En felles terminal for sjø og jernbane i Bodø vil være nøkkelen for den nye grønne godskorridoren.Illustrasjon: Bodø Havn/Baezeni
Planer lagt for ny, grønn godskorridor i nord
Onsdag 19. juni ble de første intensjonsavtalene på vei mot å starte en grønn, utslippsfri godskorridor mellom Oslo og Nord-Norge signert, og i Bodø skal jernbane og sjøtransport få felles godsterminal.
ØyvindLudtartikkelen ble først publisert i logistikk inside 21. juni 2024
Asko Maritime har lenge jobbet sammen med Bodø Havn, Harstad
Havn og Tromsø Havn og andre aktører for å få realisert en sjøveis godsrute
mellom Bodø og Tromsø, basert på en nullutslippsteknologi. Nå er de første
avtalene for prosjektet signert, med mange av de viktigste aktørene med på
laget.
– Vi ønsker å etablere en godskorridor mellom sør og nord,
gjennom å kombinere jernbane mellom Oslo og Bodø med batteridrevne godsskip
mellom Bodø, Harstad og Tromsø, dette åpner også for elektrifisering av
veitransporten til og fra havnen med kortere kjørestrekninger på vei, sier Kai
Just Olsen, daglig leder i Asko Maritime.
Det Asko Maritime ønsker å få til er kort fortalt daglige avganger med batteridrevne skip mellom Bodø og Tromsø, med stopp i Harstad på veien. For å få til det er det mye som må på plass, og en del av det ble det i alle fall lagt planer for onsdag.
To avtaler
Den 19. juni ble det nemlig signert to avtaler i Bodø, som begge
skal få fortgang i dette arbeidet. Den ene avtalen er en intensjonsavtale
mellom Asko Maritime og havneselskapene i Tromsø, Harstad og Bodø. Avtalen skal
sikre den nødvendige fremdriften og koordineringen mellom aktørene.
– Denne avtalen er viktig for at vi i fellesskap skal kunne
jobbe mot målet med å få på plass blant annet infrastruktur og energi for
nullutslippsløsningene som ønskes etablert, sier havnedirektør i Bodø Havn
Kjersti Stormo, med bifall fra havnedirektørene i Harstad og Tromsø.
Også Kai Just Olsen i Asko Maritime mener at avtalen er et
viktig steg:
– En slik avtale er viktig for oss når vi nå skal møte andre
vareeiere og godstransportører og fortelle om våre planer. Vår løsning skal
også kunne brukes av andre godstransportører enn Asko. Vi ønsker å etablere en
åpen løsning, og vi ønsker at så mange som mulig skal ta del i den, sier han og
oppfordrer samtidig til å ta kontakt om man ønsker et grønt transporttilbud til
sine kunder.
Sikrer felles terminal i Bodø
Den andre avtalen sikrer at terminalstrukturen i Bodø mellom
havn og jernbaneterminal blir tilrettelagt for at prosjektet skal realiseres. I
Bodø er jernbaneterminalen og havneterminalen adskilt av en sterkt trafikkert
vei, som på tross av at godsterminalene ligger kun noe få hundre meter fra
hverandre gjør at flytting av gods mellom jernbane og sjø er utfordrende.
– Vi mener å ha funnet en god løsning ved at vi bygger en
bro for biltrafikk og myke trafikanter over terminalområdet, sier
avdelingsdirektør for Teknisk og Eiendomsavdeling i Bodø kommune, Knut Hernes.
Bruløsningen applauderes av både Bane Nor og Statens vegvesen, som begge vil
bidra til prosjektets realisering.
Det er nå skrevet en intensjonsavtale mellom Bodø kommune,
Bodø Havn, Bane Nor og Statens vegvesen, hvor det etableres et spleiselag
mellom aktørene som skal sikre at brua blir bygd. Ordfører i Bodø, Odd Emil
Ingebrigtsen, er svært fornøyd med at avtalen nå er på plass.
– Med denne avtalen har vi sikret at en sentral del av den
nødvendige finansieringen er på plass, og det er unikt at de ulike
transportetatene samarbeider på denne måten om å finne de gode og
fremtidsrettede løsninger, sier Ingebrigtsen.
For at Asko Maritime skal kunne gå i gang med å kontrahere de to skipene som trengs til ruten, må finansieringen av broen i Bodø komme på plass. I tillegg må Asko Maritime ha sikret avtaler med brukere som Posten Bring, PostNord, Tine og andre som viser at dette også er et bærekraftig prosjekt økonomisk.
Partene har nå ut året på å få ting på plass, og Kai Just Olsen håper at en avgjørelse kan tas ved årsskiftet.
- Det er mange ting som må på plass. Blant annet gode
rutetider på jernbanen. Det må på plass for at vi skal få med oss kundene. Dersom alt vår veien håper at vi kan ta en
beslutning ved årsskiftet, sier Just Olsen.
Tre år med bygging
Fra beslutningen tas, både om bygging av skip og terminal med bro i Bodø, vil det gå rundt tre år før skipene er i trafikk, forteller Einar Willumsen i Bodø Havn.
- Det som ble diskutert på møtet i dag, er 36 måneder fra kontrahering
av skip. Det passer godt i den planen som både kommunen og vi ser på når det gjelder tidsrammen for bygging av broen, sier Willumsen.
Skipene vil kun være drevet av batteri, og vil ikke ha en kombinert løsning med ammoniakk eller hydrogen. Aggregat, trolig drevet av biodiesel, vil være reserveløsningen, forteller Kai Just Olsen. Skipene vil også være klargjort for både roro-trafikk og containerhåndtering.
- Det er viktig å kunne håndtere både traller og containere, sier Just Olsen.
Styrker jernbanen
For Bane Nor er dette et svært ønsket prosjekt.
– Bane Nor vil legge til rette for en utslippsfri korridor
til Tromsø. En kobling til havneterminalen i Bodø vil gjøre dette mulig og
styrker miljøvennlig godstransport på jernbanen, sier leder for godskunder i
Bane Nor, Eirik Fure.
Også Statens vegvesen ser store gevinster med å bidra til å
flytte gods fra vei til jernbane og sjøtransport:
– Våre mål er å oppfylle klimamålene, ivareta
trafikksikkerheten og gjøre det enklere for folk og næringsliv. En utslippsfri
godsrute til sjøs svarer på alle disse målene, sier driftsdirektør i Statens
Vegvesen Bjørn Laksforsmo.