Foto: Istockphoto
Tollbølge bremser containertrafikken
Den nye tollbølgen fra Washington sender containertrafikken i revers. Fra Kina faller bookingene bratt.
Shippingfallet er et faktum. Containerbookinger fra Kina til USA er nå 25 prosent lavere enn på samme tid i fjor, skriver Freightwaves.
Tall fra analyseverktøyet Container Atlas viser at innføringen av Trumps nye importtariffer allerede setter spor i de globale logistikksystemene. De ferske dataene fanger opp bookingene allerede før skipene går til sjøs – med i snitt ni dagers ledetid – og fungerer dermed som en tidlig indikator på hva som er i vente for havner og rederier.
Kollapsen er særlig tydelig på den hovedruten over Stillehavet mellom Fjerne Østen og USA, men utslagene merkes globalt: Mellom 30. mars og 8. april falt containerbookinger på verdensbasis med 18,4 prosent. Sammenlignet med fjoråret ligger nivåene nå 13 prosent lavere. Dette er et tydelig varsku på effekten av tollsats på godt over 100 prosent på kinesiske varer til USA. Det rammer ikke bare eksportørene, men hele verdikjeden – fra produsenter til sluttkunde.
Tollene stopper flyten
I normale år preges Kina–USA-trafikken av høy aktivitet frem mot kinesisk nyttår, etterfulgt av roligere vårmåneder og ny vekst mot høstsesongen. I år har mønsteret brutt fullstendig sammen. Toppunktet ble nådd 19. mars – siden da har bookingene falt med 31 prosent.
Mye tyder på at importører nå tar en pause for å revurdere strategiene sine. Mange rakk å frontloade forsendelser sent i 2024 og tidlig i 2025 for å unngå det nye tollsjokket – men denne bufferen er nå langt på vei brukt opp.
– Mange aktører sitter nå på gjerdet. Spørsmålet er hvor mange av disse stoppene som er taktiske – og hvor mange som skyldes varig etterspørselsfall, heter det i artikkelen i Freightwaves.
Blank sailings
- Blank sailings (eller "blanked sailings") er en praksis innen containerfrakt der et rederi kansellerer en planlagt avgang eller anløp til en havn.
- Dette skjer når et skip hopper over en planlagt havn eller hele seilasen blir kansellert i en fastlagt ruteplan.
- Rederiene gjør dette hovedsakelig for å tilpasse kapasiteten til etterspørselen i markedet. Årsaker til blank sailings varierer. For eksempel skjer det for å håndtere overtilbud av kapasitet når etterspørselen er lav, som respons på sesongvariasjoner i handelsvolum, for å stabilisere fraktrater når markedet er svakt, ved uforutsette hendelser som dårlig vær, havnestengninger eller tekniske problemer, eller som del av planlagt vedlikehold av skip.
- For eksportører og importører kan blank sailings føre til forsinkelser i leveranser, økte kostnader og behov for å endre logistikkplaner. I perioder med høy frekvens av blank sailings kan fraktrater også stige på grunn av redusert kapasitet i markedet.
Vestkyst-havnene ved San Pedro-bukta utenfor Los Angeles (Los Angeles Port og Port of Long Beach) er det beste barometeret for handelsstrømmene mellom Kina og USA. Gene Seroka, havnesjef ved Los Angeles Port, kunne før helgen melde om 12 "blanked sailings" for mai i år - mot syv i samme måned i fjor (se faktaboks).
Venter ringvirkninger
Shippingnæringen har tidligere tilpasset seg handelsuro med hurtige kapasitetsjusteringer. Nå venter en ny runde med ruteomlegginger og mulige reduksjoner i antall avganger. Havner og logistikkselskaper i både Asia og Nord-Amerika må forberede seg på lavere aktivitetsnivå.
Selv om handelsstrømmene avtar på Stillehavsrutene mellom USA og Fjerne Østen, trenger dette ikke å påvirke prisbildet mellom Kina/Fjerne Østen og Europa. Her er det business as usual. Muligens kan man også vente seg en økt dreining av volumer fra Kina mot Europa.
At det er innført 90 dager med reduserte tollsatser for alle land utenom Kina, vil trolig bidra til økt volum og frontloading i dette tidsrommet.