Onsdag kveld 5. mars ble avtalen mellom bobestyrer Erling Opdal og konsernsjef Vegard Narmo i Litra undertegnet. Kjøpet er et samarbeid mellom Litra og SR Group. For å sikre effektiv drift fra første time, overføres driften av Sørum Transport inn i Litra Bulk AS.
- Sørum Transport er en stolt bedrift med lange tradisjoner og underliggende god drift, dette synes vi var for godt til å bare la gå fra oss. Vi opplever også at dette passer godt inn i våre strategiske planer for Litra , formidler konsernsjef Vegard Narmo i nyhetsmeldingen torsdag formiddag.
- Vi har lenge diskutert bulk som et spennende marked for oss, sier Bjørn Røstad, konsernsjef i SR Group.
- Når denne muligheten dukket opp, synes vi det var et veldig spennende case å jobbe videre med. Vegard og jeg gleder oss veldig til å ta dette videre sammen med dyktige ledere og ansatte, legger han til.
Nå begynner den virkelige jobben
Allerede sent onsdag kveld var ansatte i gang for å sikre at det er drift fra første stund. Nøkkelfaktorene for å overta dette, foruten å ha nok løyver er at eksisterende systemer er en del av pakken som ble kjøpt og at nøkkelpersonell blir med videre.
- Dette vil sikre at våre kunder får den service og leveranse de forventer av oss, sier Narmo.
Litra Bulk AS, fra før av en av landets største tørrbulkaktører (omsatte for 137 MNOK i 2023), tar over alt rullende materiell i boet. De kommende dagene vil driften gå som normalt, biler flyttes fortløpende og kontrollert over i nytt selskap, uten at kundene skal merke alt for mye til overgangen, melder Litra Bulk.
Bjørn Røstad, SR Group.Arkivfoto: Magnus Ekeli Mullis
Vegard Narmo, administrerende direktør i Litra. Foto: Werner Juvik
- Det kan alltids dukke opp noen utfordringer i overgangen vi ikke har forutsett, men da håper vi kundene er litt tålmodige med oss. Vi har lagt en detaljert og god plan, så jeg har tillit til at dette går veldig bra, sier Narmo.
Hva med de gamle ansatte i Sørum Transport
Total var det over 150 ansatte i Sørum Transport AS, fordelt på sjåfører og administrasjon. De tillitsvalgte og ansatte ble informert torsdag morgen, der det blant annet ble informert om at Bjørn Inge Haugan vil tiltre som avdelingsleder for Sørum Transport og lede driften fra avdelingen på Kløfta.
- Vi har som mål at flest mulig ansatte får tilbud om jobb i nytt selskap, men som en følge av at en del funksjoner dekkes inn av våre konserntjenester, vil det kunne være noe overtallighet, sier Bjørn Inge Haugan.
- Vi har gjennomført informasjonsmøter med tillitsvalgte og alle ansatte, videre er det fokus på hva som ligger foran. Den prosessen vil pågå i en tid framover til det «nye» selskapet er i full drift, avslutter Haugan.
Bunnsolide eiere
Litra-konsernet er i norsk sammenheng en av de store
transportgigantene med en mer enn 100 år lang historie. Røttene til selskapet ble plantet allerede i 1917, med
etableringen av Gausdal Bilselskap AS (GB) på Fåberg. Siden har det bare ballet
på seg. Selskapet har vært en av de fremste og mest vellykkede eksponentene for
konsolidering og oppkjøp i norsk transportnæring.
Det som er særlig relevant i dette tilfellet er at både Litra og SR Group sjekker av de fleste boksene man kan tenke seg med et nytt eierskap for Sørum
Transport.
Lang erfaring med oppkjøp og integrasjon av bedrifter.
Ikke bare er selskapet vant med oppkjøp og integrasjon, de
er også vant til delt oppkjøp.
Selskapet har en bunnsolid økonomi, med fokus på sunn drift.
De har god erfaring fra tørrbulksegmentet, ikke minst via datterselskapet Bulk Transport som Sørum Transport nå integreres inn i.
Milliardomsetning
Det er flere år siden både Litra-konsernet og SR Groups-konsern passerte den symbolske
milliardgrensen i omsetning, og konsernene driver transporttjenester i en rekke
bransjesegmenter. Den faglige kompetansen er stor, organisasjonene er solide –
akkurat som økonomien i selskapene.
Det trengs nå. Sørum Transport var i flere tiår forbundet med bunnsolid
drift og for å bygge sten på sten. Marginene var aldri skyhøye, men det er grunnlag
for å karakterisere bedriften for noe av et mønsterbruk under Harry Nilsens
eierskap.
Etter salget av bedriften for drøyt to år siden til JSO Invest AS (der den ene eieren siden solgte seg ut og aksjene på slutten var heleid av selskapet SO Vetrhus AS/Svein Ove Vetrhus), gikk det imidlertid i bratt utforbakke med
økonomien – der de økonomiske problemene for alvor begynte å hope seg opp fra
høsten 2024 og frem til oppbudsbegjæringen ble sendt inn forrige uke.