Vikingbad tar grep for grønnere logistikk Vikingbad i Grimstad kutter plast i emballasjen og sikrer fossilfri frakt i samarbeid med Schenker.
Optimera satser fossilfritt – hele veien til byggeplassen Optimera tar nye, grønne steg og tilbyr nå nullutslippsleveringer fra alle sine distribusjonslagre i Norge.
Transport & Logistikk 2024: Hva stopper oss fra å nå utslippsmålene i landtransporten? – Den grønne omstillinga går for sakte. Transportbransjen sliter med lønnsomheten og manglende insentiver. Heldigvis er dette mulig å gjøre noe med.
Åpnet Norges største biogass-stasjon SKUI: Stasjonen på Skui er den syvende Gasum flytende biogass (LBG) stasjonen i Norge og nummer 50 i Norden.
Regjeringens forslag til statsbudsjett 2025: Manglende prioritering av klima Med unntak av to punkter ser Grønt Landtransportprogram lite i statsbudsjettet for å redusere utslippene fra landtransporten.
Litra med stor gassavtale GASS: Litra blir ny logistikkpartner i Norden for den finske gassprodusenten Gasum.
Transport & Logistikk 2024: Hva stopper oss fra å nå utslippsmålene i landtransporten? – Den grønne omstillinga går for sakte. Transportbransjen sliter med lønnsomheten og manglende insentiver. Heldigvis er dette mulig å gjøre noe med.
Click to add kicker Vil bli ledende innen biogass i Norden 1Vision Biogas har fullført oppkjøpet av St1 sin biogassvirksomhet i Norden.
Click to add kicker Innfører biogass – etterlyser bedre infrastruktur Pipelife Norge flytter mer av varedistribusjonen fra fabrikkene sine til vogntog som kjører på biogass, for å gå i retning av klimanøytralitet.
Grilstad tar miljøgrep sammen med Nor-log Kjøttprodusenten Grilstad tar nye skritt for å redusere sitt miljøavtrykk. Gjennom en fersk avtale med transportselskapet Nor-log, vil transport av slakt og kjøttvarer mellom Trøndelag og Østlandet nå skje med lastebiler drevet av biogass. Dette initiativet forventes å redusere CO2-utslippene med rundt 560 tonn årlig.
Click to add kicker Planene for Kristiansund Energihub HØNA- OG EGGET: Det blir et viktig bidrag for at transportbransjen tør å investere i kostbare nullutslippskjøretøy.
Åpnet Norges sørligste biogass-stasjon Gasum har åpnet Norges sørligste fyllestasjon for biogass i Kristiansand.
Click to add kicker Fire på rad for Scania Posten Bring har inngått en ny rammeavtale med Scania, som strekker seg over tre til seks år er den fjerde i rekken for Scania.
Inngår samarbeidsavtale på biogass Fremhever biogass som en av flere energiløsninger og har plan om flere mobile fyllestasjoner.
Se hvor mange gassbiler Engelund har investert i Engelund Termofrakt AS har lagt inn en storordre på Scania R410-gassbiler.
Kun el eller biogass i 2023 Nå strammes både krav og mål inn. Om seks år, i 2030, skal Posten Brings egne biler kun gå på el eller biogass.
Ahlsell stiller krav om biogass For å levere på bærekraft og kutte utslipp, har Ahlsell stilt krav til sine faste transportører om å skaffe lastebiler med biogass på tanken.
DB Schenker med utvidet biogass-satsing Fra januar har DB Schenker kjørt rutene mellom Ålesund og Førde, samt Alnabru til Trondheim på biogass.
Tema: Grønn omstilling i veitransporten: BNG fremskynder fyllestasjoner for biogass i Nord-Norge Barents Naturgass (BNG) fremskynde planene om de første fyllestasjonene for biogass til fjerde kvartal 2024. Det er nesten ett år tidligere enn først antatt.
Tema: Grønn omstilling i veitransporten: - Ikke alt er lønnsomt å elektrifisere Skal vi nå klimamålene, er vi helt avhengig av alle tiltak som bidrar til reduserte utslipp. Drivkraft Norge mener klimapolitikken må vris til å fokusere på utslippsreduksjoner, fremfor teknologi. Løsningen kan være å få på plass et reduksjonspliktsystem.
Tema: Grønn omstilling i veitransporten: Lærdommer fra Posten Brings omstillingsreise Posten Bring er Norges største landbaserte virksomhet innen godstransport, og var blant de første som steg om bord på da miljøtoget begynte å rulle i Norge. Her kan du lese hvilke erfaringer de har gjort seg om elektriske lastebiler og omstillingsprosessen.
Tema: Grønn omstilling i veitransporten: Norge ligger langt bak 2030-målet Det ser ut som en langskudd at Norge vil nå sitt ambisiøse mål om en reduksjon på minst 55 prosent i klimagassutslippene innen 2030, sammenlignet med nivåene fra 1990. Reduksjonen går i krabbegir, og tungtransporten er dessverre en bremsekloss.
