Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

GASS: Harlem Solutions får levert og tar i bruk 10 nye Scania R460 6x2 gassbiler med LNG som drivstoff. Med disse bilene blir Harlem en transportør som kjører utelukkkende på biogass.

Slutt på diesel hos Harlem

Harlem Solutions bytter ut de siste bilene i parken og blir helt utslipps frie med kun gassbiler i parken.

STORE KUTT: Lars-Gunnar Grønhella i Coop og Dag Harlem er glade for å fase inn 10 nye Scania gassdrevne lastebiler. Dermed blir all transporten Harlem Solutions gjør for Coop utslippsfri.

Kort oppsummert

  • Harlem Solutions erstatter dieselbiler med biogasskjøretøy for å bli helt utslippsfrie.
  • De nye kjøretøyene gir lengre rekkevidde og større fleksibilitet i transporten for Coop.
  • Dette skiftet reduserer CO2-utslippene betydelig og markerer en viktig milepæl for bærekraftig transport.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Harlem-familien har kjørt for Coop siden 1982, og de første gassbilene Harlem Solutions mottok, gikk rett inn i kjøring for Coop. I dag har Harlem 33 biler i parken, og dette tallet økes til 34 før sommeren. Da blir selskapet 100 prosent utslippsfritt.

Selskapet er dermed helt i front blant større norske transportører som går "all green". I desember skrev vi om Ørland Transport i Rogaland, som fra nyttår gikk over til å tilby helt klimanøytral transport med en miks av HVO 100 og biogass i bilparken. Daglig leder Erik Haugland er en av innlederne på vår konferanse Logistikk25, der han skal fortelle mer om denne reisen og hvorfor Rogalandbedriften valgte å kutte ut diesel.

70 ruter 

Harlem Solutions kjører over 70 faste ruter for Coop i uka. Det er distribusjon til butikkene i Buskerud, Vestfold og Telemark. Felles for rutene er at de kjøres med semitrailere med bakløfter, og at det er flere leveringer på hver rute. I tillegg utfører de inntransport fra det samme nedslagsfeltet i retur til Coops hovedlager (CLog).

Lenger rekkevidde 

De nye trekkvognene, som nå leveres fra Scania Halden, har den nye 13-liters gassmotoren fra Scania med 460 hestekrefter. Bilene har 375 centimeters akselavstand, med mulighet for en tank med flytende gass på hver side av chassiset. På Harlems nye trekkvogner er det en 352 liters tank på høyre side og en 406 liters tank på venstre side av chassiset. Dette gir en tankkapasitet som er 90 kilo høyere, og dermed økt rekkevidde sammenlignet med de bilene Harlem har brukt til nå.

Beste løsninge

- Vi har hatt utfordringer med å komme hele veien rundt på de lengste rutene våre, som går til Vest-Telemark, uten å fylle. Nå får vi lengre rekkevidde og større fleksibilitet i utnyttelsen av materiellet, sier Dag Harlem.

Harlem er klar på at biogass er den enkleste måten å raskt redusere CO2-utslipp i deres kjøring. Med stadig flere fyllestasjoner for biogass øker fleksibiliteten til bilene betraktelig.

Viktig for Coop Også for oppdragsgiver Coop er Harlems konvertering til kun biogasskjøring viktig.

Coop har tilrettelagt for fylling av både flytende og komprimert biogass, samt diesel og AdBlue ved sitt logistikksenter på Gardermoen.

- Vi nærmer oss 100 biogassdrevne lastebiler i fast transport for Coop. Det er en gledelig milepæl, sier Lars-Gunnar Grønhella, leder for kvalitet og miljø for transport i Coop.

Deres erfaringer er også at lastebiler på biogass fungerer meget bra. Coop har også fyllestasjon for både flytende og komprimert biogass ved lageret i Trondheim.

HANDEL: Dag Harlem i Harlem Solutions og Scania-selger Magne Knold i Østfold er tilfredse for å være i mål med den store leveransen.

Totalt har Coop fem lagre i Norge, og hele 80 prosent av det som distribueres til butikkene, kommer fra Coop Logistikksenter på Gardermoen.

Erstatter diesel 

Alle de nye trekkvognene skal erstatte eksisterende dieselbiler hos Harlem Solutions. I tillegg kommer ytterligere tre trekkvogner samt en skapbil i sommer som benytter samme motor og drivlinje. Dette betyr en besparelse på over 85 tonn CO2-ekvivalenter i året for bilparken til Harlem Solutions

Powered by Labrador CMS