Kronikk av Jon Arild Johannessen, Høyskolen Kristiania
Jon Arild Johannessen, professor ved Høyskolen Kristiania, skriver om AIs inntreden på arbeidsplassen og hvordan dette vil endre både utdanningsløp og fremtidens attraktive jobbstillinger.
Foto: Istockphoto. Montasje: Logistikk Inside
Kunstig intelligens – Nye jobber, nye utdanninger og nye industrier
I denne kronikken tar professor Jon Arild Johannessen, ved Institutt for organisasjon og ledelse ved Høyskolen Kristiania, for seg kunstig intelligens i morgendagens arbeidsliv. Eksempelet som benyttes er fra bilindustrien, men kan overføres til en rekke industrier og også til logistikkindustrien. Noen av de mest sentrale medarbeiderne i morgendagens logistikkorganisasjon vil ha stillingstitler som ikke finnes i dag, på samme måte som studietilbud vil tilpasses til å matche AI med arbeidslivet.
Har du noe på hjertet?
- Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver.
- Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering.
Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk!
Send til: tips@logistikkinside.no
Automatiseringen har lenge vært en del av hverdagen hos
mange bilprodusenter. Hvis man kommer inn på fabrikken til Huzhou i
Zhejiang-provinsen i Kina, så er førsteinntrykket at man har kommet inn i
filmen Moderne tider av Chaplin. I denne filmen ser man bare
deler av teknologi som spinner rundt seg selv. Chaplins jobb er å stramme
muttere. Den eneste forskjellen i fabrikken til Huzhou, er at man ikke kan se
en eneste arbeider. Det ser ut som vi befinner oss i en fabrikk uten arbeidere.
Alt man ser er biler som beveger seg på et samlebånd omkranset av
tilsynelatende intelligente robotarmer. Robotarmene henter skruer, muttere og
ulike former for teknologisk innmat til bilene. Robotarmene skrur selv sammen
det hele til en bil.
Hvis man starter i en ende av dette samlebåndet, så ser man
bare deler som ikke ligner noe. Etterhvert som «tingen» beveger seg langs
samlebåndet formes denne «ting» til noe som ligner mer og mer på en bil. Når
formen på bilen er ferdig sammensatt etter et design som er innlemmet i
robotarmenes intelligente algoritmer, så skjer det noe spesielt. Det ser ut som
en ny fase i bilproduksjonen starter. Man kan se at robotarmene fyller teknisk
innmat i bilen. Denne innmaten viser seg å være høyteknologi som settes
nøyaktig der den skal være, helt etter en bestemt plan, som den intelligente
robotarmen har i sitt softwareprogram. For en observatør ser det ut som de
ulike robotarmene langs samlebåndet kommuniserer med hverandre. Når neste
robotarm tar del i prosessen, så utføres denne prosessen ved at den forrige
delen som ble satt inn i bilen, nå blir koblet sammen med den neste
teknologiske innmaten som settes på plass.
Hvis man nå tar et fugleperspektiv på denne
produksjonshallen, så ser man ingen Chaplin som strammer muttere langs
produksjonslinjen. Det man derimot ser, er selvstyrende vogner med robotarmer
som plasserer nye deler på ulike steder langs samlebåndet, slik at produksjonen
av den bilen man har fulgt kan fortsette. Når bilen er ferdigprodusert, starter
den opp selv og kjører til en oppstillingsplass hvor den står til den blir
solgt eller fraktet til andre deler av verden.
Dette eksemplet fra 2024 er hentet fra en video, og viser at
kunstig intelligens har destruert tidligere kompetanse i produksjon av biler.
Den nye teknologien har skapt noen nye arbeidsplasser.
De nye arbeidsplassene,
som ikke vises på videoen, er følgende jobber innenfor ett spesifikt nytt
kompetanseområde som kan betegnes informasjonsstrukturdesign (info-strukturdesign):
1. Algoritme-designere.
2. Kommunikasjons-designere.
3. Design av interne informasjonsnettverk i bilen.
4. Design av kommunikasjonsnettverk mellom bilens deler.
5. Design av koblingsområder for å tolke ulike signaler fra
bilens interne og eksterne omverden.
6. Design av beslutningsenheter som skal gripe inn hvis
kritiske grenseverdier overskrides.
7. Design av informasjonskontroll av det som skjer i bilens
omverden.
8. Design av tidsenheter som sender signal til en ekstern
enhet når deler av bilens enheter trenger reparasjon eller utskifting.
9. Design av den digitale teknologien som er nødvendige for
de ulike operasjoner.
Disse nye jobbfunksjonene krever alle spesialiserte
utdanninger på fagskoler, høyskoler og universiteter. I tillegg kommer et utall
nye jobbfunksjoner til alle de spesialiserte delene som skal inn som
teknologisk innmat i bilene som produseres. På denne måten ser vi at kunstig
intelligens destruerer gammel kompetanse, men skaper nye kompetanser.
Arbeiderne i den bilfabrikken vi har brukt som eksempel er
de best betalte innenfor industriproduksjon i Kina. De er ikke inne i selve
produksjonshallene, men sitter helt andre steder, ofte ikke engang på
fabrikksområdet. Det skaper en helt ny industriarbeiderklasse i Kina. Det er
ansatte med høyteknologisk kompetanse på nivå med det vi finner i Vesten.