Nytt om navn:

Kai Just Olsen, her fra dåpen i 2022 av ASKO-sjødronene MS Marit og MS Therese, oppkalt etter langrenssdronningene Marit Bjørgen (f.h) og Therese Johaug.

Jakten på Kai Just Olsens etterfølger 

ASKO-sjødronenes "far", Kai Just Olsen, planlegger for neste fase i ASKO Martime-eventyret. Nå er jakten på etterfølgeren som toppsjef i det innovative rederiet i gang.

Publisert Sist oppdatert

Kai Just Olsen har siden 2020 vært en drivkraft bak ASKOs banebrytende satsing på autonome og grønne sjøtransportløsninger. Under hans ledelse ble de helelektriske sjødronene MS Therese og MS Marit sjøsatt og satt i drift på ruten mellom Horten og Moss (fra 2022) for å sørge for en utslippsfri transport mellom ASKOs lager i Vestby og det nye Oslofjordlageret i Sande i Vestfold. Prosjektet har modnet og blitt satt i kommersiell drift, noe som bidro til at Just Olsen ble tildelt den prestisjetunge Moderne Transport-prisen på Transport & Logistikk i fjor. 

Skipene, som kan operere autonomt, er sentrale i ASKOs bærekraftige forsyningskjede på det sentrale Østlandet, og markerer en ny æra for miljøvennlig transport i Norge.

Venter på sikkerhetsklarering for helautonom skipsfart

Per i dag har de to batterielektriske skipene redusert bemanning, med myndighetskrav om en navigatør og en kaptein om bord. Ambisjonen på sikt har alltid vært å seile autonomt på strekningen uten bemanning om bord.

- Sjødronene seiler i praksis uten menneskelig involvering i dag, og legger for eksempel automatisk til i kai. Operatørene er om bord for sikkerhets skyld, for eksempel for å kunne forhindre sammenstøt til sjøs med andre objekter (andre skip, småbåter, vindsurfere, etc) dersom ikke sjødronenes egne automatiserte sikkerhetsprosedyrer fanger opp en fare. For autonom håndtering av sikkerhetsutfordringer til sjøs må skipene få en egen godkjenning sikkerhetsklareres av blant annet DNV og Sjøfartsidrektoratet, forklarer Kai Just Olsen, og legger til at en slik sertifisering fortsatt ligger et lite stykke ned i veien.

Slipper yngre krefter til

Til Logistikk Inside forteller ASKO Maritime-direktøren at det er på tide "å trappe ned", men at det neimen ikke er aktuelt å gi seg helt enda.

- Jeg blir 67 år neste uke, og det er naturlig at både ASKO Martime og jeg planlegger for den dagen jeg ikke lenger skal lede selskapet, forteller han til Inside. 

Han legger ikke skjul på at det er lange dager og en stor arbeidsbeslastning å lede et selskap som er involvert i flere store og tunge godskorridor-prosjekter i Norge. Det er ingen ni til fire-jobb. I takt med at han nærmer seg den alderen der man vanligvis trer inn i pensjonistenes rekker, ser han frem til en kalender med lit mer "slækk" enn tilfellet er i dag, der han må være "hands on" i nærmest alt selskapet foretar seg.

- Jeg har fortsatt stor arbeidskapasitet, men det er et naturlig tidspunkt å gjøre grep på ledersiden og slippe yngre og fremadstormende krefter til. Det er både ASKO og jeg enige om, sier han.

Han er opptatt av å gi fra seg ei "skute" som går bra, der han kan bidra til kompetanseoverføring i kontrollerte former til den som skal ta ASKO-satsingen inn i en ny æra.

- Nå kan vi sette av god tid til å finne den riktige kandidaten, sier han.

Mange spennende prosjekter

Om sin egen nye fremtidige rolle er han fortsatt ambisiøs.

- Jeg har fortsatt mye å gi, og føler fortsatt at vi bare er ved begynnelsen av en spennende reise i ASKO Martime. Derfor ser jeg for meg å bidra aktivt inn mot en del av de spennende prosjektene vi er i gang med, forteller han.

Foruten den spennende satsingen i Oslofjorden mellom Horten og Moss, som også inkluderer et kommersielt tilbud til eksterne aktører, er ASKO Maritime involvert i en rekke spennende prosjekter. Blant de mest spennende er planene om en grønn godskorridor nordpå mellom Bodø og Tromsø, via Harstad og den nye havnen på Rødskjær.

Mens ruten Moss-Horten kom i stand som et rent ASKO-prosjekt, er den nye godskorridoren nordpå tenkt som et større samarbeidsprosjekt. Tanken baserer seg i korte trekk på å integrere Nordlandsbanen fra Bodø med en daglig sjørute videre nordover mot Tromsø med dagligvarer og gods fra speditørene, mens returgodset sydover hovedsakelig vil bestå av fisk for eksportmarkedet.

- En grønn godskorridor med kombinasjonen jernbane og sjø har et stort potensial. Vi håper å kunne bidra i dette arbeidet, sier han, og forteller at ASKO og NorgesGruppen er på god vei mot å nå målet om å bli netto utslippsfri innen egen transportkjede innen utgangen av 2026.

Foruten prosjektet nordpå er det flere andre spennende mulighetsstudier ASKO Martime er i gang med som deltager i nordiske prosjekter hvor det ses på godskorridorer sydover mellom Østlandet og Gøteborg og Hirtshals. 

En annen mulighetsstudie handler om å kunne levere utslippsfri transport mellom Vestby/ Mosseregion og Oslo med nullutslipps sjøtransport i Oslofjorden mellom Moss og Oslo. Det er fortsatt et stykke frem til en slik satsing kan sjøsettes, men ASKO Maritime er i dialog med blant annet 3PL-aktører i Vestby.

- Mindre trafikk på veien, og elektrisk sjøtransport fra Moss til Oslo kan gi store miljøbesparelser. Nå må vi modne disse planene og se om det kan være kommersielt lønnsomt også, sier Kai Just Olsen, som neimen ikke ser ut til å gå tom for arbeidsoppgaver og prosjektet i ASKO Martime med det første.

Powered by Labrador CMS