Uro i Rødehavet og andre stresstester på forsyningskjedene de siste årene gjør at mange vareeiere i Skandinavia utforsker mulighetene for å trekke produksjon til Europa. I denne artikkelen forteller den Asia-baserte rådgiveren Daniel Karlsson om trender innen near-,friend- og onshoring.Foto: Istockphoto.
- Stor interesse for nearshoring
- Store produkter, høy vareverdi og muligheter for automasjon. Det er de tre forutsetningene som ofte legges til grunn for at produksjon med fordel kan flyttes fra Asia til Europa.
Det sier Daniel Karlsson, partner og administrerende direktør
i ARC Consulting, i en Teams-samtale med Logistikk Inside.
Det er 20 år siden han etablerte konsulentvirksomhet i Kina
for å gi bedrifter interkontinentale råd. Enten bedrifter i vesten som ønsket å
sette opp forsyningslinjer, produksjon eller selge varer i Asia, eller vice
versa.
For asiatiske selskaper er det riktignok sjelden aktuelt å
etablere produksjon i Europa, men det hender ofte at de ønsker bistand
i forbindelse med "market entry" for å tilby sine produkter og tjenester til europeiske
kunder.
ARC Consulting er en del av ARC Group, og av gruppens om lag
150 ansatte jobber om lag halvparten i konsulentselskapet Karlsson var med å
etablere (den gang under navnet Asia Perspective). Selskapet slo seg først opp
som en link mot Kina, men i takt med at produksjonsmønstre har endret seg har
de etablert kontorer i andre land i Asia i tillegg. Nå er det fire kontorer i
Kina, fem i Sørøst-Asia og ett i India.
Sterk
leverandørbase
Kinas fremvekst til å bli verdens største produksjonsland
for noen årtier siden har vært spektakulær, der man spesielt rundt de store
kystbyene har etablert store industri-klynger som dominerer på verdensmarkedet.
Men selv om Kina fortsatt er den klart største aktøren i regionen, seiler andre
land opp som stadig mer attraktive handelspartnere. Velstandsutviklingen i Kina
har presset opp lønningene de siste årene.
De ligger naturligvis langt unna norske lønninger, men det
siste tiåret har lønnsgapet krympet. Sammenliugnet med norske lønninger er det fortsatt mye å gå på, men i en regional målestokk bidrar den sterke lønnsutviklingen at andre land kan kapre markedsandeler.
Der en gjennomsnittlig kinesisk fabrikkarbeider
i 2012 tjente drøyt 38.000 kroner i året (i 2012-kroner), hadde den økt med
drøyt 100.000 kroner i 2022, til 139.000 kroner.
Her er det også verdt å påpeke
at valutakursen for kinesiske yuan har endret seg en del i forhold til NOK. Fra
å være mindre verdt enn norske kroner i 2012, har yuan styrket seg betraktelig og
ligger nå godt over den norske kronen i verdi.
Her ligger naturligvis også en del forskjeller mellom ulike bransjer og sektorer, og hvorvidt de ansatte besitter en eller annen form for teknisk spesialkompetanse.
En konsekvens av høyere lønnsnivå er at en del vestlige bedrifter har valgt å flytte produksjonen til land med enda billigere arbeidskraft. Dette skjer gjerne for de minst komplekse produktene,
ettersom Kinas største fortrinn fortsatt er den velutbygde leverandørindustrien.
Begreper
Onshoring: Å flytte vareproduksjon fra utlandet og hjem til hjemlandet. For eksempel fra Sverige til Norge eller fra Kina til Norge.
Nearshoring: Å flytte vareproduksjon nærmere markedet. For eksempel fra Kina til Polen.
Friendshoring: Å flytte vareproduksjonen til et annet marked basert på geopolitisk grunnlag. For eksempel fra Russland til Polen i forbindelse med Ukraina-krigen.
Offshoring: Å flytte vareproduksjonen ut av hjemlandet. For eksempel fra Norge til Baltikum.
- Og nettopp leverandørsituasjonen er også noe av utfordringen med å flytte produksjonen til Europa. Det er for mange et av de største hindrene for en nearshoring, påpeker Karlsson.
- Det hjelper jo ikke å kun legge monteringen til Europa,
for hele leverandørindustrien er jo fortsatt i Kina, enten det er snakk om
batterier, elektronikk eller plastdeler. Hvis dette likevel fortsatt er i Kina,
er det vanskelig å eliminere risikoen med lange verdikjeder, det som ofte er
utfordringen man ser med å ha produksjon i Kina, sier han.
- Dessverre er det nok slik at mange av de produktene man
får kjøpt i norske butikker, de kan man ikke flytte tilbake til Europa eller
Skandinavia sånn helt uten videre. Man mangler den nødvendige leverandørbasen.
Den ligger i Asia og det vil ta lang tid å endre på det, legger han til.
Stor
interesse for near- og onshoring
«Nearshoring" innen logistikk og produksjon refererer
til praksisen med å flytte produksjons- eller logistikktjenester til land som
ligger geografisk nærmere, i stedet for å outsource til land langt unna.
