Adm. direktør i NLF, Knut Gravråk, forteller at forbundet frykter at konsekvensene av gjenåpning for elbiler blir dårligere arbeidsforhold for yrkessjåførene, forsinkelser i varetransporten og økte klimautslipp.

NLF vil holde elbilene borte fra kollektivfeltet

Frykter at kollektivfeltet fylles med matpakkesjåfører, mens yrkessjåførene blir stående i kø.

Debatt om elbiler i kollektivfeltet på E18

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) uttrykker bekymring over at partiene SV, Venstre, FrP og Høyre har gått sammen om å støtte gjenåpningen av kollektivfeltet på E18 for elbiler. Administrerende direktør Knut Gravråk mener dette vil føre til at yrkessjåfører, som er avhengige av veiene for å levere varer, vil bli stående i kø mens privatbilister fyller kollektivfeltene. Dette kan forverre arbeidsforholdene for yrkessjåførene og forsinke varetransporten.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

– Vi er overrasket over at SV og Venstre slår seg sammen med FrP og Høyre for å legge til rette for økt privatbilisme. De stemmer altså for at kollektivfeltene på ny skal fylles med «matpakkesjåfører», mens yrkessjåførene som er på veien for å fylle hyllene med matvarer skal henvises til å stå i kø, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Knut Gravråk.

Torsdag skal Stortinget behandle en innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen der flertallet (H, FrP, SV og Venstre) går inn for å gjenåpne deler av kollektivfeltet på E18 inn mot Oslo for elbiler. Den 1. juli 2024 ble disse kollektivfeltene stengt for elbiler for å minske trafikkmengden inn mot Oslo i forbindelse med ombygging av regjeringskvartalet.

Må sette foten ned

Norges Lastebileier-Forbund jobber for å få på plass en løsning der kollektivfeltet blir et sambruksfelt for lastebiler og busser. De frykter at konsekvensene av gjenåpning for elbiler blir dårligere arbeidsforhold for yrkessjåførene, forsinkelser i varetransporten og økte klimautslipp.

Nå håper forbundet de andre opposisjonspartiene setter foten ned, slik at forslaget ikke får flertall i Stortinget.

Sitater fra administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Knut Gravråk:

– Svært mange som kjører personbil inn til Oslo på denne strekningen har mulighet til å heller reise med tog, buss eller bane. Lastebilsjåførene i våre medlemsbedrifter kan ikke ta med seg tonnevis med mat, betong, byggevarer eller annet gods med på toget. De er nødt til å bruke veiene, understreker Gravråk.

Tungbilfelt har fungert godt

Han forteller videre at forbundet er kjent med at Statens vegvesen vurderer å åpne for sambruksfelt for lastebiler og busser på deler av denne strekningen.

– Dette tiltaket har fungert godt på flere strekninger på E6 rundt Oslo. Der har køene i de vanlige bilfeltene blitt mindre, uten å gi vesentlige forsinkelser for bussene. Dersom komiteens innstilling blir vedtatt vil det effektivt torpedere vegvesenets arbeid med å bedre trafikkflyten for næringstransporten på E18, avslutter Gravråk.

Powered by Labrador CMS