Logistikk 2024 skal være en sosial, lærerik og trivelig konferanse.Foto: Atle Larsson
Logistikk 2024: Det fylles opp på vårens viktigste logistikk-konferanse
For tredje gang samles norske logistikere til Logistikk-konferanse på Vika kino i Oslo 29. mai. Flere enn noen gang vil nettverke med logistikk-kollegaer og lære om grønn, lønnsom og effektiv logistikk.
På innsiden av skallen til norske
transportkjøpere – Vareeierundersøkelsen 2024
Glenn Lund og Øyvind Ludt, i redaktører Logistikk
Inside og Moderne Transport
Slik har Norges største dagligvareaktør møtt de
globale logistikkutfordringene
Nina Stokke, Freight & Forwarding Manager i
Unil
Slik skapte vi et bærekraftig samarbeid om
varetransporten
Bjørn
Christoffer Ottersen, Supply Chain Director i Nor Gips / Rune Berg Stiansen, administrerende
direktør i DSV Road
10:20 – 10:45 Pause og frukt
10:45-12:00: En verden i kaos og
endring – hvordan henge med
De globale forsyningslinjene – hvor er vi nå?
Ole Hagen, næringspolitisk direktør i NHO LT
Trender og utsikter for norske vareeiere og
transportbedrifter i 2024
Runar Wiksnes, sjeføkonom i Virke
Mangfold, nøkkelen til lønnsom innovasjon
Sandra Bourbon, forretningsutvikler i Bring
Shelfless
12:00 – 12.50: Lunsj
12:50-14.20: Fremtidens uendelig
muligheter
Fremtidens autonome logistikk brukes allerede
Fredrik Bringager, leder for forretningsutvikling
i Hive Autonomy og Merete Østby, Digital Manager i Yara
Warehouse
2.0: AI, Automation, and Robotics Reshaping the Future
Kent Olsson, CEO og Claes Jönsson,
automatiseringsekspert i Consafe Logistics
Automasjon og AI – en reise mot det ukjente
Thomas Rønningen, Logistikkutviklingssjef i Brødrene Dahl
14.20 – 14.40: Pause
14:40 - 16:00: Effektivitet, grønt og
lønnsomt
Derfor innføres Digitoll – og dette bør du gjøre
for å forberede deg på en ny tollhverdag
Stig Løland, seksjonssjef i Tolletaten og Morten
Høgberg, National Customs & Trade Manager i Kuehne+Nagel
Den grønne veien til Norge er blå – lønnsom og bærekraftig sjøtransport
Vidar Karlsen, Grønt Skipsfartsprogram
Hvordan kommer vi i mål med det grønne skiftet i
veitransporten?
Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF
Konferansier: Torgeir Waterhouse
Konferansen avsluttes med en trivelig tur på
Oslofjorden med god mat og drikke, for de som ønsker det. - 16:30 – 20:30
Tidspunkter og rekkefølge er å regne som
foreløpige. Flere foredragsholdere kan komme til, og det kan komme endringer.
Logistikk 2024 arrangeres av søsterpublikasjonene Logistikk Inside og Moderne Transport, i samarbeid med Logistikkforeningens Østlandsavdeling.
– Vi er veldig godt fornøyd med interessen for konferansen så langt. Nå, tre uker før konferansen begynner, er det solgt like mange billetter som i fjor. Og erfaringsmessig er også de siste ukene der billettsalget tar seg mest opp, forteller Glenn Lund, redaktør i Logistikk Inside.
Her kan det med andre ord bli fullt, så det er ingen grunne til å nøle med å sikre seg sin billett på www.logistikk2024.no
Konferansen har blitt en tradisjon
– Også i år har vi et godt og variert program, og vi kan love konferansedeltagerne spennende faglig påfyll. Men programmet alene er nok ikke grunnen til at interessen har «tatt av» i år, det er naturlig å tenke at en del av grunnen er at konferansen i sitt tredje år har rukket å «sette seg». Én gang er en hendelse, to ganger er en gjentagelse og tre ganger er en tradisjon. Vi ser at mange av de som har meldt sin ankomst i år, har vært på Logistikk22 og/eller Logistikk23, sier Øyvind Ludt, redaktør i tidsskriftet Moderne Transport.
– Mye av verdien i konferanser ligger i å skape en arena og et treffpunkt der de som jobber inn mot logistikkfeltet kan møtes, mener redaktørduoen.
Nettverk
Det blir rikelig med tid til å nettverke med andre logistikere, og har man fått «fri hjemmefra» også etter arbeidstidens slutt – kan man også bli med på den sosiale båtturen på Oslofjorden etter konferansen.
– Men her er det bare noen ytterst få billetter igjen, så her gjelder det å være rask på labben, sier Ludt.
Den garantert solfylte turen foregår i Oslos skjærgård om bord på den vakre seilskuten S/S Christiania fra 1948.
Programmet for konferansen er spikret, og du ser det i faktaboksen til høyre (eller øverst om du leser på mobil).
– Jeg gleder meg spesielt til å høre om de mulighetene som ligger i bruk av ny teknologi, og ikke minst hvordan en bedrift skal gå frem for å ta den i bruk. Her har alle mye å lære, sier Ludt.
Deler vareeiernes hemmeligheter
Han skal sammen med redaktørkollega Lund selv på scenen for å presentere funnene fra logistikkredaksjonens store vareeierundersøkelse, der de har kartlagt trender hos en rekke av landets største vareeiere innen valg av transport- og logistikkløsninger, holdninger til bærekraft i logistikken, investeringsvilje, fremtidig transportbehov og hvordan de har tilpasset sine forsyningslinjer i lys av flere år med store driftsforstyrrelser i de globale forsyningskjedene.
– Og ikke minst har vi fått et innblikk i hvor godt forberedt vareeierne egentlig er på den store snakkisen i bransjen, Digitoll, som trer i kraft som en obligatorisk ordning fra 1. april neste år, forteller Glenn Lund.
Den digitale revolusjonen i Tolletaten kommer til å påvirke de fleste aktørene i bransjen, og seksjonssjef Stig Løland i Tolletaten vil fortelle om status og dele noen tips og råd for å forberede vareeiere, speditører og transportører på hverdagen som vil treffe de om under et år. Der vil også Morten Høgberg, leder for tollhåndteringen i Kuehne+Nagel fortelle om hvordan de opplever den store overgangen og hvordan de forbereder seg internt og sine kunder på det som av mange er døpt til Norges «Brexit-moment», med referanse til tollutfordringene som oppsto da britene trakk seg ut av EU.