Russiske angrep har ødelagt postanlegg for flere hundre millioner euro i Ukraina. Her et ødelagt postkontor i Kharkiv.
Posten må frem – spesielt når det er krig
KYIV: Ukrposhta er livsnerven i Ukraina. Både internt i landet, men også til utenlandske markeder. Julia Pavlenko har lært, ufrivillig fort, hvordan man driver post- og logistikkselskap midt i en krig.
Julia Pavlenko sitt kontor har utsikt til Maidan-plassen
midt i sentrum av den ukrainske hovedstaden Kyiv. Plassen har hatt navnet Maidan
Nezalezhnosti, som betyr Uavhengighetsplassen siden 1991 da Sovjetunionen
kollapset og Ukraina fikk sin uavhengighet.
Siden har plassen vært sentral i ulike dramatiske hendelser
i Ukranias historie. I 2001 de dramatiske protestene mot daværende president Leonid
Kutsjma, i 2004 Oransjerevolusjonen og i 2013/2014 maidan-opprøret som var en
protest mot den ukrainske regjeringens beslutning om å utsette signeringen av
en tilknytningsavtale med EU og heller knytte tettere bånd til Russland.
Siden februar 2022 har plassen gjennomlevd den
russiske aggresjonen og blitt et enda viktigere symbol på ukrainsk motstand og uavhengighet.
Herfra har Julia Pavlenko og kollegaene i to og et halvt år
hatt en jobb som langt mer har minnet om unntakstilstand enn rutine. Pavlenko
er sjef for internasjonale operasjoner i Ukrposhta, det statlig eide ukrainske
postvesenet.
Å drive et post- og logistikkselskap i et land i krig, med
stadig skiftende frontlinjer og bombeangrep, er en krevende øvelse i ekstrem og
rask omstilling. 21. oktober kommer Julia Pavlenko til Gardermoen og Transport
& Logistikk for å fortelle om hvordan Ukrposhta har klart å opprettholde
sine tjenester i denne ekstreme situasjonen – og ikke minst hvorfor det er
viktig.
– Grunnen til at vi deler historien, er at den ikke bare handler om Ukraina. Den er også motiverende for andre postselskaper og logistikkselskaper
som gjennomlever endringer. Kanskje ikke så dramatiske som våre, men det er
likevel noe å lære, sier Pavlenko.
Da det russiske angrepet kom 24. februar 2022, bestemte
Pavlenko seg for å gjøre alt for å holde driften i gang, og sørge for raske
beslutningsveier.
– Vi visste ikke hva dette ville bety for oss. Vi var ikke
klare. Jeg sa til alle i ledergruppen at vi nå lever i en aktiv krig og ting
kan skje raskt. Vi må være modige og kunne gjøre hurtige endringer, sier
Pavlenko, som på det tidspunktet hadde jobbet i Ukrposhta i litt under fem år.
Opprettet flyruter via Polen
En av de første utfordringene for den internasjonale
driften, var at det fra og med 24. februar ikke var mulig å fly sivile fly over
Ukraina.
– Før krigen hadde Ukrposhta direkte kontrakter med 16
flyselskaper for å frakte eksportpakker via totalt 40–50 flyvninger til
forskjellige land hver dag, i tillegg til to chartrede fraktfly av typen Airbus
330 til New York ukentlig. Vi bestemte oss for at dette var en eksport som
ikke måtte stanse, sier Pavlenko.
Løsningen ble å kaste seg rundt og finne internasjonale
lastebilselskaper med kapasitet og lokalisere tilgjengelige lagerlokaler i Polen. Allerede
8. mars, under to uker etter invasjonen, hadde Pavlenko og kollegaene fått på plass
den første charterflighten med en Airbus 330 fra Warszawa til New York.
– Jeg husker jeg var i bomberommene om natten, sammen med
naboer og andre tilfeldige mennesker, og tok mange av avgjørelsene de første
dagene. Vi fikk raskt i gang de første flygingene fra Warszawa, så raskt at de
polske myndighetene ble litt overrumplet, ler Pavlenko.
– Samtidig fikk vi flyene tilbake med humanitær hjelp,
legger hun til.
