Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport.Skjermdump: NRK Dagsnytt 18, (6. mars)
Varetransport i kollektivfeltet på nasjonal dagsorden i Dagsnytt 18
Ole Andreas Hagen i NHO Logistikk og Transport kastet inn en brannfakkel i debatten om vareflyt i trafikken i Oslo og Akershus. Onsdag kveld ble det debatt om godsbilene bør få tilgang til kollektivfeltet eller ei.
Som vi skrev i Logistikk Inside tidligere i uken vil NHO Logistikk og Transport gjøre det de kan for å få aksept for at godsbiler får tilgang i kollektivfeltet i Oslo og Akershus i forbindelse med de nye forhandlingene denne våren for Oslopakke 3.
- I det minste ønsker vi en prøveordning utenom rushtid, sa Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport på Dagsnytt 18 onsdag kveld. Han viste til forskning som viser at køkostnadene for varetransportørene kan synke med inntil 60 prosent.
Motdebattant var Høyres Håkon Snortheim, som siden i fjor har vært fylkesråd for samferdsel i Akershus. Han har ikke latt seg overbevise av NHO Logistikk og Transports argumentasjon.
- At folk og varer kommer seg raskt frem er jo et gode uansett. Men grunnen til at NHO Logistikk og Transport foreslår dette er jo nettopp fordi det er knapphet i veisystemet, og at kapasiteten enkelte steder kan være dårlig. Jeg skjønner at når du sitter i en varebil eller lastebil og ser at det er et ledig kollektivfelt ved siden av, at det er fristende å kjøre der. Jeg tror alle sjåfører som kjører fossilbil eller en el-bil uten passasjer også synes at det er frister. Problemet er at når de kjøretøyene (godsbiler, journ. anm.) tar den plassen, så går det på bekostning av noe. Og det er hovedsak de som har valgt å ta et klimavennlig alternativ, de som tar bussen, sa Snortheim.
- Jeg skjønner at forslaget er godt ment, men det kan gå på bekostning av bussfremkommeligheten og at de som skal på jobb kommer senere frem, var Snortheims hovedinnvending mot NHO Logistikk og Transports forslag.
- Trafikken øker, vi må utnytte infrastrukturen bedre
Hagen på sin side pekte på fremtidig transportbehov, der byene kommer til å vokse. Med flere innbyggere vil man få både mer trafikk og større behov for varetransport.
- Dette handler egentlig om å utnytte infrastrukturen bedre. Altså vi kommer til å bli 30 prosent flere både passasjerer og godstransport fremover mot 2040, så det kommer til å bli en vekst, og vi har ikke råd til å bygge ut infrastruktur, vi kommer til å slite med å få noen infrastruktur i Oslo og Akershus i retning Drammen. Det er ikke penger til det, og da må vi tenke nytt, vi må tenke hvordan vi kan skape forutsetninger sånn at vi får flyt i trafikken for alle, sa Hagen.
Dagens Dagsnytt 18-episode finner du i NRKs mediespiller. Velg nyhetssendingen for 6. mars og se innslag nummer 11 i sendingen.