AKTØRER, TRANSPORTER, INTERESSER OG KONTROLL: Et vidvinkelblikk på internasjonal logistikk INNSIKT: I mange logistikkmodeller er det bare «plass» til vareselger, kjøper og logistikktilbyder. Men når varer krysser grenser kommer flere aktører på banen. De har sine egne interesser og kontrollmuligheter – og bruker dem.
Kronikk av Olav Hermansen om Ex Works: Bruk og misbruk av Ex Works Selv etter å ha holdt utallige kurs, åpne eller bedriftsinterne, om de internasjonale leveringsbetingelsene, Incoterms 2020, slutter det ikke å forundre meg at så mange så ukritisk bruker ekstremklausulen Ex Works. Spiller det noen rolle? Ja – så følg med under!
Kronikk av Olav G. Hermansen: Forsyningskjeder og politisk risiko – ut av logistikernes blindsone? Krig i Ukraina, kinesisk sabelrasling rundt Taiwan, i en av containertrafikkens hovedårer, og amerikansk tollproteksjonisme. Er politisk risiko kommet ut av logistikernes blindsone i 2022?
Kronikk: Olav G. Hermansen Forsinkede oversjøruter – og dominoeffektene De mange og rekordlange forsinkelsene i oversjøisk containerfrakt har, ifølge atskillige speditører og vareeiere, gjort ruteplanene verdiløse. Og forsinkelsene gir en dominoeffekt gjennom hele forsyningskjeden.
KRONIKK • LEVERINGSBETINGELSER Leveranse uten betaling – tar du høyde for risikoen? Det å sende fra seg varer til en kunde i Kina, Russland eller USA uten sikkerhet for å få betalt kan fort bli dårlig business. Logistikkløsninger som ikke tar høyde for betalingsrisiko i internasjonal handel er noe verken du eller firmaet ditt er tjent med.
KRONIKK • SPEDISJON Speditøren – oppskrytt eller uunnværlig? Speditøren blir ofte betegnet som godsets reisebyrå. I likhet med reisebyråene eier speditøren i liten eller ingen grad transportmidlene som trengs for frakten. Kan det tenkes at speditører skryter på seg mer kompetanse enn de har? Og hva er alternativene?