Hovedgrunnen til å velge en slik strategi er for å redusere
avstanden mellom produksjon og marked, og dermed redusere leveringstider,
transportkostnader samt å styrke fleksibiliteten i forsyningskjeden. Med uro i
Rødehavet, krig i Ukraina og minnene etter Ever Given og pandemien fortsatt
friskt i minnet, er mange norske bedrifter mer åpne for å foreta en strategisk kursendring for vareflyten.
- Jo flere ganger en «brenner seg» med at det er problemer i
forsyningskjedene, jo mer vil en undersøke om det er en god idé å trekke
produksjonen nærmere hjemmemarkedet. Vi har derfor opplevd en veldig stor
pågang fra selskaper som vurderer å flytte hele eller deler av sin produksjon
til Europa eller source varer fra Europa istedenfor Asia. Vi har gjort veldig
mange studier for våre kunder innen dette feltet, og for noen gir det absolutt mening,
mens for andre blir det med tanken, sier Karlsson.
ARC Consulting gir råd til kunder fra hele verden, blant
disse en betydelig del svenske, men også noen norske selskaper.
- At det er flere henvendelser fra svenske enn norske selskaper
henger også sammen med næringslivsprofilen i de to landene, der det er flere
typiske industriproduksjonsbedrifter i Sverige enn i Norge, minner Karlsson om.
Men selv om selskapet mottar mange henvendelser om "nearshoring", sitter det langt inne for bedriftene å ta steget fullt ut,
forteller han.
- Å få utført en mulighetsstudie og å diskutere noe på et
styrerom er én ting, men dette treffer jo også de som skal utføre oppgavene i
den operative driften, og da vil en ofte se at det ofte er en del praktiske
utfordringer i veien. For ikke å snakke om de økonomiske konsekvensene. De er
ofte en "showstopper", sier Karlsson.
Han viser til at det ikke er uten grunn at Kina og Sørøst-Asia
har seilet opp som den dominerende regionen globalt for produksjon og
montering. Kombinasjonen av en utviklet leverandørindustri, stordriftsfordeler
og lavere lønninger enn i Europa, har gitt regionen store konkurransemessige
fortrinn. Det er ikke gjort i en håndvending å tette dette gapet.
- Å ta hjem produksjonen kan være riktig for noen, men for
mange vil dette gi økte kostnader. Og da er spørsmålet om kundene er villige
til å betale? Og med det kanskje også bidra til nye runder i inflasjonskarusellen,
sier Karlsson.
Size.
Price. Automation
Det finnes produktgrupper som er mer aktuelle enn andre. Han
mener at det særlig er tre egenskaper ved produktene som vil avgjøre hvor egnet
de er for å trekkes til Europa: Varens verdi, produktets størrelse samt muligheter
for automasjon.
- Det første punktet er verdien på varen. For varer som har høy
verdi er det ofte mer "å gå på" økonomisk enn produkter som har lav verdi, påpeker
han.
- Det andre punktet er størrelsen på varene, noe som har
stor betydning for transportkostnadene. Om produktet tar opp mye plass utgjør fraktkostnadene
gjerne en betydelig del av de kostnadene bedriften har. I slike tilfeller, der
det ikke skal så mange produktene til før en container er full, der ligger
forholdene mer til rette for å flytte produksjonen enn for små produkter. Derfor
har man for eksempel sett at en del møbelproduksjon er hentet tilbake igjen til
Europa, forteller han.
- Og det siste punktet er at varer som egner seg for
automasjon, kan være aktuelt å ta hjem. Lønningene i Asia er det umulig å
konkurrere med, men om man har produkter som egner seg for automasjon, da åpner
det seg muligheter. Ikke bare for å produsere i lavkostland i Europa. Med
automasjon, nye produksjonsmetoder og bruk av "big data" og lignende, så
kan produksjonen til og med bringes helt hjem til Skandinavia, sier han og viser til at det er flere vellykkede eksempler på dette.
Om en, eller helst alle de tre, faktorene spiller sammen, da
har man ifølge Karlsson en spesielt interessant kombinasjon for et near- eller
onshoring-prosjekt.
- Hvilke land og regioner er det mest interessant å flytte
produksjon til?
- Tidligere var det gjerne Polen og de baltiske landene, men
her har det vært sterk prisvekst, og det gjør at de ikke er like attraktive som
for noen år siden. De landene som har vokst frem som mer attraktive land for
nearshoring er land i Svartehavsområdet, som Tyrkia, Bulgaria og Romania. I
disse landene ligger lønningene en del lavere, forteller Karlsson.
Han peker på at man trolig vil se en økning av
nearshoring-konsepter til Europa i fremtiden, og da ligger Polen og Tyrkia godt
an.
- Man har ikke flyttet så mye produksjon enda, men man ser
at man har flyttet en del av innkjøpspunktene tilbake til Europa. Spesielt til Polen
og Tyrkia. Da vil det påvirke innkjøpene på sikt, spår han.
