt. Selv om du gjør deg aldri så høy og mørk har du da en dårlig sak, spesielt
om denne kommer for retten eller en voldgiftsdomstol.
Eller sagt på en annen måte. Jeg har hatt folk
fra bedrifter på Incoterms-kurs som har kommet dit etter i forkant å ha betalt
ut av kroner til forretningspartneren på grunn av uvitenhet om enn avtalt leveringsbetingelse.
Da blir kursbilletten sannelig dyr.
Avslutningsvis
Min påstand
er ei at du ikke kan bruke EXW-betingelsen i Incoterms. Men da er det viktig å
vite hva som faktisk står i regelverket – og hva det innebærer – og ikke bare slå
seg til ro med at «slik har vi alltid gjort det hos oss»