Posten høster erfaringer innen autonom robot-logistikk, men har ingen umiddelbare planer om noen storstilt utrulling.Foto: Glenn Lund
Posten: Tester robot-henting på «first mile»
Ottobot-tvillingene er på jobbpraksis hos Posten den neste måneden og fungerer som «løpegutter» mellom restauranter på Aker Brygge og Postens City Hub på Filipstad. Om det ender med fast ansettelse er imidlertid høyst usikkert.
Robotene er nemlig kun på en uforpliktende test i denne omgang.
Vi møter Sven Richard Tønnessen, leder for Fremtidsteknologi i Posten Norge AS på City Hub’en. Her blir vi med på dagens første testtur, og lar ham forklare mer om bakgrunnen for den fire uker lange testen.
- Mens en pilot er et prosjekt som man tester med ambisjoner om å kunne rulle ut forholdsvis raskt etterpå, er dette her kun snakk om en test. Vi ønsker å se hvordan denne teknologien fungerer, hvilke muligheter den gir og om vi etter test- og evalueringsperioden kan se for oss noen praktiske bruksområder for teknologien som passer for vår drift, forklarer han.
Teknologi-Modenhet-Reguleringer
- Før vi tar i bruk ny teknologi i en operasjonell fase er det tre kriterier vi alltid gjør en nøye vurdering av: teknologi, modenhet og regulering. I korte trekk betyr det at teknologien må gi oss og kundene en merverdi, at løsningene er modne og i tillegg at alle lover, regler og reguleringer er på plass.
- For eksempel har vi sikret oss tillatelse fra Statens vegvesen til å teste ut disse robotene, men det foreligger ingen tillatelse til å sette de i operativ drift per i dag, forklarer han.
Starship har passert 4 millioner leveringer
Selvkjørende fortausroboter er i ferd med å bli en moden teknologi. Best kjent er nok Starship. Selskapet, som sprang ut av Estland og gründermiljøet som skapte Skype i sin tid, annonserte nylig at de har utført mer enn fire millioner leveringer. Robotene blir også stadig mer autonome. Men Starship er langt fra alene i dette landskapet. Etter en nøye utvelgelsesprosess blant ti leverandører endte Posten opp med å samarbeide med Ottonomy, et spennende autonomi-selskap med hovedkontor i New York og produktutvikling og produksjon i India.
Testen foregår over fire uker og det er per i dag ingen konkrete planer om å videreføre teknologien i operasjonell drift.
- Nei, vi har ingen avtale med Ottonomy ut over at vi i denne omgang kun ønsker å høste erfaringer, forteller Tønnessen.
For å få best mulig input har Posten hentet inn Holo som rådgiver. Det danske selskapet er en av de ledende selskapene i Norden innen test og implementering av autonome løsninger og har blant annet tidligere bistått Ruter i forbindelse med test av autonome bussruter i både Oslo og Ski.
Henter ordre hos Winther og Asia
Den siste uken har publikum kunnet se Ottobot-«tvillingene» som vandrer gatelangs to-tre ganger daglig mellom Postens City Hub på Filipstadkaia og restaurantene Winther og Asia på Aker Brygge. Begge er koblet opp mot den Posten-eide digitale markedsplassen Amoi, som gjør at kunder kan bestille mat hjem som leveres med Postens bud. Produktene er ferdige mat-kit og delikate råvarer som kunden tilbereder selv hjemme.
Dette er transporter innen såkalt «first mile», fra leverandør og inn til Postens distribusjonshub som til vanlig håndteres med elektriske budbiler.
- Aker Brygge er et område som i stor grad er tilpasset gående og med trange gater og dårlig med parkeringsmuligheter. Det er derfor en operasjon som vi tenker er et godt og praktisk bruker-case å teste robotene i, forteller Tønnessen
Avansert sensorpakke
Ottobot’ene har en lastekapasitet på 80 kilo og holder en jevn marsjfart på maks 6 km/t. Ellers kan det nevnes at de er utstyrt med to separate lasterom, har høy bakkeklaring og fire hjul som styres uavhengig av hverandre og som bidrar til at roboten kan «snu på femøringen».
For å holde styr på retningen har roboten på forhånd blitt «matet» med en forhåndsprogrammert rute. En avansert sensorpakke bestående av en 3D-lidar og flere kameraer gjør at roboten konstant orienterer seg i omgivelsene.
- Den kan se 100 meter frem, men det er overkill. Vi har derfor stilt den inn på 16 meter «synsrekkevidde». Så via 3D-lidar, kameraer og ultrasoniske sensorer orienterer den seg hele tiden etter omgivelsene og kan reagere på de inntrykkene den får. Etter hvert som roboten har gått en rute lærer den seg også hvordan den skal opptre i bestemte situasjoner, forklarer Tønnessen.
