Nytt om navn:
Kai Just Olsen, her fra dåpen i 2022 av ASKO-sjødronene MS Marit og MS Therese, oppkalt etter langrenssdronningene Marit Bjørgen (f.h) og Therese Johaug.
Foto: Øyvind Ludt
Jakten på Kai Just Olsens etterfølger
ASKO-sjødronenes "far", Kai Just Olsen, planlegger for neste fase i ASKO Martime-eventyret. Nå er jakten på etterfølgeren som toppsjef i det innovative rederiet i gang.
Kai Just Olsen har siden 2020 vært en drivkraft bak ASKOs
banebrytende satsing på autonome og grønne sjøtransportløsninger. Under hans
ledelse ble de helelektriske sjødronene MS Therese og MS
Marit sjøsatt og satt i drift på ruten mellom Horten og Moss (fra 2022)
for å sørge for en utslippsfri transport mellom ASKOs lager i Vestby og det nye
Oslofjordlageret i Sande i Vestfold. Prosjektet har modnet og blitt satt i
kommersiell drift, noe som bidro til at Just Olsen ble tildelt den
prestisjetunge Moderne Transport-prisen på Transport & Logistikk i
fjor.
Skipene, som kan operere autonomt, er sentrale i ASKOs
bærekraftige forsyningskjede på det sentrale Østlandet, og markerer en ny æra
for miljøvennlig transport i Norge.
Venter på
sikkerhetsklarering for helautonom skipsfart
Per i dag har de to batterielektriske skipene redusert
bemanning, med myndighetskrav om en navigatør og en kaptein om bord. Ambisjonen
på sikt har alltid vært å seile autonomt på strekningen uten bemanning om bord.
- Sjødronene seiler i praksis uten menneskelig involvering i
dag, og legger for eksempel automatisk til i kai. Operatørene er om bord for
sikkerhets skyld, for eksempel for å kunne forhindre sammenstøt til sjøs med
andre objekter (andre skip, småbåter, vindsurfere, etc) dersom ikke sjødronenes
egne automatiserte sikkerhetsprosedyrer fanger opp en fare. For autonom
håndtering av sikkerhetsutfordringer til sjøs må skipene få en egen godkjenning
sikkerhetsklareres av blant annet DNV og Sjøfartsidrektoratet, forklarer Kai
Just Olsen, og legger til at en slik sertifisering fortsatt ligger et lite
stykke ned i veien.
Slipper
yngre krefter til
Til Logistikk Inside forteller ASKO Maritime-direktøren at
det er på tide "å trappe ned", men at det neimen ikke er aktuelt å gi seg helt
enda.
- Jeg blir 67 år neste uke, og det er naturlig at både ASKO
Martime og jeg planlegger for den dagen jeg ikke lenger skal lede selskapet,
forteller han til Inside.
Han legger ikke skjul på at det er lange dager og en
stor arbeidsbeslastning å lede et selskap som er involvert i flere store og
tunge godskorridor-prosjekter i Norge. Det er ingen ni til fire-jobb. I takt
med at han nærmer seg den alderen der man vanligvis trer inn i pensjonistenes
rekker, ser han frem til en kalender med lit mer "slækk" enn tilfellet er i dag,
der han må være "hands on" i nærmest alt selskapet foretar seg.
- Jeg har fortsatt stor arbeidskapasitet, men det er et
naturlig tidspunkt å gjøre grep på ledersiden og slippe yngre og
fremadstormende krefter til. Det er både ASKO og jeg enige om, sier han.
Han er opptatt av å gi fra seg ei "skute" som går bra, der
han kan bidra til kompetanseoverføring i kontrollerte former til den som skal
ta ASKO-satsingen inn i en ny æra.
- Nå kan vi sette av god tid til å finne den riktige
kandidaten, sier han.
Mange
spennende prosjekter
Om sin egen nye fremtidige rolle er han fortsatt ambisiøs.
- Jeg har fortsatt mye å gi, og føler fortsatt at vi bare er
ved begynnelsen av en spennende reise i ASKO Martime. Derfor ser jeg for meg å
bidra aktivt inn mot en del av de spennende prosjektene vi er i gang med,
forteller han.
Foruten den spennende satsingen i Oslofjorden mellom Horten
og Moss, som også inkluderer et kommersielt tilbud til eksterne aktører, er
ASKO Maritime involvert i en rekke spennende prosjekter. Blant de mest
spennende er planene om en grønn godskorridor nordpå mellom Bodø og Tromsø, via
Harstad og den nye havnen på Rødskjær.
Mens ruten Moss-Horten kom i stand som et rent
ASKO-prosjekt, er den nye godskorridoren nordpå tenkt som et større
samarbeidsprosjekt. Tanken baserer seg i korte trekk på å integrere
Nordlandsbanen fra Bodø med en daglig sjørute videre nordover mot Tromsø med
dagligvarer og gods fra speditørene, mens returgodset sydover hovedsakelig vil
bestå av fisk for eksportmarkedet.
- En grønn godskorridor med kombinasjonen jernbane og sjø
har et stort potensial. Vi håper å kunne bidra i dette arbeidet, sier han, og
forteller at ASKO og NorgesGruppen er på god vei mot å nå målet om å bli netto
utslippsfri innen egen transportkjede innen utgangen av 2026.
Foruten prosjektet nordpå er det flere andre spennende
mulighetsstudier ASKO Martime er i gang med som deltager i nordiske prosjekter
hvor det ses på godskorridorer sydover mellom Østlandet og Gøteborg og
Hirtshals.
En annen mulighetsstudie handler om å kunne levere utslippsfri transport
mellom Vestby/ Mosseregion og Oslo med nullutslipps sjøtransport i Oslofjorden
mellom Moss og Oslo. Det er fortsatt et stykke frem til en slik satsing kan
sjøsettes, men ASKO Maritime er i dialog med blant annet 3PL-aktører i Vestby.
-
Mindre trafikk på veien, og elektrisk sjøtransport fra Moss til Oslo kan gi
store miljøbesparelser. Nå må vi modne disse planene og se om det kan være
kommersielt lønnsomt også, sier Kai Just Olsen, som neimen ikke ser ut til å gå
tom for arbeidsoppgaver og prosjektet i ASKO Martime med det første.