LogiMat:
Midt på bilde til den store standen til ViaStore og Vanderlande møter vi Martin Vold og Øyvind Kollerud fra Toyota Material Handling Norway.
Foto: Øyvind Ludt
– Det er nesten lettere å si hva vi ikke kan levere
STUTTGART: Toyota er ikke bare Toyota.
Toyota forbindes innen logistikken først og
fremst som markedsleder i truckmarkedet, men hovedmålet nå er å bli en ledende
totalleverandør. Og menyen er blitt svært så bred.
Vi møter Øyvind Kollerud og Martin Vold fra Toyota Material
Handling Norway under LogiMAT i Stuttgart – ikke på Toyotas egen stand, men hos
Viastore Group. Viastore er nemlig sammen med Bastian Solutions og Vanderlande
en del av Toyota Automated Logistics Group.
Sammen kan disse selskapene levere nesten alle tilgjengelige
løsninger for internlogistikk. Skytler? Klart! AutoStore? Ikke no’ problem!
Kranlager? Lett! AGV-er? Selvsagt!
– Det er totalpakka som er fokus nå, også hos oss i Norge –
selv om vi selvsagt skal beholde posisjonen på salg av trucker. Med den brede
porteføljen vi har nå er det kundens behov og varens beskaffenhet som vil peke
på hvilken løsning som er den riktige vi kan tilby, sier Kollerud.
Sverm
Et av konseptene Toyota trekker frem for tiden er det de
kaller sverm-teknologi, som er tankegang rundt kompakte reoler, skytler og
AGV-er for å øke effektiviteten på lageret. Kollerud eksemplifiserer:
– Kombinasjoner av AGV-er palleskytler i en sverm, der du
har en automatisk reachtruck som tar ned godset, overleverer til en stabler,
som tar med seg pallen til et utlastområde. Alt styrt av T-ONE som er et
flåtestyringssystem, der du kan følge med på alle AGV-enes bevegelser. Dette er
skalerbart, og det er lett å sette inn flere AGV-er etter hvert.
Kollerud forteller at dette er automatiske løsninger som er
enkelt å bygge inn i eksisterende lager.
– Man begynner kanskje med en AGV-løsning på enkle
transportoppdrag, så begynner an å gå opp i høyden. Behovet for å skalere vil
komme av seg selv, sier han.
En bit av gangen
Han opplever at en god del kunder ikke ønsker å gape over
for mye med et gigantisk prosjekt når de tar de første stegene for å
automatisere sine lagerprosesser.
– Det er som å spise en elefant, du tar én og én bit. Det å
kunne vokse med kundene og kunne tilby løsninger som blir til etter hvert som
kunden vokser. Der vi tidligere kom litt til kort når det skulle automatiseres
videre etter en AGV, kan vi nå tilby hele spekteret av løsninger, sier Kollerud.
For Toyota Material Handling Norway har en del av prosessen vært
å bli bedre kjent med sine partnere i Vanderlande og Viastore og samtidig bli
enda bedre partnere for sine kunder.
– Det er duket for mye spennende samarbeid fremover. For
kunden skal vi være en god samtalepartner de kan drodle med. Vi er rundt på
omtrent alle lagre i hele Norge og får input fra alle bransjer. Vi opplever
fortsatt at det er et behov hos kundene til å ta hele tiden jobbe med kontinuerlig
forbedring. Det er litt av kjerneverdiene til Toyota, nemlig å tenke lean
kontinuerlig forbedring, sier Kollerud.