Følger bak med fjernkontroll i testperioden
I begynnelsen av testfasen følger sjefingeniør og med-gründer Ashish Gupta og en kollega fra Ottonomy med på hver eneste meter av transporten. Og de står prat med en fjernkontroll om roboten støter på problemer den ikke klarer å håndtere på egenhånd. Gupta måtte riktignok frem med fjernkontrollen et par steder, men totalt sett var det lett å la seg imponere av hvor selvgående roboten er.
De aller fleste hindringer og utfordringer ble løst med glans. Vi observerte at Ottobot hverken lot seg forvirre av store vanndammer (med mye refleksjon som kan påvirke sensorer), helninger eller av biler og personer.
Når en bil kom kjørende mot den stoppet roboten først opp, før den pent og pyntelig rullet til siden og ut av løypa på bilen som kunne kjøre rolig forbi.
- Man må jo glise litt når man ser dette, hvordan roboten stopper og, kalkulerer og gjør valg. Det mest fascinerende er å se hvor fort den lærer, sier Tønnessen.
Ottobot’en får mange forundrede blikk fra forbipasserende som lurer på «hva i all verden dette er for noe greier?». Foreløpig har roboten gått med et lite testfølge, men roboten skal etter planen slippes ut i bybildet helt alene og kun overvåkes med kamera i den siste delen av testfasen.
Stopper opp ved hindringer
Alle som har vært på et lager med autonome kjøretøy har sett hvordan sensorsystemet sørger for å sakte ned hastigheten og til slutt stoppe AGV’en om det kommer noen mennesker inn i intimsfæren. Tønnesen melder seg frivillig til å «påkjørt», men roboten sørger for å bremse opp og å finne seg en vei rundt.
- Sikkerhet er naturligvis alfa og omega når man sender slike roboter ute i travle bygater, sier Tønnessen.
- Det vi ønsker å teste er hvordan roboten reagerer sammen med omgivelsene. Foreløpig har vi blitt imponert over hvilke utfordringer den løser selv, men innimellom trenger den litt hjelp, som du ser. Allerede nå ser vi at dette kan være en teknologi med et kjempepotensial.
Håper å få testet i skikkelig vintervær
- Posten skal alltid frem, heter det. I vær og vind og i alle værforhold. Hvordan fungerer den i norsk vintervær?
- Det er jo det vi håper å få testet litt. Det er en av grunnene til at vi legger testen til november og desember. Foreløpig har det vært mildvær, men vi får jo håpe det kommer litt vær å bryne seg på, smiler Tønnesen. Han legger til at Ottobot-robotene har vært testet i snø-miljø tidligere og at litt snø skal være håndterbart, men at snødekte veier og brøytekanter kan være krevende hindre.
Gikk ikke videre med Buddy Mobility-løsningen
Mange av våre lesere vil huske at Posten også tidligere har testet robotlevering. For to år siden skrev vi at Posten testet en robotløsning i samarbeid med Buddy Mobility. Løsningen var i praksis en ambulerende pakkeautomat som sørget for tilnærmet hjemlevering der det ikke var fastmonterte pakkeautomater. Det har imidlertid ikke utviklet seg til noe kommersielt tilbud i Posten.
- Vi fant ganske raskt ut at behovet egentlig ikke var stort nok for den løsningen. Det å måtte hente pakken akkurat da roboten var utenfor deres bolig var ikke noe som fikk særlig fotfeste hos brukerne. Tilbakemeldingene vi fikk gikk på at kundene foretrakk å hente pakker da det passet best for de selv, ikke når roboten kom. I etterkant har vi i mye større grad fokusert på større nedslagsfelt for pakkeautomater. Da kan folk hente pakken når de vil, forteller Tønnessen.
Fokus på «first mile» istedenfor «last mile» i testperioden
Det gjør imidlertid ikke at han har mistet troen på roboter.
- Kanskje hadde vi feil tilnærming fra start av. Mange har fokus på bruk av fortausroboter til «last mile»-leveringer. Vi har snudd på det hos oss i denne testen og kjører robotene inn i «first mile» og henter pakker istedenfor å levere pakker. Det tror jeg kan være fornuftig. Her kan vi effektivisere deler av de repetitive transportoppdragene samtidig som kundene får gleden av å forholde seg til smilende og hyggelige bud av kjøtt og blod som ønsker de en fin dag, smiler Tønnessen.