Mangel på folk
En fullskala krig endrer naturligvis forutsetningene for å
drive et postselskap dramatisk. Enkelte områder ble okkupert av fienden og mange
anlegg - både lagre, terminaler og postkontor - ble ødelagt av bomber. Samtidig ble
det knapphet på både kjøretøy og arbeidskraft. Før krigen var det rundt 54.000
ansatte i Ukrposhta. I dag teller staben under 40.000.
Du møter Julia Pavlenko på Transport & Logistikk 2024
Hva: Norges største logistikk-konferanse Når: 21. og 22. oktober Hvor: The Qube, Gardermoen Programmet finner du her
Melder du deg på før 2. september får du early bird-pris. Det gjelder også å melde seg på fort om du ønske å bo på konferansehotellet Clarion Hotel & Congress Oslo Airport.
– Før krigen var ikke arbeidskraft et problem. Da var
arbeidskraften billig og lett tilgjengelig. Men nå er det vanskelig å få folk,
mange har flyktet og mange er i hæren, sier Pavlenko.
En annen utfordring, spesielt i krigens tidlige fase, var at
Russland rettet mange angrep mot Ukrainas energiforsyning. Det resulterte i at elektrisitet
og internettilgang i lange perioder var fraværende.
– Hele byer var uten lys. Ingen heiser virket. Vann fungerte
ikke. I postbransjen er du avhengig av å holde driften i gang natt og dag,
forteller Pavlenko.
Løsningen ble å sørge for både strøm og nett-tilgang på
egen hånd.
– Vi var det første selskapet som knyttet kontakt med Elon Musks
selskaper og kjøpte 1500 Starlinks. Uten nett er ikke dagens postsystem mulig å
få til å fungere. Og vi kjøpte inn over 1500 generatorer som går på bensin
eller diesel.
På den måten klarte Pavlenko og kollegaene å holde den
viktige driften av postvesenet i gang. Post er naturligvis viktig også i en
krigssituasjon. En ting er at det er viktig for den enkelte at brev fra
soldater ved fronten kommer hjem. En annen ting er at det er svært viktig for
Ukrainas økonomi at hjulene holdes i gang – og at eksporten ikke er
skadelidende.
Viktig eksport
Før krigen gikk 20–25 prosent av eksportvolumene Ukrposhta
håndterte til Russland og Belarus. De markedene ble umiddelbart stengt,
naturligvis. Pavlenko har et personlig engasjement for å hjelpe de små, lokale
bedriftene med å få solgt sine varer – ikke bare lokalt, men også på det
internasjonale markedet.
– Da jeg vokste opp husker jeg at det var vanskelige tider,
rett etter Sovjets kollaps. Jeg så at en måte å skaffe penger til min landsby på
var gjennom små familiebedrifter som drev håndverksproduksjon. Sånn er det
fortsatt. For meg er det en stor tanke å sørge for småbedriftenes økonomi. Vi
klarer å produsere ting, men vi må få solgt det til utlandet, sier Pavlenko.
I dag finner du over 35.000 ukrainske butikker på
nettplattformen Etsy, og tilsvarende store tall er å finne på eBay, Amazon og
lignende plattformen.
– Om vi skulle stanset vår virksomhet ved starten av krigen,
ville det vært drepen for mange små familieselskaper som selger sine varer
online til hele verden. At vi klarte å opprettholde driften, gjorde at folk
kunne bli boende i sine landsbyer og fortsette sin virksomhet, sier Pavlenko.
Ukrposhta ønsker også å hjelpe de små bedriftene med å nå de
internasjonale markedene, og på selskapets YouTube-kanal ligger mange videoer
om hvordan åpne egne butikker på eBay og andre plattformer, hvordan registrere
merkenavn i Europa og så videre. Å holde handelen åpen mellom Ukraina og resten
av verden er viktig på mange måter, mener Pavlenko.
– Å få solgt ukrainske produkter til utlandet er heller ikke
bare et økonomisk spørsmål, men også en slags påminnelse til folk i hele verden
om det som foregår her, sier hun.