«Friendshoring»
vokser
«Friensdhoring» er et begrep som er nært beslektet med
nearshoring, men refererer her til praksisen med å legge produksjon og kjøp av
varer og tjenester til samarbeidspartnere i land som oppfattes som
"vennligsinnede". I dette ligger det dermed en større grad av
politisk motivasjon, for eksempel slik man så da norske bedrifter kuttet all
handelsforbindelse med Russland i forbindelse med invasjonen i Ukraina. Eller
der man av frykt for en krig mellom USA og Kina over Taiwan velger å redusere
risiko ved å gå ut av det kinesiske markedet. Men istedenfor å trekke
produksjonen "hjem" ønsker man å beholde en del av de fordelene som følger med
å source fra Asia.
Ifølge Karlsson så man en markant dreining mot friendshoring
for vestlige bedrifter fra 2018. Da Trump-administrasjonen innførte høye
skattesatser på en rekke kinesiskproduserte produkter i forbindelse med det man
gjerne omtaler som «The Trade Wars» mellom USA og Kina. Her ser man at Vietnam
seiler opp som en ny industriell stormakt.
Det har også medført at Karlsson selv har bosatt seg i
landet. At vi treffer ham på Teams-lenke fra Stockholm istedenfor i Ho Chi Minh skyldes at store deler av landet, i likhet med Kina, stenger ned for feiring av
nyttår.
- En må huske på at Vietnam var en del av Kina i nærmere
4000 år. Da smitter en del tradisjoner over, smiler han.
- En fordel med nyttårsfeiringene er jo at dette er årlige
og faste perioder man kan planlegge for. Det er jo de uforutsette hendelsene
som skaper usikkerhet i forsyningskjedene bedriftene i Europa først og fremst ønsker
å eliminere, påpeker Karlsson.
Store internasjonale selskaper som Apple, Samsung, Nike, Adidas,
LG og Foxconn har flyttet produksjonslokaler fra Kina til Vietnam. «The Trade
Wars» og høyere tolltariffer til USA spiller en rolle, men også uavhengig av
dette ville Vietnam seilt opp som et attraktivt marked. Lønningene er gjennomgående
lavere enn i Kina for sammenlignbar produksjon, landet oppfattes generelt som
næringslivsvennlig og det er en stor grad av politisk stabilitet. Nærheten til Kina,
både geografisk og kulturelt, har bidratt til et godt klima mellom landene, slik
at Vietnam nyter godt av gode leverandørkjeder i Kina. Og selv om landet ikke
kan konkurrere mot størrelsen på arbeidsstyrken i Kina, er den likevel
betydelig i et land med 95 millioner innbyggere. Landet har dessuten igangsatt
en infrastrukturoffensiv innen logistikk- og shipping for å tiltrekke seg flere
utenlandske handelspartnere i fremtiden.
India - en potensiell global supermakt
- Hva med India? Det er et folkerikt land som ligger nærmere
enn Kina?
- Ja, også India har begynt å bli et mer interessant land.
De har en veldig godt utdannet befolkning. Men det er fremdeles et litt umodent
produksjonsmarked. Det er mer byråkratiske hindre, og de har et litt mer komplisert
skattesystem, i tillegg til at infrastruktur for logistikken er dårligere utbygd enn Kina, sier Karlsson. Før han igjen peker på en ofte oversett ulempe:
- En annen
utfordring er at de mangler bredden i leverandørindustrien som Kina kan skilte
med. For mens Kina har en tett og god relasjon med for eksempel Vietnam, og i stor grad
støtter opp under Vietnams vekst, er det et mer anstrengt forhold mellom India
og Kina, påpeker Karlsson.
Han har likevel tro på at India, ved hjelp av
næringslivvennlige reformer og mer tid til å modnes, med tider og stunder kan
bli et attraktivt land for produksjon. Dette er samme modningsreise Kina måtte
gjennom i sin tid.
Tror ikke på kinesisk invasjon av Taiwan
I nyhetsbildet hører man ofte om konflikten rundt Taiwan. Den
lille øystaten har tette historiske bånd til Kina.
- Du som bor i regionen, hvordan opplever du denne interessekonflikten?
Hva tenker du om at Kina kanskje kan tenkes å invadere Taiwan og erklære det
som en del av «ett Kina» og i tråd med landets gjeldende politikk?
- Personlig tror jeg ikke det er noen stor sjanse for at
Kina går inn med militærmakt i Taiwan. Den sjansen tror jeg er liten, og også
mindre enn den var for noen år siden. Etter å ha sett hvor mye ressurser
Russland måtte inn med i Ukraina uten at de har klart å vinne krigen, tror jeg
de ser utfordringene med å legge seg ut med verdenssamfunnet, ikke minst vesten.
Jeg opplever også at Kina har kommet ganske godt inn i varmen globalt. Dette
har vært en klar dreining fra jeg kom til Kina første gang for noen tiår siden.
Og da er handelen med USA og Europa viktig. Når det er sagt, så var jeg blant de
mange som ble veldig overrasket da Russland gikk inn i Ukraina i februar 2022
og skapte «Del 2» i konflikten med Ukraina. Så risikoen for en kinesisk
invasjon og dermed åpen militærkonflikt med USA ligger der og gnager, sier han.