Konkursoversikt 2024: Uke 34: To pluss tre til skifteretten På denne siden finner du en oversikt over selskaper innen transport- og logistikkbransjen som er blitt begjært konkurs i 2024 eller som det er avsagt kjennelse om tvangsoppløsning for.
Konkursoversikt 2024: Uke 33: Eier slo tre selskaper konkurs - konkursutsatt daglig leder startet på nytt På denne siden finner du en oversikt over selskaper innen transport- og logistikkbransjen som er blitt begjært konkurs i 2024 eller som det er avsagt kjennelse om tvangsoppløsning for.
Konkursoversikt 2024: Uke 33: Eier slo tre selskaper konkurs - konkursutsatt daglig leder startet på nytt På denne siden finner du en oversikt over selskaper innen transport- og logistikkbransjen som er blitt begjært konkurs i 2024 eller som det er avsagt kjennelse om tvangsoppløsning for.
Konkursoversikt 2024: Konkursoversikt logistikk- og godstransport 2024 På denne siden finner du en oversikt over selskaper innen transport- og logistikkbransjen som er blitt begjært konkurs i 2024 eller som det er avsagt kjennelse om tvangsoppløsning for.
Konkursoversikt 2024: Se hvilke tre transportbedrifter som ble slått konkurs i uke 27 På denne siden finner du en oversikt over selskaper innen transport- og logistikkbransjen som er blitt begjært konkurs i 2024 eller som det er avsagt kjennelse om tvangsoppløsning for.
Konkursoversikt 2024: Konkursoversikt logistikk- og godstransport 2024 På denne siden finner du en oversikt over selskaper innen transport- og logistikkbransjen som er blitt begjært konkurs i 2024 eller som det er avsagt kjennelse om tvangsoppløsning for.
Konkursoversikt Konkursoversikt logistikk- og godstransport 2024 På denne siden finner du en oversikt over selskaper innen transport- og logistikkbransjen som er blitt begjært konkurs i 2024 eller som det er avsagt kjennelse om tvangsoppløsning eller tvangsavvikling for.
Konkursoversikt Konkursoversikt logistikk- og godstransport 2024 På denne siden finner du en oversikt over selskaper innen transport- og logistikkbransjen som er blitt begjært konkurs i 2024 eller som det er avsagt kjennelse om tvangsoppløsning eller tvangsavvikling for.
Verdens største sjømatmesse i Barcelona: En totalleverandør av sjømat – med en kompleks logistikk BARCLONA: - Jeg tror vi vil se en betydelig utvikling innenfor IT og bærekraft. Kompleksiteten av produkter, større krav til hele verdikjeden har økt, spesielt på tid.
Jushjørnet: Leveringsbetingelser – Incoterms 2020 JUSHJØRNET: I dette innlegget gir Camilla Raastad, partner hos advokatfirmaet Bull, en innføring i de ulike betingelsene som ligger i Incoterms 2020.
Konkursoversikt Konkursoversikt logistikk- og godstransport 2024 På denne siden finner du en oversikt over selskaper innen transport- og logistikkbransjen som er blitt begjært konkurs i 2024 eller som det er avsagt kjennelse om tvangsoppløsning eller tvangsavvikling for.
Ukesoversikt: Se hvilke logistikkselskap som gikk konkurs forrige uke Pedersen Transport AS i Trysil ble slått konkurs forrige uke. I tillegg fikk et selskap kjennelse om tvangsoppløsning.
Fire trender som vil forme logistikk- og transportbransjen i 2024 Lars Persson, nordisk salgssjef i Descartes, løfter frem fire trender som vil forme logistikk- og transportbransjen i 2024 og hva beslutningstakere må gjøre for å dra nytte av dem.
Konkursoversikt Konkursoversikt logistikk- og godstransport 2024 På denne siden finner du en oversikt over selskaper innen transport- og logistikkbransjen som er blitt begjært konkurs i 2024 eller som det er avsagt kjennelse om tvangsoppløsning eller tvangsavvikling for.
Arbeidsgivers ansvar for lønn ved ekstremvær Kraftig snøfall og vind gjør at flere virksomheter midlertidig må stenge dørene på Sørlandet. I slike tilfeller må arbeidsgiver likevel betale lønn til arbeidstakerne.
Jushjørnet: Er selskapet klart for nye medeiere? JUSHJØRNET: Her er ti punkter du bør tenke gjennom før selskapet slipper nye aktører inn på eiersiden.