Å drive effektiv logistikk i en krigssituasjon er
naturligvis krevende. EU har beregnet at russiske angrep har ødelagt
Ukrposhta-anlegg for rundt 159 millioner euro siden krigen startet.
– Rundt 2500 postbygninger er blitt ødelagt, forteller
Pavlenko.
Små anlegg på trygge lokasjoner
Ukrposhta er blitt ufrivillige eksperter på å få skadde
anlegg opp å gå ekstremt raskt, og også å starte opp igjen virksomhet i områder
som ukrainske styrker har frigjort. Anlegg skadet av bomber i løpet av natten,
er ofte operative igjen innen klokken 12 dagen etter. Man har sluttet å
erstatte knuste vinduer med nytt glass, men med finérplater. Det er raskere,
billigere og mer motstandsdyktig om en rakett skulle slå ned i nærheten på
nytt.
Krigen har også endret moderniseringsplanene Ukrposhta hadde,
men kanskje går utviklingen raskere enn den ville gjort i fredstid. Før krigen
hadde selskapet planer om å bygge store moderne sorteringsanlegg og terminaler –
med prangende skilt og store arealer.
Nå må det tenkes annerledes.
– Nå bygger vi moderne sorteringsanlegg på trygge
lokasjoner. Vi kjøper ikke store sorteringsanlegg fra internasjonale
leverandører, slik vi hadde tenkt, men mindre ukrainskproduserte anlegg. De er
mye billigere, gjerne en femtedel av prisen, forteller Pavlenko.
I dag her Ukrposhta over 50 automatiserte sorteringsanlegg
som sørger for effektiv fordeling og distribusjon av pakker.
På samme måte har Ukrposhta bygget om infrastrukturen rundt
landets postkontor.
– Vi har laget postkontor i små varebiler. Dette var noe vi
hadde før krigen også, men vi har kjøpt flere. Vi startet med å bruke slike
mobile postkontorer når hæren frigjorde områder, for å raskt kunne levere blant
annet pensjonsutbetalinger til folk i de frigjorte områdene, sier Pavlenko.
– Vi har også fått bygget postkontor i containere, som kan flyttes
rundt etter behov, og vi etablerer oss gjerne i et ledig rom på en skole eller
i andre bygninger om det trengs, forteller Pavlenko.
Delfinansiert av frimerker
En av oppgavene til et postselskap, er naturligvis også å
trykke frimerker. Her ble Ukrposhta kreative, og laget krigsinspirerte frimerker.
Et som fikk oppmerksomhet verden rundt hadde en ukrainsk soldat som viste
fingeren til det russiske krigsskipet Moskva, med inskripsjonen «– Russisk
krigsskip, dra til helvete!»
Motivet stammer fra en episode ved Slangeøya i Svartehavet,
der et russisk skip ba ukrainske soldater på øya om å overgi seg, og fikk
nettopp den beskjeden tilbake fra en ukrainsk soldat over radioen. Kort tid
etter ble det russiske krigsskipet Moskva senket, og episoden ble et
symbol på ukrainsk mot og motstandskraft.
– Før krigen var det gjerne 3000 mennesker som kjøpte frimerkene
vi ga ut. I krigens første år har vi vært oppe i 300.000 kunder. Folk har stått
timevis i kø for å få tak i dem, og de er videresolgt på nettet til høye
priser, forteller Pavlenko.
Hun forteller at pengene fra frimerkesalget bidro til å finansiere
Ukrposhtas operasjoner spesielt i den tidlige fasen av krigen.
– Det ga oss energi til å fortsette virksomheten, sier
Julia.
Om ikke akkurat produksjon av krigsfrimerker er noe andre
post- og logistikkselskaper kan kopiere, tror Pavlenko at de som hører hennes
historie på The Qube på Gardermoen 21. oktober, vil kunne finne elementer som
er nyttige også i normal drift i fredstid.
– Alle som jobber med logistikk må være dynamiske, spesielt
slik verden er i dag. Man må ha klar en plan B – minst. I vårt tilfelle har vi
ikke kunnet sette noen begrensninger på kreativiteten, og slik bør det kanskje
være også i hverdagen, tenker Pavlenko.