IAA Transportation 2024:

VERDENSPREMIERE: MAN sin 12-tonns distribusjonsbil eTGL gjør det elektriske utvalget fra MAN komplett.

MAN eTGL vist for første gang

HANNOVER: MAN kan nå levere elektriske lastebiler fra 12 til 42 tonn.

Publisert Sist oppdatert

Med en rekkevidde på inntil 235 kilometer, hurtiglading på rundt 30 minutter og en nyttelast på inntil 6.600 kilo, avhengig av påbygg, tilbyr den ideelle kombinasjonen for stillegående og lokal CO₂-fri transport for matvarekjeder, detaljhandel eller cateringindustrien. 

Komplett el-range

Sammen med eTGS og eTGX tilbyr MAN nå elektriske lastebiler fra tolv til 42 tonn. Lavere rekkeviddekrav, muligheten for depotlading på logistikklokasjoner og økende støy- og utslippsbegrensninger for lastebiler med forbrenningsmotor i bysentre gjør bydistribusjon til et viktig startsegment for elektriske lastebiler.

160 kWt kapasitet

E-MOBILITET: I likhet med MAN eTGX og TGS er 360-graders e-mobilitetsrådgivning også tilgjengelig for MAN eTGL-kunder.

Nye MAN eTGL er basert på den velprøvde 12-tonnsmodellen fra dieselporteføljen og bruker de samme tekniske komponentene som sine "tunge" brødre eTGS og eTGX. Den har to batteripakker, utviklet av MAN spesielt for bruk i nyttekjøretøy og produsert ved fabrikken i Nürnberg. Batteriene er på hver sin side av rammen og tilbyr en utnyttbar kapasitet på 160 kWh. Lading skjer med inntil 250 kW vie en CCS-tilkopling. Det gir en ladetid på ca. 30 minutter (10 % – 80 % SoC, 250 kW, 335 A) og bilen kan dermed lades opp i løpet av hviletiden.

Drivlinjen, bestående av en 285 hk/210 kW elektrisk motor og en totrinns girkasse, sitter sentralt i rammen. Akselavstanden er 4500 mm, designet for god manøvrering i byen.

Denne kan benyttes til påbygg på mellom 6200 og 7300 mm, noe som er typiske for påbygg i denne klassen. 

Powered by Labrador CMS