Kronikk om nytt regelverk om utslippskvoter innen shipping: Sjøtransport inn i klimakvotesystemet JUSHJØRNET: Sjøtransport innlemmes i det europeiske klimakvotesystemet fra 1. januar 2024. Det gjør det nødvendig for skip som opererer innenfor EU-området å følge kvotesystemet.
Kari Due-Andresen analyserer markedet for logistikkeiendom i Stor-Oslo: En grønn og digital bølge Normaliseringen av globale verdikjeder demper kostnadene for leietakerne i lager- og logistikkmarkedet. Samtidig vil trolig vareetterspørselen svekke seg på kort sikt. Imidlertid vil den digitale og grønne bølgen etter alt å dømme rulle videre med uforminsket styrke og bidra til at stadig nye aktører kommer med i konkurransen om sentrale logistikk- og handelslokaler.
VIP-STAFETTEN VIP-stafetten: Lars Arne Brøttem, Nor-Log Gruppen Denne gangen kan du bli bedre kjent med en jovial 48-åring fra Klæbu som leder en av Norges største privateide transportbedrifter.
VIP-STAFETTEN Geir A. Mo Har gjort norsk transport sterkere enn noen gang - Er det noe en må lære seg i denne bransjen, så er det at ting tar tid. Av og til fryktelig lang tid.
Konkursoversikt 2023: Disse 147 logistikk- og transportselskapene gikk konkurs i 2023 På denne siden finner du en oversikt over selskaper innen transport- og logistikkbransjen som er blitt begjært konkurs i 2023 eller som det er avsagt kjennelse om tvangsoppløsning eller tvangsavvikling for.
VIP-STAFETTEN Jo Eirik Frøise Gir alt for å gjøre bransjen levedyktig Kompetanse, utvikling og innovasjon mener Jo Eirik Frøise må ligge langt fremme når næringen skal formes for fremtiden, og for å gjøre transport- og logistikknæringen levedyktig.
NHO LTs tollekspert informerer: Krav om fullmakt for tollrepresentasjon Det skjer mye spennende innen toll om dagen. I dette innlegget forteller NHO LTs jurist Martin Berntzen Often om en viktig endring som inntreffer fra nyttår. Innlegget ble først publisert på NHO LTs hjemmesider.
Tollspesialisten 2022 - Året verden tok førerprøven Det har vært et merkelig år, dette 2022. Etter flere år med en global pandemi, ville verden reise seg igjen – reiser øker, handel øker. Men så invaderte ett land et annet midt i Europa. Pandemiske restriksjoner i Kina ble aldri opphevet. Da folk begynte å reise, var det ingen ansatte igjen på flyplassene. Vi hadde en energikrise og inflasjon og renter som skjøt i været.
VIP-STAFETTEN Martin Berntzen Often Med hovedfokus på smidig grenseovergang for bransjen Nå om dagen er hans viktigste oppgave å finne en smidig vei ut av direktekjøringsordningen for bransjen, noe som har stor betydning for spedisjon-, transport- og logistikknæringens fremtid. Stikkord er Digitoll.
Kronikk av Ingvild Storås: Vi trenger handling, ikke flere festtaler! Kundene, politikere og samfunn er alle opptatt av at vi i Norge skal øke andelen godstransport på bane. Ambisjonene er store, men det stopper med fine festtaler. Hvordan er hverdagen for godsoperatørene og deres kunder og hva skal til for å nå målene?
VIP-STAFETTEN Annette Anfinnsen Markedet tar av for «Drømmekvinnen» innen mobile robotløsninger Hennes drømmer går i oppfyllelse for bedriftsleder Annette Anfinnsen. Det nærmest «tar av» for Robotic Innovation AS. Selskapet har utviklet seg i rekordfart og kundekretsen vokser.
Einar Spurkeland, kronikk om Groruddalen og byutvikling: Hva skjedde med E6 Oslo Øst? I oppstartsmøte for E6 Oslo Øst den 26. september 2020 sa Plan- og bygningsetaten (PBE) i Oslo nei til forslaget fra Statens vegvesen om oppgradering av den viktige veiforbindelsen.
VIP-STAFETTEN Arve Gøperød - Det er alltid gøy å vokse – Både Prime Cargo og jeg står stødig på Vestby i dag. Men ønsket er å dra det videre og bli en ledende 3PL-aktør med ny teknologi og flere roboter. Vi skal være kundens beste valg i fremtiden.
