LBC Frakt i Karlstad tester nytt planleggingssystem for sin elektriske lastebilflåte.

Tester nytt planleggingssystem for el-lastebiler 

Innfasingen av elbiler i transportbransjen byr på nye utfordringer knyttet til logistikk og planlegging. På den andre siden av grensen tester selskapet LBC Frakt ut et nytt planleggingsverktøy. 

Publisert Sist oppdatert

Planleggingsverktøyet har fått navnet Charge-Route og er utviklet av selskapet BEV_r. Sowftwaren skal effektivisere driften og øke lønnsomheten gjennom å kombinere tradisjonell ruteplanlegging med ladestyring. 

Charge-delen styrer ladestasjonene, inkludert betalingssystemer og ladetider, mens Route-delen hjelper transportbedrifter med å optimalisere rutene for sine elektriske kjøretøy. Dette sikrer at bilene lades på rett sted, til riktig tid og til den beste prisen, noe som reduserer risikoen for unødvendig venting og øker effektiviteten, formidler leverandøren i en fersk nyhetsmelding.

Siden Charge-Route følger bilene i sanntid og kan reservere ladestasjoner, skapes forutsigbarhet for både kjøretøyene og ladestasjonene, noe som er viktig for å oppnå høy effektivitet og god økonomi. Transportbedrifter som LBC Frakt kan dermed utnytte sine ressurser på best mulig måte ved å unngå køer og stillestående kjøretøy.

Testes ut i Karlstad

LBC Frakt har installert det nye systemet ved deres nye ladestasjon i Karlstad. Denne stasjonen, som er den første i Sverige som bruker BEV_rs Charge-Route, er en del av forskningsprosjektet TREE, som fokuserer på overgangen til elektrifiserte tunge kjøretøy innen skogsindustrien. Prosjektet støttes av Vinnova, svenskenes Enova, og skal pågå til 2026.

Ved ladestasjonen i Karlstad er det 12 depotladere, og planleggingsverktøyet styrer hvem som skal ha tilgang til laderne, hvilken effekt som skal brukes til hvilken tid og prisata. Ladestasjonen er forberedt for 40 depotladere og skal – når den er fullt utbygd om et par år – kunne forsyne 80-100 lastebiler. 

Egne ladestasjoner sikrer billigere energi

En av de største utfordringene med elektrifisering er nettverkskapasiteten, som må bygges ut for å tåle belastningen fra tunge elbiler. Tony Edmundsson, Managing Partner i BEV_r, mener at transportbransjen må følge LBC Frakts eksempel ved å bygge egne depoter for å få tilgang til billigere energi. 

Powered by Labrador CMS