Havnelinjen som leder inn til Gøteborgs havn er en av Sveriges viktigste jernbaneforbindelser og bygges ut i etapper til dobbeltspor.
Økte jernbanetransporten - satser videre
Totalt ble 458.000 TEUs fraktet på bane til og fra Gøteborg havn som i fjor. Dette er det største årlige volumet i havnens 400-årige historie.
Göteborg Hamn AB legger neste puslespillbit som vil føre til fortsatt vekst i jernbanetransporten til og fra havna. En langsiktig avtale med togvekslingsoperatøren Protrain ble nylig signert.
Satser friskt
Den svenske storhavnen har i flere år satset på utbygging av togpendlere som bringer gods til og fra Göteborg. Takket være den stadig pågående satsingen, økte jernbanevolumene med ni prosent i i fjor. Dog har utviklingen flere forklaringer. Fire nye togpendlere startet trafikk i løpet av 2021 – blant annet til og fra Piteå, Gävle, Fiskarheden og Jönköping.
Tettere avganger og høyere lastehastighet er også årsaker til økingen på ni prosent.
Økte mest
Frakt med jernbanebåret gods fra Falköping, 12 mil nordvest for Gøteborg, økte med 27 prosent.
Nässjö i Småland og Karlstad i Värmland økte med 19 prosent hver.
I løpet av året som gikk, har antall destinasjoner også økt. Samtidig har det eksisterende systemet vokste med hyppigere avganger og høyere lastehastighet.
I nøkkelrolle
- Hyppig trafikk med høy lastehastighet krever en kompetent bytteoperatør. Når et tog ankommer havnen lastet med eksportvarer, må vognene kobles fra og flyttes til riktig terminalspor for lossing. Ved avgang i innlandet skal vogner tilrettelegges for lasting. Deretter kobles til lokomotiver for avgang til sine innlandsdestinasjoner. Kort sagt – skifteoperatøren har en nøkkelrolle og er avgjørende i en fungerende jernbanelogistikk, opplyser Carl Johan Andersson, jernbanesjef i Göteborg Hamn AB – og fortsetter:
Signerte
- Siden 2021 har Protrain ivaretatt disse oppgavene i Gøteborgs havn – dog på en midlertidig kontrakt. Men fra 1. april 2022 gjelder kontrakten i tre år fremover, med opsjon på ytterligere fire års forlengelse.