Kronikk om transportørstrategi av Einar Spurkeland: Har du en god transportørstrategi? De fleste transportbestillere vil svare ja. Vi vet hva vi holder på med. Men, har du virkelig en så god strategi som du tror?
VIP-STAFETTEN Lars Nicolai Giil Berusende år med logistikk og supply chain Det er vel ikke å ta for hardt i at Lars Nicolai Giil har valgt en bransje hvor han har hatt noen berusende år. Men han er også sterkt berørt av Russlands krigføring mot Ukraina og et vedvarende avvik mellom tilbud og etterspørsel. Han er vant med galopperende råvarepriser. Enten det er korn eller kraft, så har de skutt i været det siste året.
VIP-STAFETTEN Patrik Färdow VIP-stafetten: Patrik Färdow, Alliance Healthcare - Interaksjon mellom maskiner, produkter og mennesker er meget spennende. Det bidrar til en sterk organisasjon med god flyt av både varer og informasjon.
BYUTVIKLING I GRORUDDALEN: Ta frem igjen gode gamle planforslag Det er flere gode planforslag i etatenes arkiver som det kan børstes støv av og tas frem for å løse mange av de ulemper Alnabruterminalen skaper for Groruddalen.
VAREEIEREN: VOSS PRODUCTION Sender eksklusivt drikkevann verden over på skinner og sjøveien For Lorna Stangeland, fersk General Manager i Voss Production AS, gjelder det å ha full logistikk-kontroll når flere millioner liter vann hver måned forsvinner ut fra fabrikken og ut i den store verden på skinner og sjøveien.
INNSIKT: KARI DUE-ANDRESEN: "Fra motvind til medvind for logistikkeiendom" Til tross for utfordringer på kort sikt som følge av høy kostnadsvekst, rask renteoppgang og svakere varekonsum, er utsiktene for logistikk svært gode lengre fram. Trolig vil lagerbehovet være permanent høyere enn før pandemien samtidig som ESG-hensyn og teknologiutvikling trekker opp investeringsbehovet for logistikkeiendom.
VIP-STAFETTEN Aleksander Laache - Å måtte takke nei til oppdrag er frustrerende Han er stolt av å tilhøre en bedrift med fortid som representerer det ledende miljøet innen Supply Chain & Operations i Norge.
Inside-advokaten Claims etter veifrakt: Foreldelsesfrister i tillegg til reklamasjonsfrister Vi husker fra tidligere utgaver av Logistikk Inside (nr. 3 2022) at hvis det reklameres for sent på for eksempel skadet gods, kan kravet gå tapt. Da mister oppdragsgiver eller hovedtransportøren rett til å kreve erstatning for skaden som har oppstått. I tillegg til at kravet kan gå tapt på grunn av for sen reklamasjon, kan kravet også gå tapt hvis foreldelsesfristen utløper. Dette er to selvstendige spor som kan føre til tap av claims.
Innsikt: Einar Spurkeland Fremtidsbilde 2040 - «Nye» Groruddalen vil gi nye jobber Du som jobber i lager-, industri- og transportvirksomhet i Groruddalen må regne med at jobben din blir endret, lagt ned eller flyttet ut av dalen til industriområder utenfor Oslo.
Innsikt: Geir A. Mo Å spare seg til fant Tidlig på morgenen mandag den 15. august kollapset Tretten-bro i Gudbrandsdalen. Det var kun flaks som gjorde at ingen liv gikk tapt.
VIP-STAFETTEN Therese Arntsen "Tok du for mye Möller´s Tran?" - Prøv-og-feil er lov, så lenge vi tar lærdom. Vi har en god kombinasjon av erfarne kollegaer og ny kompetanse, og ikke minst, veldig motiverte og positive medarbeidere. Resultatet er knallbra produkter.
Innsikt: Jarle Dahle Hvis alle gjør det samme så skjer ingenting Tyskland rikeste person, Klaus Michael Kuehne, gjør noe med det – og flere av klodens største selskaper med han akkurat nå.
Vareeieren: Fred Voldset På barrikadene for bransjen - Det blir litt mye hakk i plata å bare skylde på styresmaktene i år etter år. Dagens situasjon er et resultat av prioriteringer fra myndighetene, eller mangelen på det, men også valg fra næringslivets side.