Styrker infrastrukturen for biogass i Midt-Norge Norsk Kylling og Gildset Transport har etablert en nybiogass-stasjon på Støren. Dette reduserer ikke bare klimagassutslippene i eget transportledd, selskapene bidrar også til å forbedre infrastrukturen for grønt drivstoff i Midt-Norge.
Country manager Kjetil Hausken i Geminor om stans i biogass-støtte: - Vingling om biogass er et hinder for bærekraftig avfallstransport Miljødepartementets manglende tro på biogass kan raskt redusere antallet gassdrevne transportkjøretøy på norske veier. Politisk vingling som dette skaper ikke bare utfordringer for transportbransjen, men setter også kjepper i hjulene for alle som vil tilby klimavennlige transporttjenester i offentlige anbudsprosesser.
Litra Gass: Gir opp gass-satsingen TILBAKE TIL DIESEL: Litra Gass hadde som mål at alle de 100 bilene til selskapet skulle gå på biogass innen 2022. Slik gikk det ikke, og som følge av politisk vingling går selskapet nå for diesel i fremtidige bilkjøp.
Click to add kicker Åpnet fyllestasjon for biogass i Ålesund Posten og renovasjonsselskapet ÅRIM sørger for godt nok kundegrunnlag på stasjonen som er åpen for alle.
Click to add kicker 12 nye fyllestasjoner for flytende biogass åpner senest neste år Støtteordningen til kjøp av biogass-kjøretøy er avsluttet fra Enovas side, men i løpet av det neste året kommer et etterlengtet løft.
Click to add kicker Slik skal logistikkbransjen halvere klimagassutslippene innen 2030 I den rykende ferske rapporten «Det grønne skiftet for logistikk- og transportbransjen», gir NHO Logistikk og Transport og Grønt Landtransportprogram oppskriften på hvordan klimagassutslippene fra logistikkbransjen kan reduseres dramatisk de neste årene.
NHO Logistikk og Transport i møte med Enova Det ble stor oppstandelse i logistikk- og transportbransjen da Enova forrige uke overraskende besluttet å avvikle støtteordningen for biogass-lastebiler og el-varebiler.
NHO LT: Kritisk til fjerning av biogass-støtte – Med Enovas overraskende kutt, settes hele bransjens satsing på spill, uttaler næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport, Ole A. Hagen.
NLF: Ikke til å tro! – Enovas beslutning om å fase ut støtten til investering i biogass lastebiler og elektriske varebiler er komplett uforståelig, tordner Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.
Click to add kicker Enova: Fjerner støtte til biogasskjøretøy og el-varebiler Muligheten til å søke støtte for kjøp av el-varebil og biogasskjøretøy løper ut 31. mai i år.
PostNord: Har lånt milliardbeløp til "grønn" flåtefornying PostNord-konsernet starter 2023 med friske investeringsmidler. Disse skal gå til fornying av flåten i konsernet.
Større og sterkere Volvo med biogassmotor Volvo lanserer lastebil med kraftigere biogass-motor (LBG) og større tank for miljøvennlig langtransport.
Bymiljøetaten: Vil forby bensin- og dieselbiler innen Ring 2 fra 2025 Bymiljøetaten i Oslo ønsker å gjøre hele Oslo sentrum til en nullutslippssone, og anbefaler å stenge av området innenfor ring 2 for kjøretøy som ikke er utslippsfrie.
Samarbeider om fyllestasjon for hydrogen i Kristansund Kristiansund Energihub og Norwegian Hydrogen AS har inngått en samarbeidsavtale med mål om å etablere en fyllestasjon for hydrogen i Kristiansund næringspark.
PostNord: Biogass-lastebil kjørte Oslo-Bergen-Oslo på én tank PostNord: - Nå får vi en helt ny fleksibilitet når det gjelder kapasitet og rekkevidde til containerbiler på biogass.
Grønt landtransportprogram 12 prosent av norsk lastebilflåte på biogass i 2030 Biogassrapporten er her og det er stort potensiale for biogass i Norge fremover - særlig for lastebil.
2050: El-lastebilene kaprer lastebilmarkedet Miljødirektoratet fastslår, ikke overraskende, at det er batterielektriske lastebiler som ligger klart best an og som vil lede an i det grønne skiftet frem mot år 2050.
Spår energiforbruk for transport på 60 milliarder TWh i 2050: Ny analyse: Så mye energi trenger vi får å innfri klimamålet i 2050 For å kutte fossile utslipp fra all transport i framtiden, estimeres energibehovet i 2050 å ligge rundt 60 TWh i året, viser en ny analyse fra Miljødirektoratet. Energieffektiviseringen vil fjerne over 18 TWh, fra dagens nivå på rundt 78 TWh.