ÅRSREGNSKAPET 2021:
Nimber-plattformen sliter med å gi lønnsomhet til eierne.
Montasje: Istockphoto/Nimber.com.
Nimber skifter fokus for å redde selskapet
Nimbers matchmaking-plattform for å koble vareeiere og transportører sliter fortsatt med å gi avkastning til eierne. Nye veivalg og frisk kapital må til for å redde selskapet.
Det er nå ti år siden selskapets forretningsidé ble klekket ut. Den hentet inspirasjon fra deletjenester som Uber og Airbnb. Matchmaking-plattformen skulle koble de som trengte å få fraktet en vare med de som hadde ledig kapasitet. Transporttilbyderne kunne være alt fra lastebileiere til privatbilister.
Reisen frem til i dag har hatt flere skjær i sjøen. Selskapet, som ble etablert under navnet Easybring, møtte motgang allerede fra fødselen og havnet i en opprivende navnestrid med så vel Bring som Easy Group. Det medførte at selskapet selv besluttet at det mest hensiktsmessige var å endre navn fremfor å ta kostbare runder i rettsapparatet. Nimber ble født, og skulle satse så vel i Norge som i UK. Når hovedkontoret ble lagt til UK var det et uttrykk for at man så for seg at det var enklere å skalere tjenesten i et større marked, men den internasjonale suksessen har uteblitt og selskapet har nå all operativ aktivitet i Norge.
- Hva er statusen for den internasjonale satsingen til Nimber, er den lagt på is?
- Nimber har de siste årene utforsket en rekke nye markeder og har etter at Nimber AS ble stiftet i 2019 flyttet mesteparten av aktivitetene til Norge. I 2021 gjorde vi en opprydding i selskapets struktur og avviklet Nimber Ltd som har vært inaktivt siden 2020. All aktivitet vil foregå fra Nimber AS, forteller Jon Martin Tafjord, daglig leder i Nimber. Han legger til at oppryddingen i selskapets struktur fortsetter i år.
Drømmen om å skalere internasjonalt er imdlertid ikke lagt helt død. Nimber-plattformen er testet ut som en SaaS-plattform (software as a service) i Sør-Afrika og de forbereder et nytt pilotprosjekt i et annet europeisk land i høst.
- Det er flere interessante veier å gå for Nimber, men første prioritering nå er å oppdatere plattformen, stadfester han.
- Hovedfokus for Nimber plattformen er C2C-markedet pluss noen nisjemarkeder innenfor B2C. Vi har de siste årene gjort en rekke piloter og tester mot andre bedriftsmarkeder, men ser at Nimber som plattform fungerer best mot C2C-markedet. Vi har derfor utviklet et nytt konsept for bedriftsmarkedet, forklarer han.
Må få tilført frisk kapital
Regnskapstallene for fjoråret, som ble lagt frem denne uken, er dyster lesing. Selskapet tredoblet riktignok salgsinntektene i fjor fra 3 millioner kroner i 2020 til 9 millioner kroner i fjor, men selskapet fortsetter å blø økonomisk. Nimber bokførte et negativt årsresultatet på 14,6 millioner kroner ifjor, mot et negativt årsresultat på 2,7 millioner kroner i 2020. Hoveddelen av dette var en nedskrivning av finansielle eiendeler på cirka 10 millioner kroner som tilskrives den nevnte avviklingen av Nimber Ltd i UK.
Det som får alarmklokkene til å kime er det faktum at selskapet gikk inn i det nye året med en negativ egenkapital, og er sårt avhengig av friske midler. I årsberetningen bekrefter styret at egenkapitalen er tapt (underskudd på 5,4 millioner kroner). Gjennom å konvertere et lån på drøyt 8 millioner kroner til nye aksjer, skal selskapets egenkapital igjen bli positiv. Ved inngangen til august i år er det fortsatt ikke noen meldinger om kapitalendring i Brønnøysundregisteret.
Med tapt egenkapital og negative driftsresultater er det naturlig å stille seg spørsmålet om selskapet har livets rett. Daglig leder Jon Martin Tafjord har fortsatt troen på at det er mulig å styre skuta inn tryggere og mer lukrative økonomiske farvann.
- Vi har eiere som har signalisert at de er villige til å være med på de fremtidige planene, samt at vi har nye investorer som er interessert i å bidra, forklarer han til Logistikk Inside.
- Hovedfokus for oss nå er å oppgradere Nimber-plattformen og gi den et løft. Et løft vil forbedre brukeropplevelsen og øke konverteringen på eksisterende trafikk, samtidig som vi har funnet en vekststrategi som ser ut til å fungere for å nå ut til nye brukere. Vi er også i dialog med nye potensielle partnere som vil gi et stort løft på gjenbruksmarkedet. Disse tiltakene vil gjøre Nimber-plattformen lønnsom fra 2023. Samtidig så er vi i gang med en bedriftssatsning som kommer til å materialisere seg i større grad i løpet av 2023, legger han til.
Samarbeider med Møbeltransport AS
- Hvordan har 2022 utviklet seg?
- For 2022 vil vi se en nedgang på bedriftsvolum da dette skilles ut til Møbeltransport AS. Vi har også avviklet en rekke store kunder, da disse var med i en del pilotprosjekter 2021. Disse pilotprosjektene ga verdifull innsikt i hvordan bygge ulike tekniske plattformer fremover, men transportvirksomheten i seg selv passer ikke inn i Nimber sin vekststrategi, forteller han.
- Du gikk nylig inn som daglig leder i Møbeltransport AS, samtidig som du opprettholder tilsvarende stilling i Nimber. Kan du fortelle litt mer om konteksten?
- Møbeltransport AS er et resultat av en avvikling av et pilotprosjekt som vi gjorde i 2021. Dette er en lager- og transportvirksomhet som vil fortsette som i dag i et nytt selskap. Dette er en virksomhet som vil styres av en egen ansatt på Borgeskogen 4 i Stokke. Dette selskapet vil også være en aktør i bedriftssatsningen fremover, men vil ikke få noen eksklusivitet. Møbeltransport AS driver lagervirksomhet på Borgeskogen samt har el-varebiler som transportere varer på Østlandet. Hovedsegmentet er møbelbedrifter, derav navnet Møbeltransport AS, forklarer han.