Svar til Ole Andreas Hagen
«Lost the target – missed the point»
Vet ikke om vi har et like treffende uttrykk på norsk, men jeg synes tilsvaret var et forsøk på å endre det dette dreier seg om. Jeg føler for å svare Hagen selv om det går på bekostning av noe langt viktigere.
For det første så er det kjedelig at det fremstår som at jeg påstår ting når jeg kan vise til kilder. Det blir også misvisende å forsøke seg med EBITA (se hvorfor lenger ned) for å sammenligne ulike bransjer når de som jobber med å sammenligne bransjer ikke bruker EBITA. Jeg synes heller ikke tilsvaret er innom noe av det dette dreide seg om i utgangspunktet.
Hvor rettferdig det er at noen advokater i Vika tjener mer enn mange andre som også jobber mye skal jeg i alle fall ikke bruke tid på.
Vet ikke hvor Hagen var da FIATA (speditørenes interesseorganisasjon) i Geneve sendte ut pressemelding med følgende overskrift «Marked Competition or Markedplace dominance» 3. januar i år. Som visepresident i FIATA så har den kanskje vært til gjennomlesning før den ble sendt ut, men det vet jeg ikke noe om.
https://fiata.org/news/press-releases/2021/3-january-2022.html
Her refereres det til «unimaginale profits», eller rett oversatt «utenkelig fortjeneste». Pressemelding tar også for seg det større bildet slik jeg gjør og de er også urolige for SME – eller fraktkjøperne uten egen forhandlingsmakt slik jeg har nevnt tidligere. Vet ikke hvorfor Hagen forsøker å få oss til å se et annet sted når han diskuterer akkurat det samme selv når han er på møter i den organisasjonen. De skal jo ivareta sine medlemmers interesser (som også har stor fortjeneste), og selvfølgelig må de være bekymret for de stakkars fraktkjøperne de også, akkurat slik jeg også håper mitt innlegg klarte å få frem nyansene av.
Jeg har selv jobbet i spedisjonsbransjen i 30 år. Jeg elsker bransjen FF og mener jeg forstår den og de som jobber i den, samtidig som jeg oppfordrer alle til å begynne å jobbe i den i stedet for å bli advokat. Finnes ikke en kjedelig dag. Verdens beste og veldig «sexy», og som for øvrig også betyr noe veldig «levende eller spennende», for da de de som ikke ønsker å misforstå det. Selv lånte jeg betegnelsen da «den mest levende bransjen…… kanskje ikke selger nok aviser.
Først- EBITDA. Det er et omdiskutert begrep, elsket av noen og sterkt kritisert av andre, som for eksempel USAs mest kjente investorer, Warren Buffet. Brukes mest av analytikere og de som kjøper eller sammenligner aksjer. Buffet har spøkefullt påpekt at EBITDA også kan være et akronym for «Earnings before I fooled the damned auditor», en utregning selskaper kan bruke for å pynte på resultatet sitt. Det forklarer også hvorfor EBITDA alene ikke er tilstrekkelig for å forstå lønnsomheten i et selskap, og det kan mange økonomer bekrefte. Jeg tror ikke de av oss i Norge som leser dette egentlig er opptatt av hva de store selskapene tjener globalt, men det er litt skummelt fordi det er de som til slutt kan gi tommelen opp eller ned i Colloseum.
Nå bør ikke dette heller dreie seg mer om Apple, Microsoft, eller en for eksempel en stor FF - Expeditors of Washington - det er ikke mitt fokus, men en del av forklaringen. Offentlige rapporter forteller at Apple i 2019 hadde en ROCE på 50,6 %, Expeditors 40 %. Til sammenligning så hadde for eksempel Maersk en ROCE på 38 % i 2021. Apple tjente USD 55 bill. i 2020 og Maersk USD 61 bill. i 2021.Vi kan snu å vende om og bort på tall i forskjellige land pr. år, forskjellige regnskapsår mm., men hvis ROCE føles villedende så ville nok Warren Buffet tatt diskusjonen. Tok med Maersk siden de ble nevnt i pressemeldingen, men de er ikke en del av FF fra min tabell i forrige innlegg.
Dette dreier seg heller ikke om «Herfratilderfra Transport», eller «ditoghitlokaltransport» tjener masse penger eller lite penger. De fleste transportørene, yrkessjåførene eller alle de som jobber i og rundt bransjen i Norge tjener sikkert for lite og jobber for mye de også.
Dette dreier seg om fraktkjøperne og et varskorop på hva som skjer der ute, og som påvirker oss nå og i lang tid fremover som gjør vondt. Om Hagen velger å representere «den mest lønnsomme bransjen i verden» i Geneve en dag, eller norske arbeidsgivere den neste, så kan dette bli en lang føljetong. Det er i alle fall noen der ute som tjener utenkelig mye penger på oss i Norge. Det betyr samtidig at det er noen som må betale utenkelig mye penger for de tjenestene de før ikke betalte fullt så mye for. Dette er også en bekymring som påpekes av flere, at det nå er en anledning for enkelte til å ta utenkelige høye marginer og samtidig kunne skylde på hvem som helst andre. Tror det var poenget. Jeg kjenner dessverre heller ingen som tjener de utenkelige summene med penger personlig, men jeg har i alle fall hørt om noen ikke så langt unna Geneve. Interessant eller ikke for Hagen.
Les Ole A. Hagens innspill her: – Spedisjon er ikke verdens mest lønnsomme industri (logistikkinside.no)
Les Jarle Dahles Innsikt-bidrag her: https://www.logistikkinside.no/distribusjon-innsikt-sjotransport/den-kanskje-minst-sexy-bransjen-i-verden-tjener-mest-penger/638477