Bildet er tatt i forbindelse med Urban Logistics under C40-konferansen i Oslo nylig.Foto: Rikke Dahl Monsen
Statsbudsjettet: Byene må med – næringslivet må involveres
I lys av regjeringens statsbudsjett er det viktig å huske at grønn bylogistikk og god transportinfrastruktur er avgjørende for at Norge skal nå sine klimamål. På Urban Logistics under C40-konferansen på Oslo rådhus delte jeg synspunkter fra NHO Logistikk og Transport om smartere og mer bærekraftige løsninger, som er bra for økonomien og for klimaet.
Derya C.Inannæringspolitisk rådgiver, NHO Logistikk og transport
Noen viktige betraktninger jeg delte under diskusjonene var:
Smartere byer
Byene kan bli
testplattformer for ny teknologi som selvkjørende kjøretøy og kunstig
intelligens. Statsbudsjettet bør støtte forskning og pilotprosjekter som kan
bidra til innovasjon i logistikksektoren. Akkurat slik vi gjør med offentlig
transport med for eksempel Ruter.
Blir det mulig å ha levering i Oslo ved bruk
av AI-teknologien, selvkjørende kjøretøy eller nullutslippskjøretøy om natten?
En imponerende ting er at vår bransje er innovativ når det gjelder å utvikle
nye tjenester og produkter!
Bylogistikkplan
Byene
bør utvikle en bylogisitkkplan og innenfor denne mobilitetsplanen bør frakt, og
jernbanefrakt inkluderes. Oslo er i ferd med å utvikle en mobilitetsplan - det
er gode nyheter! Jeg håper den vil inkludere varelevering, distribusjonspunkter
og omlastningsterminaler, fordi vi vil trenge fleksible leveringstider i
fremtiden og effektive leveranser. Her trenger vi at myndighetene spiller på
lag med næringslivet for å tillatte fleksible leveringspunkter, spesielt når
trafikken er lettere, for å redusere kø. En mobilitetsplan som inkluderer
godstransport bør ha tydeligere rammer for når og hvor transportørene kan
levere. Vår bransje trenger plass og ulike tidsluker for å kunne gjøre disse
leveransene.
Pandemien har forbedret logistikken
Det er veldig
viktig at bransjen har muligheten til å tilby ulike tjenester og at myndighetene
følger trendene i markedet. Pandemien har betydelig forbedret logistikksektoren
for forskjellige produkter og tjenester, som pakkebokser, som er ett eksempel.
Pakkebokser kan ha kapasitet til å håndtere 50 millioner pakker på bare fem år.
Vi opplever enorm vekst i C2C-markedet. Dette er bra for den sirkulære
økonomien.
Grønn bylogistikk
For å klare grønn omstilling i sektoren trenger vi
ladestasjoner. Ikke bare for lette kjøretøy, men også for elektriske kjøretøy,
biogassbiler og større elektriske lastebiler. Vi trenger også flere
biogass-stasjoner. Dette bør være en viktig brikke i en bylogistikkplan som
nylig nevnt. Vi ser at det for lettere kjøretøy vil være mulig å nå klimamålene
før 2030, samme ambisjonene burde vi ha for tunge kjøretøy.
Oslo som et knutepunkt
Jeg tok også
opp Oslo som et knutepunkt for hele landet. Oslo har den viktigste havnen, som
håndterer en betydelig mengde på 250-300 000 TEUs, så havneinfrastrukturen må
utvikles for å støtte vekst, også innen den maritime sektoren. Våre medlemmer
trenger trygghet for å utvikle en fremtid der de kan utvide sin drift, ved å
utnytte arealene og sikre tilstrekkelig plass.
Jernbanefrakt
Norge har stort potensial for å utnytte
jernbanefrakt på grunn av de lange avstandene. Fra Oslo om kvelden kan gods nå
Stavanger, Bergen, Trondheim og til og med opp til Narvik. Dette betyr at vi må
investere i Alnabru-terminalen, som er den viktigste godsterminalen i
Norge og har potensial for 400 000 TEUs.
For å oppnå Norges klimamål og bygge et bærekraftig samfunn
for fremtiden, må vi aktivt involvere næringslivet.