PST: Russiske agenter målretter norske virksomheter
I februar offentliggjorde Politiets Sikkerhetstjeneste sin årlige rapport Nasjonal trusselvurdering 2024. Dette skriver PST i rapporten om statlig etterretningsvirksomhet og trusselen fra Russland.
Russlands angrepskrig i Ukraina har skapt en ny sikkerhetspolitisk
situasjon som påvirker trusselbildet i Norge. Krigen bidrar til
å skjerpe etterretningstrusselen fra Russland sammenlignet med
før invasjonen.
Samtidig gjør Norges NATO-medlemskap og vår
felles grense at Russland vil bruke etterretningstjenestene sine
mot norske mål i overskuelig fremtid.
I dagens sikkerhetspolitiske klima er også etterretningstrusselen
fra Kina betydelig. Etter vår vurdering vil trusselen tilta de nærmeste årene. Dette skyldes blant annet Kinas posisjonering i nordområdene, et forverret forhold mellom Kina og Vesten samt et
kinesisk ønske om kontroll over kritiske forsyningskjeder.
I tillegg forventer vi fortsatt aktivitet fra Iran og Nord-Korea
mot norske mål i 2024.
Både enkeltpersoner og offentlige og private virksomheter er
utsatt for fremmede staters etterretningsaktivitet. Du kan blant
annet bli utsatt for fremmed etterretning i form av en e-post med
en lenke du ikke burde klikke på, en forretningskontakt som stiller
detaljerte spørsmål om jobben din, eller et selskap som vil kjøpe
en vare virksomheten din produserer. I det følgende beskrives
hvilke stater som utgjør den største trusselen i Norge, og hvilke
metoder og virkemidler de bruker for å ramme norske mål.
Russland
Russland vil utgjøre den
største etterretningstrusselen
i Norge i 2024
Russland har vedvarende etterretningsbehov
i Norge, blant annet som følge av vår grense
til Russland og Norges NATO-medlemskap.
Politiske prosesser av relevans for Russland
og militære mål i Norge er eksempler på
dette. Det Russland oppfatter som militære
og politiske trusler mot det russiske regimet,
vil også til enhver tid bli prioritert. I 2024 vil
de russiske etterretningstjenestene fokusere
på mål som er knyttet til eget lands krigføring
i Ukraina.
I lys av dette forventer vi at følgende mål
i Norge er særlig utsatt for russisk etterretningsvirksomhet i inneværende år:
NASJONAL TRUSSELVURDERING 2024: Rapporten gir et bilde av hvilke konkrete trusler norsk næringsliv står overfor i 2024. Du kan lese rapporten her.Politiets sikkerhetstjeneste
Aktører involvert i våpendonasjoner
og opplæring av ukrainsk personell:
De er særlig utsatt fordi våpenleveranser
kan ha direkte innvirkning på slagmarken
i Ukraina.
Virksomheter tilknyttet norsk oljeog gassvirksomhet: De er særlig utsatt
fordi Norge har blitt en mer sentral
energileverandør for Europa etter angrepskrigen mot Ukraina. Russland betrakter
bruk av energirelaterte virkemidler som et
sentralt ledd i å så splid i Vesten.
Norsk teknologi med sivil og militær
nytteverdi: Dette feltet er særlig utsatt
fordi Russland er avhengig av vestlig,
herunder norsk, teknologi. Krigføringen
i Ukraina bidrar til å forsterke det
russiske behovet for vestlig teknologi,
kompetanse og kunnskap.
Norsk forsvar og alliert militær
virksomhet i Norge: Dette området er
særlig utsatt og har vært det over tid,
fordi Russland ønsker å ha oversikt over
hvilken kapasitet og hvilke planer norsk
forsvar og NATO-allierte har. Informasjon
om militærstrategiske endringer som følge
av NATO-utvidelsen i Norden vil være av
særlig interesse i 2024, fordi det påvirker
hvordan Russland kan forsvare seg i en
eventuell konfliktsituasjon.
Nordområdene står sentralt
Russisk etterretningsvirksomhet vil være
rettet mot mål i hele Norge. Nordområdene
står likevel i en særstilling hva gjelder oppmerksomhet fra russisk etterretning, og har
gjort det over tid. Det er viktig for Russland
å opprettholde sin situasjonsforståelse i
hele regionen. Det behovet blir stadig mer
sentralt ettersom Arktis har fått økt strategisk betydning i en mer spent sikkerhetspolitisk situasjon. Svalbard og grenseområdene i Finnmark er av særlig stor strategisk
betydning for Russland. Norske politikere,
departementer og andre premissleverandører for norsk nordområdepolitikk generelt,
inkludert Svalbard, vil derfor være utsatte
etterretningsmål.
I 2024 vil Arktisk råd være
av spesiell interesse, ettersom Norge har
formannskapet.
Vi forventer at russiske tjenester vil være villige til å ta risiko i sin etterretningsvirksomhet
i 2024, fordi de har et økt behov for informasjon sammenlignet med før angrepskrigen
i 2022. Samtidig har de lite å tape på å drive
etterretningsvirksomhet på norsk jord ettersom det bilaterale forholdet mellom Norge
og Russland er på et bunnivå.
Russland vil kompensere for
bortfallet av etterretningsoffiserer
ved ambassaden
I april 2023 ble 15 etterretningsoffiserer under
diplomatisk dekke ved Den russiske ambassaden i Oslo erklært uønsket i Norge. Dette
har redusert Russlands mulighet til å utføre
etterretningsvirksomhet fra ambassaden.
Vi forventer at Russland vil forsøke å
kompensere for bortfallet av etterretningsoffiserene. Det kan de blant annet gjøre
ved å sende flere tilreisende agenter samt
rekruttere kilder via digital kontakt.
Personer med familiær eller annen nær tilknytning til Russland vil være særlig sårbare
for rekrutteringsforsøk. Vi forventer samtidig
at Russland vil forsøke å reetablere etterretningskapasiteten ved ambassaden i 2024.
I tillegg har Russland et bredt spekter av
virkemidler de kan bruke som ikke er påvirket
av den reduserte kapasiteten ved ambassaden. Det inkluderer cyberoperasjoner og bruk
av sivile fartøy som en plattform for etterretningsaktivitet.