Kronikk av Kjell-Olav Gammelsæter, Norske Havner:
Kjell-Olav Gammelsæter, Direktør i Norske Havner.
Foto: Jill Johannessen
Havnene: Kommunenes viktigste verktøy for næringsutvikling
Å utvikle havnene er å styrke næringslivet. For kommunene er havnene det viktigste verktøyet for næringsutvikling, men det krever samarbeid og at man tør å satse.
Kronikkforfatteren
- Kronikkforfatteren er Kjell-Olav Gammelsæter, Direktør i bransjeorganisasjonen Norske Havner.
- Kronikken gir uttrykk for forfatterens egne meninger, de representerer ikke nødvendigvis Logistikk Inside-redaksjonens synspunkter.
Havnene langs kysten er avgjørende for næringsutvikling og verdiskaping. Sjøtransportens betydning for arbeidsplasser og næringslivet i Norge kan ikke undervurderes, da hele 90 prosent av vår eksport og 80 prosent av importen skjer sjøveien. Dette illustrerer tydelig den sentrale rollen sjøtransport spiller for utviklingen av næringslivet i vårt land.
Ambisiøs nærings- og industriutvikling, kombinert med investeringer i fremtidsrettede havner, har vært grunnlaget for denne suksessen. Utviklingen av havnene har i stor grad vært synonymt med investering i næringslivet og sikring av bosetting langs kysten. Norske Havner, som organiserer havnene langs hele kysten, har kartlagt havnenes investeringsbehov. Et konservativt estimat viser at det er behov for 20 milliarder kroner frem mot 2030.
Havnene alene har ikke finansieringsevnen til å ta et slikt løft. Det må etableres et spleiselag mellom staten, havnene, og nærings- og industriutviklere. Dette vil legge til rette for etablering av ny industri og videreføring av Norges sterke posisjon innen sjøtransport. Sjøtransport er ikke bare den raskeste, men også den grønneste veien ut til verden med norske produkter.
Det er også verdt å merke seg at investeringsbehovene ikke bare er store i Norge. EU planlegger enorme investeringer i havneinfrastruktur for å sikre fremtidens verdiskaping. For Norge innebærer dette at vi må være konkurransedyktige og sørge for at våre havner er rustet for fremtiden.
I stedet for å fokusere på utbyttemulighetene, bør de nye rammebetingelsene motivere kommunene til å utøve et mer aktivt eierskap. Dette vil styrke havnevirksomheten som en motor for grønn omstilling, samt bidra til utvikling av næringsliv og arbeidsplasser. På denne måten vil havnevirksomheten kunne gi større avkastning i fremtiden. Dette vil være en vinn-vinn-situasjon for både kommunen, næringslivet og havneforetaket.
Innbyggerne forstår betydningen av havnene. Omdømmeundersøkelser viser at havnenes sentrale rolle for vekst og utvikling av næringslivet er en av de viktigste grunnene til at de anses som så viktige.
Kommunenes rolle i denne sammenhengen er avgjørende. Gjennom strategiske investeringer i havnene kan kommunene sikre verdiskaping og arbeidsplasser langs kysten. Det er derfor viktig at både lokale og nasjonale myndigheter samarbeider for å
styrke havneinfrastrukturen, slik at vi kan møte fremtidens utfordringer og muligheter på en bærekraftig måte.
Har du noe på hjertet?
- Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver.
- Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering.
Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk!
Send til: tips@logistikkinside.no